Gå til innhold

Fikk svar fra NAV i dag!!!

Anbefalte innlegg

Har nå gått mer enn 2 mnd siden jeg sendte søknad om overgangssøknad til NAV.. Jeg er aleneforsørger. Har jobbet i 2 år nå som kontorlærling. Det siste halvåret var jeg vikar 100% sekretær. Har jobbet helt til i dag, altså er det 4 uker igjen til termin.

Trodde overgangsstønad var på 10 000 kr i mnd jeg?????

Men gjett hva jeg får i måneden??? 5002 kr!! :o

Hvordan skal jeg kunne overleve på det da?? Får jeg ingenting i tillegg til dette? :S

Og hvorfor skal jeg - som har jobbet til nå - få MINDRE enn om jeg ikke hadde jobbet overhodet i svangerskapet=??

Vær så snill og svar om noen vet....... :S

Er skikkelig fortvila nå, for får ikke disse 5000 kr inn på konto før 20. oktober stod det, og termin er 3 november.... 5000 kr dekker bare leie og strøm...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138828780-fikk-svar-fra-nav-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg var aleine forsørger en periode, da fikk jeg utbetalt 9000 kr i måneden. de må ha gjort noe feil. har du søkt egent blankett for aleine forsørger ?? dette MÅ være feil.. kjenner flere som har vært\er aleine, og ingen har fått så lite. så får du dobbel barnetrygd + småbarnstilegg (viss det er sånn enda) ,men viss 5002kr er fra jobben din, mener eg at NAV skal betale det resterende.. lykke til

Må jeg søke om foreldrepenger i tillegg???

Noen sier at siden jeg har jobbet (har ikke fast jobb, men har jo jobbet i vikariat helt frem til nå) så får jeg foreldrepenger i tillegg til overgangsstønaden.... Hva er foreldrepenger?? Det samme som fødselspenger eller?

Er temmelig desperat nå... :(

Dersom du har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd så har du krav på foreldrepenger. Dvs at du får 80 eller 100% av lønnen din mens du er i permisjon. Med 80% dekning får du 54 uker og 80% av lønnen din, med 100% dekning får du 44 uker og 100% av lønnen din. Grunnen til at overgangsstønaden din er redusert er jo fordi du har inntekt..

Ja, du må søke om foreldrepenger, eller det ein kalte for fødselspenger før. Og har du ikkje opparbeidt nok til å få foreldrepenger, så kan du søke om eingangstønad. Men, eg reknar med at du får foreldrepenger.

Men, ikkje gløym å søke om bostøtte, utvida barnetrygd, småbarnstillegg og barnebidrag (som ein kan inngå privat avtale med barnefar.)

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen :D

Etter å ha summet meg litt så tror jeg jeg har søkt om foreldrepenger 80% dekningsgrad.

Har bare fått svar ang. overgangsstønad, først et brev med at det var 2 mnd behandlingstid og så et svar i går der det jo stod at jeg fikk 5000 kr fra den 20. oktober..

Vet dere om jeg også får dem utbetalt den samme datoen som overgangsstønaden, eller må man vente til barnet er født`?

Når du får foreldrepenger er litt avhengig av når du søkte og når søknad blir innvilget. Du vil få svar på foreldrepenger uavhengig av OS da dette er to helt ulike utbetalinger. Du vil normalt få foreldrepenger fra du går ut i permisjon (3 uker før fødsel), utbetales den 25. i hver mnd.

Som skrevet her må du også søke om småbarnstillegg om ikke det er gjort sammen med OS. Du må også søke om dobbel barnetrygd og kan søke om bostøtte. Om du er aleneforsøger skal du også skatte i skatteklasse II (utgjør ca 1000 kr mindre i skatt i mnd) Om dette ikke endres nå kan det gjøres når du får selvangivelse i januar, men du må selv passe på skatteklasse II

Det er det jeg vet om reglene uten å være aleneforsørger.. Så kan sikkert være noe jeg ikke har fått med meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...