lizjenta Skrevet 4. oktober 2008 #1 Del Skrevet 4. oktober 2008 noen som har barn fra før tett,og skal ha ks? jeg har en sønn på 21 mnd,skal ha en jente som blir tatt me keisersnitt 27 november,9 dager før termin. det jeg lurer på er hvordan de har vert for dere andre me såret og dette etterpå. nå har eg jo en sønn som ikke er så stor fra før og krever mye oppmerksomhet.er så redd for hvordan de vil gå etterpå.han sniker jo seg av og til inn til oss på natta og ligger veldig urolig,er så redd han skal gi meg noen kraftige spark osv.Han er ikke så rolige gutten for å si de sånn.så må si jeg er noe skremt for att såret skal gå opp osv. hvor lang tid tar de ca før såret er grodd og de er mer trygt igjen,ikke fare for att de skal gå opp. og er de renselse der.att en må renske de vær dag,blør de litt? gruer meg sånn:/aldri operert før. så står de på brevet jeg har fått att jeg skal møte 26 nov kl 11.ks blir dagen etter. må jeg da ligge inne og kan eg spise dagen før? hvor raskt er et planlagt keisersnitt? må jeg barbere meg godt der nede på forhånd? og kan en velge bedøvelse? jeg fødte vanlig med første og fikk epedural,men har veldig dårlig erfaring me de,ble stukket feil.så måtte inn igjen å stikke opp i ryggen pga veska fra epeduralen sev utover,låg et press i hode og nakke,så kunne ikke gå uten å gå i bakken på 2 uker etterpå. Livredd for de skal skje igjen,så hva mener dere om spinalbedøvelse?er de noe og anbefale? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138833708-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie&babylove:-) Skrevet 4. oktober 2008 #2 Del Skrevet 4. oktober 2008 Kan komme med mine erfaringer da jeg har hatt planlagt ks! Jeg har bare et barn da, men har gjort meg noen tanker om hvordan det vil bli hvis nr to kommer. Det med et ferskt ks og en liten en fra før kan være en liten utfordring, men jeg tror det skal gå bra. Må bare tilrettelegge litt tenker jeg. Man skal jo ikke løfte så mye i begynnelsen, så når storesøster vil opp får jeg sette meg ned og gi hun den oppmerksomheten hun trenger. Det med at at ks kan gå opp igjen skal MYE til fikk jeg baskjed om. Jeg lurte også på det. HVor mye som skal til før arret går opp igjen. Legen sa til meg at Selve snittet gror sammen i løpet av et par dager. Er selvfølgelig ikke helt grodd, men nok til at det skal en del til før de går opp igjen. Hva med at den lille gutten deres ligger siden av pappan i de dagene like etter at dere har kommet hjem?! Kan være litt ubehagelig å få spark i såret like etterpå, men tror neppe det går opp. Jeg renset ikke mitt ks. Hadde bandasje på i ett døgn, så hadde jeg ikke noe på såret etter det. Fikk beskjed om å dusje som vanlig og passe godt på å lufttørke etterpå. Gi såret mest mulig luft. Da gror det fortere. Var ikke nødvendig å rense i det hele tatt. Jeg møtte opp på sykehuset dagen før, ble skrevet ut på perm til dagen etter. Måtte være fastene fra kl 22 dagen før. Men det kommer nok litt ann på hvilket sykehus du skal på, litt ulik praksis rundt om kring. Mitt ks til 25 min. De satt bedøvelse kl 13, kl13.05 var snuppa ute og 13.30 var jeg på barsel. Du kan barbere seg selv, ellers så gjør de det på sykehuset. Det kan du velge. Er ikke mye som trengs å fjernes av hår. Et pr cm under trusekanten. Man kan ikke velge bedøvelse. De fleste planlagte ks blir utført med spinalbedøvelse. Det er IKKE det samme som epidural. Spinalen blir satt i et annet "rom" i ryggraden. Og det er en engangsdose med bedøvelse som blir sprøytet inn. Også hørt at det er lettere å sette spinal for den skal lengere inn i ryggen enn epidural. Epiduralen kan fort settes feil. Det vikigste er at du slapper av, puster rolig og ikke rører deg en millimeter da den blir satt.Man får også lokalbedøvelse før den blir satt så man kjenner ingenting. (annet enn lokalbedøvelsen) Prøv å ikke gru deg for mye. Det er en fantastisk opplevelse og ha planlagt ks. :-) Gled deg.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138833708-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-keisersnitt/#findComment-138834651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #3 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hei. Jeg har akkurat hatt keisersnitt. Det var veldig ukomplisert. Det gjorde litt vondt dag nummer 1. (Men var oppe og gikk bittelitt samme kveld som keisersnittet ble tatt) Dag nummer 2 var det stivt og ekkelt. Gikk litt rart. Dag nummer 3 kunne ingen se at jeg hadde tatt keisersnitt og jeg hadde overhode ingen plager. Kunne godt ha løftet og vært i aktivitet som før jeg ble gravid, men måtte selvfølgelig ta litt hensyn og løftet ikke veldig tungt. De sier at du ikke skal løfte mere en babyens vekt, det er jo sikkert en fin pekepinn, men ganske umulig i det dagligdagse. Spinalbedøvelsen kjente jeg nesten ikke ble satt. Mindre vondt en en vaksine (Jeg har selvfølgelig hørt om de som opplever at det blir satt helt feil, så her er det nok litt flaks og uflaks). Barbere gjør de på sykehuset, men du kan gjøre det selv om du ønsker, da blir det ikke like intimt. Et lite tips på tampen... få de til å sette inn kateteret etter at de satt spinalen, da kjenner du det ikke. Lykke til. Det var OVERHODE ikke noe å grue seg til. Hilsen Pingle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138833708-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-keisersnitt/#findComment-138834913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå