WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Føler vi henger litt etter med bleieslutten, men snuppa på 2 og et halvt år er ikke interessert i do eller noen form for potte. Hun "trives med bleie" foreløpig...og jeg vet ikke helt hvor mye man skal pushe på, for alle jeg snakker med og de meste jeg har lest sier det samme: Vent til barnet er klar og ikke stress.. Men...når vet man at barnet er klar? Jeg har begynt å ta bleieskiftet på toalettet om morgenen, vi går på do og jeg spør om hun vil tisse på do, men som oftest sier hun nei... så da skifter vi bare bleia, og så sier jeg ikke noe mer. Hun har begynt å gjemme seg bort litt når hun skal bæsje, og da pleier jeg også og spørre om hun vil bæsje på do, men svaret er nei da og... Hm... Føler vi er de eneste i verden som ikke har klart å legge av oss bleia enda, er det sent?
Medium fikk guttebass Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Det er store variasjoner på når barn er klare for å slutte med bleie, men også på hvor mye foreldrene oppmuntrer og går inn for at barnet skal bli tørt. Eldstegutten vår var litt over 3 år da han sluttet med bleie. Da hadde han ikke vært interessert i det hele tatt, men plutselig en dag ville han slutte. ) Minstemann er 2,5 år og har nå begynt å gå litt på potte. (Han sier at han vil tisse på potta, selv om det sjelden kommer noe ;o) Så vi er i hvertfall i gang. Vi har ikke pushet på i det hele tatt, men latt han få lov når han har villet gå på potte. Lykke til, plutselig en dag har hun lyst til å prøve doen! ;o)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Datra mi er 2 år og 9 måneder, og hun NEKTER å tisse på do. Ikke talom. Hun vil overhodet ikke gå uten bleie. JEg føler også vi er alene om dette. "Alle" andre har jo sluttet.............
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 her er det omvendt, føler de fleste går til over tre år jeg. vår er 2 år og 9 måneder og er ikke intressert i potta. vi stresser ikke, den står nå der under vasken, men det er også alt. tisset en gang, men det var mer tilfeldig.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Vår gutt er 2 år og 5mnd, og har fortsatt bleie. Da vi hentet han i Thailand for ett år siden, var han faktisk begynt på potte der. Der er de veldig tidlig ute med å få dem renslige. Men overgangen er jo voldsom for et adoptert barn, så vi stresset ikke med det da vi kom hjem.Så nå er han ikke så veldig innteresert i å slutte. Har begynt å se på han når noe er på gang, og da løper vi inn. En superstolt gutt når det kommer noe. Men jo mer jeg stresser med det, desto mer nekter han. Så vi venter litt til, og ser det ann til over jul i alle fall. Har et håp om å bli ferdig om dagen ialle fall før han er tre år.... I barnehagen har alle opp til 3 år bleie, og flere på den store avdelingen også. Og jeg er tante til 4 på samme alder, og de er langt fra renslige ;-) Så jeg føler meg ikke så alene )
mor_til_2_84 Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Sønnen min ble 2 år i juli, og bruker fortsatt bleie. Han går på potta ganske ofte, men vi har ikke noe fast rutine på det, da han ikke er sånn super interessert. Men har lagt merke til i det siste at han oftere forteller meg at han vil skiftes på. Det kan jo tyde på at han nå begynner å bli mer bevisst på hva som faktisk kommer i bleia, og at vi er enda et steg nærmere bleieslutt. Jeg venter barn nr 2 i des/jan, og hadde vel et lite håp om å få han til å slutte før den tid. Men, så lenge han ikke er så veldig interessert selv, så vil jeg ikke mase på han. Det kommer før eller siden.
Makka Pakka Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Dattera mi er over 3 år og har akkurat nå begynt å tisse på potta 1-2 ganger pr dag. Så langt har hun nektet totalt og måtte ha bleie på seg til enhver tid. Hun vil fortsatt ikke tisse på do, kun potte.De fleste jevngamle vi kjenner har vært tørr lenge så har også følt at jenta mi er litt sen sånn, men fant ut at mas fra vår side gjorde alt verre. Vi stresser ikke men tar det rolig med tilvenningen nå.
Gorosa Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Vi har en sønn som er 3 år og en mnd. Han bruker fortsatt bleie. Vi forsøkte i sommer, og han ble flink til å tisse på do, men han klarte liksom ikke å kjenne at han måtte bæsje. Etter at barnehagen begynte igjen, har det liksom gått i vasken hele dotrenigen. Vi snakker mye om det med ham, men han er ikke intressert. Dattera vår sluttet da hun var 2 og et halvt år. Det gikk helt smertefritt.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 5. oktober 2008 #9 Skrevet 5. oktober 2008 Datteren min har nettopp fylt 2 og er heller ikke interessert i potte, så her stresser jeg ikke med det.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #10 Skrevet 6. oktober 2008 Har ei på to år og en måned. Er overhodet ikke interessert i å sitte på potta. Det var en periode hun synes det var gøy å sitte på potta og på dosetet, men uten at det skjedde noe i det hele tatt. Nå vil hun ikke sitte der engang.
Avokado Skrevet 6. oktober 2008 #11 Skrevet 6. oktober 2008 poden her er 2 1/2 år. Nekter å tisse på potte eller do. Så vi får vel smøre oss med tolmodighet!
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 6. oktober 2008 #12 Skrevet 6. oktober 2008 Cornelia er også 2,5år og bruker fortsatt bleie...Vi stresser ikke, tar det som det kommer
barney Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Vi har en gutt på 2 år og 10 mnd, han bruker fortsatt bleie og virker ikke som om han tenkt til å slutte med det første. Prøvde iherdig i sommer å få han til å gå på potte/do, man han var totalt uintressert. Så vi har lagt hele prosjektet på hylla og regner med at han slutter når han er klar for det!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 2,5 år er ikke sent. De fleste barn er vel rundt 3 år før de blir tørre om dagen. Bare spør om hun vil tisse på do, kanskje premier hjelper?? For å få henne til å skjønne at det ikke er så ille å sitte på do. Min slutta i sommer rett før han ble 2,5 år. Da hadde han tissa på do hver morgen og kveld siden han var 2 år og hadde fått kontroll og sa hver morgen at han måtte tisse. Har du prøvd potty training bleia? Har hørt om folk som sier den har hjulpet..
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg spør om morgenen om vi skal gå og tisse på do. En sjelden gang sier hun ja, men stort sett nei. Og da har ikke jeg tenkt å tvinge henne. Vi skifter bleia på do i stedet for på stellebordet, så jeg driver og snikinnfører - i hvertfall viser fram - at det finnes et toalett ) Premier har jeg ikke prøvd enda, for jeg syns liksom hun må ha en viss interesse eller at hun begynner å skjønne når hun må tisse for å kunne premiere det. Men kanskje jeg tenker helt feil.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg tror heller det er uvanlig at de slutter når de er 2. Begge mine har gjort det men alle synes det er veldig tidlig. Min yngste (2år, 3mnd) har vært tørr lenge (5mnd) men er den eneste i bhg av 19 barn mellom 2 og 3 år som går på do og er tørr så tror virkelig ikke det er uvanlig at 2-3åringer går med bleie fremdeles. Har heller ikke noen gode tips for begge mine har bare bestemt det selv, har gjort svært lite for å få de tørre. Men de har begge startet med Fisher price royal potty, den med lyd når det skjer noe;) veldig stas. De har selv gått over til å tisse på vanlig do når de har valgt det selv. vet andre som har hatt stor sucess med klistremerke belønning. Kanskje verdt å prøve. Men tviler sterkt på om du kommer noe vei når ikke hun er innstilt på det selv.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 så godt å høre at det ikke bare er sønnen min som fortsatt bruker bleie hele tiden! han er 2 år og 7 mnd. fullstendig uinteressert er han...har potte, men den skal han iallfall ikke bruke! tar det med ro jeg - han er i tillegg veldig sen på snakking, men motorisk laangt fremme heldigvis
pooh-75 Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Alt kommer vel til sin tid. Vår gutt slutta da han var 2,5, men tror det var flaks siden vi var 1mnd på ferei i varmere strøk. og han gikk konstant uten klær og ble veldig bevisst når han mått epå do. Så han har aldrig brukt potte men gikk rett på do. Uka før ferien var det null interesse..... så tror det bare kommer...... Ville i alle fall ikke stressa ennå. er mange som bruker bleie til de er over tre, og på natta enda lengre.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå