Gurine Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Har ikke så mye ullklær, så det blir lite økonomisk å kjøre plaggene på ullvaske program. Har derfor stort sett vasket det sammen med andre klær på 40 grader og på vanlig vaskeprogram med vanlig vaskepulver og skyllemiddel. Har jo hørt at det sliter mer på klærne men. De skal vel varme like greit for det? Hjemmestrikkede dresser kjører jeg jo på ullvask og med Milo, det her er snakk om et par trøyer og longser og ullsokker.
Gjest det spirer og gror - FØDEKLAAR Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 vi har heller ikke så mye ullklær så det vi har vasker jeg med ullvask for hånd..
ape Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 pleier å vaske ull for seg selv ja, men hender jeg hiver inn tynne ullsokker og strømpebukse på vanlig 40 graders vask.
Fuglehjertet Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg vasker all ullvask i maskin, men så bruker vi endel også. Nye vaskemaskiner med "ullvugge", skikkelig ullvaskeprogram vasker til og med skånsommere enn du selv klarer å gjøre for hånd. Men er det lite, lønner det seg jo å bare vaske for hånd.
Alba44 Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Vasker på ullprogram med Milo. Samler opp da, så det er mest mulig i maskinen.
Reidis Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Før vasket jeg det meste av ullundertøy sammen med resten av tøyet på 40 grader. Opplevde at noen merker ble veldig fort slitt,noen av de ble helt sprø i konsistensen og revnet faktisk. Med to små og mere ull, så sparer jeg opp og vasker på ullvask med milo i stedet. Ullvaskprogrammet tar jo så kort tid, lav temp og liten sentrifugering så det kan jo ikke være så uøkonomisk?
LapScouse Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Jeppers, vasker alle ullklær (inkl. fleece) på ullprogram med Milo vaskemiddel og skyllemiddel. Jeg vasker ingenting for hånd.
camosilla Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 I vinter vasket jeg alle ullklær sammen med de andre klærne med vanlig vaskemiddel. Gikk fint det:) Men de hjemmestrikkede vasket jeg for hånd. Nå hadde vi ingen dyre bodyer heller da
3 nydelige jenter <3 Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Dette er noe av det værste jeg hører om!!!! (jeg hører ikke mye ille skal du tro ) Jeg vasker ALL ull med milo på ullprogram uten noe som helst form for unntak!! Du sliter ut ullfibrene slik at de ikke varmer like godt. Dessuten blir de stygge fort... Svigers gidder ikke vaske på ullprogram til sin datter og ulltøyet hennes ser ikke ut i måneskinn!! (Jeg er strengt oppdratt av min strikkemor i vask av ulltøy hehe)
Gurine Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. oktober 2008 Det det er snakk om er to sett med trøye + longs, og rimelige ullsokker, som sånne tynne ullblandinger eller trysilsokker/la-mote sokker. Vasker alltid trysilsokkene til meg og sambo sammen med resten av vasken også, og det holder seg jo bra. Har ikke råd til å kjøpe masse ullklær, og skifter jo gjerne undertøy daglig, så hvis det skal være noe rent i skapet, så må jeg nesten hive det i maskin sammen med resten av klesvasken. Er ikke flink til å prioritere håndvask i det daglige gitt, mye enklere å bruke maskin
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 jeg har ved et uhell vasket en ullbody sammen med vanlige klær, og jeg syns den ble så vannvittig stiv. Så jeg vasker all ull for hånd, siden barna har noe i hvitt, noe i rosa og noe i mørkeblått. Hadde kanskje fyllt en maskin dersom jeg hadde vasket alt sammen, men tørr ikke blande de fargene...
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 Først: Ja, vasker alt på ullvask med ullvaskemiddel. Har endel ulltøy, så ikke problem å fylle ei maskin da. Hvis en vasker med vanlig vaskemiddel¨varmer ikke tøyet like godt og blir tynnere og revner lett(har jeg lærtÜ),pga et eller annet med enzymer?
Totette&lillebadehette Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 Ja, enten for hånd med spesialsåpe eller i maskin, bruker ubehandlet ull og ellers ødelegger man da for ullens selvrensende egenskaper pluss utsetter tøyet for stor slitasje..
Gjest ~Xmas08~ Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 Om vask av ull, hentet fra http://www.sifo.no/files/file48550_fagrapport2003-7.pdf, en fagrapport på 80 sider utført av SIFO(statens institutt for forbruksforskning) Her er med andre ord mye å lære om ull!! hehe:) ...Og ja, jeg vasker ull på ullprogram og med milo.. Håndvask • Bruk rikelig med vann • Ha ”slappe” hender. Ikke klyp, vri eller gnikk. Beveg heller vaskevannet og la det strømme gjennom plaggene. • Vask i lunket vann (30-40 °C) og unngå temperatursjokk på plaggene. • Der det er nødvendig å løfte ullplagg i våt tilstand løftes de fra undersiden med begge hender og sprikende fingre slik at det dannes en ”håv” eller ”sikt”. • Skyll tre gange i lunket vann 20-30 °C • Avslutt med kort sentrifugering i maskin. Stopp maskinen når det ikke lenger er en strøm av vann ut av plagene, hvis det er mulig. • Har man ikke tilgang til sentrifuge, rulles plagget inn i et håndkle el. for å suge vann ut av plagget. Maskinvask • Bruk maskinens ullvaskprogram, med mindre plaggene er merket for kraftigere vask og du samtidig mener plagget trenger det for å bli rent. • Dersom du ikke har ullvaskprogram, bruk finvaskeprogrammet. • Fyll maskinen noe mindre enn ved annen vask, men om du fyller i 1 eller 2 kg tøy påvirker i liten grad hvor mye ull krymper. • Bruk spesialvasemiddel, og doseringen som er angitt. • Avslutt med kort sentrifugering. Uansett vaskemetode • Ikke legg ull i bløt. • Bruk spesialvaskemiddel for ull og i alle fall ikke midler med enzymer og/eller blekemidler. • De dyre spesialvaskemidlene er ikke bedre enn de vanlige som selges i dagligvarehandelen. Det mest solgte midlet i Norge; Milo har svært gode resultater både hva krymp og vaskevne angår. • Bruk aldri klorholdige blekemidler og midler med alkalisk pH. • Klapp, strekk og rist plaggene forsiktig i ønsket fasong etter sentrifugeringen. Heng det eventuelt opp i den retningen du ønsker at det strekker seg. • Et ofte gjentatt men lite brukt råd, er ta mål av strikkeplagg før vask. Dette vil bidra til å holde plaggets størrelse konstant, fordi det da kan strekkes tilbake til opprinnelig form. I tilegg vil det styrke dine rettigheter ved reklamasjon. • Ikke bruk tørketrommel med mindre plagget eller trommelen er helt spesiell. • Ikke tørk ull i solen. • Ikke la plagget henge med tyngden på noen få punkter. • Etter sentrifugering vil flat tørking være unødvendig for de aller fleste ullplagg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå