Gå til innhold

Skal, skal ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sotte meg mer inn i vaksinering sitter jeg her å aner ikke hva jeg skal gjøre. Helt ærlig etter å ha lest mesteparten her inne finenr jeg meg selv tenke at jeg ikke vil vaksinere mitt barn. Samtidig er jeg redd for hva andre kommer til å tenke om meg da.

Utsetter jeg mitt barn for større risk ved å ikke vaksinere enn ved å vaksinere? hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi hadde akkurat samme problem.

Vi valgte å ikke vaksinere, mot noe( ihverfall ikke til han begynner i barnehage), men alle må finne ut selv hva de mener. Hvis man velger å ikke vaksinere må man alltid være obs på det og vudere det om og om igjen. Det kan jo henne at det er lurt å velge noen vaksiner allikavel etterhvert, pga miljøforandringer osv.

Det beste er å forebygge sykdommene, ved å passe på att ungen sover mye, at det er rolig rundt ungen, unngå for mye stress, sunn kosthold, passe på når det blir for mange inntrykk.

De fleste sier at det er egoistisk å ikke vaksinere. Hva med å si at det er egoistisk å vaksinere, man slipper å ta hensyn til barnet og man slipper å forebygge sykdommene.(ekstremt sett)

Man kan jo vlege bort noen vaksiner, eller velge å vaksinere noen seinere i livet hvis nødvendig.

MMR-vaksinen skal forebygge barnesykdommene, røde hunder, meslinger og kusma. (jeg tror at MMR-vaksinen ineholder levende bakterier, noe ikke de andere gjør, men er ike sikker). Barnesykdommene er som oftest ufarlige. Røde hunder er farlige for fosteret hos gravide kvinner, men selve sykdommen er ufarlig. Man kan finne ut om man har antistoffer ved å ta en enkel blodprøve. Så hvorfor ikke slutte å vaksinere mot røde hunder. Jenter rundt 18 år som kan bli gravide bør skjekke om de har antistoffer. Hvis de ikke har det kan man velge å vaksinere seg da.

Kikhoste var egentlig ikke farlig, men etter at de begynte å vaksinere mot kikhoste ble viruse mye aggresivere og farligere.

Stivkrampe-vaksinen fungerer bare i 4 år. Det få mennesker som vaksinere seg mot stivkrampe hvert fjerde år. Altså er det få mennesker som er vaksinerte mot stivkrampe. Det er ikke mulig å bli immun mot stivkrampe. Selv om man har hatt det så er faren lik stor for å få det igjen.

Polio og difteri er farlige sykdommer som nesten var utryddet, men i de siste årene har de blomstret opp igjen, dette skylder mest innvandringen.

Jeg selv er ikke vaksinert mot noe, og er aldri syk, siste gang var for 4 år siden og da var jeg litt forkjøla. Noe jeg personlig har lagt merke til er at de som ikke er vaksinerte nesten aldri er syke.(Men dette er min mening).

Det gjelder å tenke selv og finne ut hva som er best. Men man må alltid tenke seg om. F.eks hvis barnet driver med hest og ofte har små sår(noe man for når man er mye ute) så er det kanskje lurt å vurdere å vaksinere mot stivkrampe. Kanskje det er lurt å vaksinere mot polio og difteri hvis ungen har mye kontakt med innvandrere, eller er utsatt for større fare.

Håper det ikke ble for rotete og at det hjalp noe.

Lykke til!

Skrevet

Det er ikke egoistisk å ville forsvare/passe på ungen sin!!! De som bruker dette argumentet har feil oppfatning egoet. Dessuten er moralsk manipulasjon lavmål, bare la det flyte forbi, du skal være der for ungen din, ikke for å smøre det moralske egoet dems.

Jeg har ikke vaksinert mine unger, og ingene av de har noen gang trengt en antibiotikakur. Det er stort sett friske og kommer seg raskt etter sykdom uten noen hjelp utenfra.

Med godt kosthold, vitaminer, omega3 og ved å passe på at de får i seg metta fett også, så stiller immunforsvaret opp for de når de trenger det.Unger skal ikke få lettprodukter, ordentlig smør er bra for unger i vekst, helmelk er fint for de som tåler melk. Normale aktive unger trenger disse fettstoffene og de er viktige for immunapparatet. Se på de linkene som ligger her fra den australske nettsida.

Skrevet

ikke hopp i havet fordi de andre gjør det, tenk selv og ta stilling til dette uten å føle på andres fordommer, og vit at det de sier er basert på blind frykt og propaganda, du er fullstendig istand til å ta dette valget selv, og andre vil respektere seg for det så lenge du har satt deg inn i temaet!!!! det oser selsikkerhet av velinformerte valg!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...