Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har brukt tøybleier på jenta mi litt fra og til, hun er 7 mnd og har aldri hatt noe som helst bleieutslett eller noe. Helt til nå, etter å ha brukt vanlige bleier en stund begynte vi å bruke tøybleier igjen og hun har plutselig blitt rød og sår nedentil. Var til legen og det viser seg at det er sopp(har det i munnen også), kan det ha noe med bleien å gjøre tror dere? Vi skifter ofte og lufter masse så skulle ikke være der problemet lå. Er ellers superfornøyd med tøybleiene, så håper de ikke er årsaken til soppen.. Noen som har vært borti det samme?
anette&tutta mari :) Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Man kan få reaksjoner når man går over fra engangs til tøy igjen, det er derfor man ikke skal kombinere. Jenta vår fikk skikkelig sår hud etter å ha brukt engans bare i 2 timer på helsestasjonen. ble mye lufting og potetmel den uka for å få vekk sårheten. Men med sopp vet jeg ikke . . .
Solskinnsjenta Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg vil tro at soppen har smittet fra munn til bleieområdet... Du kan smøre med canesten, eller annet soppdrepende middel. Krystallfiolett kan du nok også bruke. Dette har ikke så mye med tøybleiene å gjøre, men så lenge hun har utbrudd må du kokvaske bleiene. Bakterier dør ved 60 grader, men soppsporer dør først ved 95 grader. Hvis du synes det er enklere kan du selvfølgelig bruke engangs så lenge utbruddet varer (husk likevel å kokvaske alle tøybleier slik at de er soppfrie til neste gang), men jeg vil tro at hvis du smører godt og lufter mye vil utbruddet vare kortere tid med tøy enn med engangs. Lykke til og god bedring.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Hei, datteren min har brukt tøybleier siden hun ble født og har aldri hatt sår stump eller utslett. Bortsett fra da hun skulle begynne med fast føde, rundt 5-6 mnd alder. Hun fikk grøt fra pakke, og det tok en stund før jeg koblet utslettene til maten. Da jeg gikk over til å lage all maten selv, forsvant utslettet, og hun har aldri fått det igjen. Jeg har aldri hørt/lest om dette, men det er jo stor forskjell på næringssammensetningen i morsmelk og kjøpegrøt (som stort sett er stivelse). Hvis barnet ditt får kjøpegrøt, kan det jo være verdt å prøve litt moste grønnsaker noen dager istedet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå