Gå til innhold

gravid og katt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det du tenker på er nok en parasitt som heter toxoplasma gondii. Mange katter har denne, uten at man merker noe på katten. Får du den under svangerskapet kan det skade fosteret eller gi spontan abort. Tror de fleste blir testet for denne på første svangerskapskontroll. Den eneste måten du kan bli smittet på fra katten er ved å få avføing fra katten i munnen. Dvs. stort sett kun hvis du har vært i kontakt med katteavføring og deretter spiser uten å vaske hendene først. Avføingen må dessuten ha ligget en stund før parasitten kan bli infektiv (minst 48 timer hvis ikke jeg husker feil), så om dere bytter kattedoen hver dag er det liten fare. Har du mulighet ville jeg latt mannen skifte på kattedoen, eller så bør du bruke hansker. Bytter dere kattedoen ofte, og har god håndhygiene er faren minimal for smitte fra katten.

Man kan også bli smittet via jord, så derfor bør man bruke hansker ved hagearbeid etc. Parasitten kan også finnes i kjøtt, så det er en av grunnene til at kjøtt skal være gjennomstekt.

Kos deg med katten:-) Tror nok den har flere postive effekter på deg enn negative.

Vil bare fortelle at jeg har hatt katt siden jeg var 3 år gammel. Sovet med dem om natten, tømt utallige grisete kattekasser og kost med de i tide og utide. Nå har vi 2 katter, som vi har hatt i 5 år. Testet meg for toxoplasmose nå når jeg ble gravid og var negativ (dvs har ikke vært utsatt for smitte tidligere i livet). Når jeg ikke har blitt smittet, vil jeg tro det er lite sannsynlig at andre blir smittet fra sine katter her i Norge :-)

Men jeg har selvfølgelig overlatt tømming av kattekasser til samboeren. Og dersom man skal reise lenger sør i Europa bør man være ekstra forsiktig, siden Toxoplasmose er mer utbredt der.

Bare slapp av og kos deg med pusen, du :-) Men ta forholdsregler som beskrevet over.

tusen tusen takk:) må få overtalt samboeren til å ta kassen.. Han brekke seg vanligvis over det, men regner med at han velvillig tar d.. Ellers bruker jeg både hansker og vasker hendene etter tømming.. Så regner da med liten smittefare.. Men, bedre føre var:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...