Gå til innhold

trappe ned ammingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en sønn som er 8 mnd gammel og jeg må amme han mye.må også stå opp om natten fordi han skal ha melk.hvordan får jeg han til å slutte med melk om natten?

og hvor ofte skal en gutt på 8 mnd ha fast føde?.har lyst til å trappe ned ammingen men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.hvor mye mat burde jeg gi han og hva skal han drikke med maten=?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! Min gutt er omtrent på samme alder som deg, og jeg holder på med dette. Det er jo veldig individuelt hvor langt man har kommet med fast føde på dette stadiet, det viktigste er jo at ungen blir mett, og at du gradvis introduserer mer og mer fast ved siden av melk.

Våre matrutiner er nå slik:

Ca kl. 6-7: Våkner og får pupp.

Kl. 0800:Grøt

kl. 12:00: En skive m/ leverpostei og 1 boks fruktmos og pupp

kl. 16:00: Et halvt til helt middagsglass og pupp

Kl. 18:30: Grøt og pupp

Han får vann til alle måltidene, fruktsaft uten sukker en gang i blant.

Planen min er å kutte pupp til middag når han er ni mnd, og da gi helt middagsglass pluss dessert. Så kutte pupp til lunsj når han er ti mnd, gi mer brød. Så kutte pupp til frokost når han er elleve mnd, gi brød og frukt i tillegg til grøt. Så kutte pupp til kvelds når han er tolv mnd, og gi frukt og brød i tillegg til grøt. Så får vi se hvor realistiske planene mine er ;)

HS sa til meg at når han får fire måltider om dagen med fast føde, så trenger ikke ungen mat om natten. Etter dette bestemte vi oss for at nå var det slutt på nattamming. Vi kombinerte det med at vi flyttet han på eget rom. Når han våknet, var det bare pappaen som fikk gå inn på rommet. Første natten gikk det en drøy time før alle sov igjen, men etter dette har det vært maks ti minutter. Nå sover han ofte hele natten uten å våkne i det hele tatt. De sier vel at man bør ha klart litt vann og evt smokk. Så gjelder det å ha bestemt seg, og ikke gi etter. Man må selvsagt trøste og kose på alle andre mulige måter.

Dette ble langt..men det viktigste er: alle barn er ulike, her er ingen fasitsvar, man må ganske enkelt (?) prøve seg frem!!

Lykke til :)

Skrevet

takk for svaret.skal se hva jeg får til.guttungen våkner kl 6 , da får han pupp men han pleier å få pupp om natten når han våkner og jeg og mannen min syns det er på tide å slutte nå.

problemet mitt med mat er at jeg er i utlandet efor tiden og her får man ikke kjøpt mat på glass så må ta en tur ut i butikken og se hva jeg finner.han spiser grøt og frukt og får ris når vi spiser det,men føler ikke at det er noe ordentlig måltid som han blir mett på.

men takk for svaret skal nok komme frem til noe.

hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...