Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har hele tiden vært kjepphøy når det gjelder å jobbe.. Men jeg er 17+2 på vei og var hos legen for en drøy uke siden...da var magemålet...symfysen eller hva det heter på 35 cm! Legen hadde hakeslepp!! Ja magen har tatt fart og skutt ut som en skikkelig kule! Greit det er eneggede tvillinger inni der...men hvor ender dette?! Nå er jeg såååå sliten av dagen at jeg helst bare vil sove! Syns det er mega kjipt å gå å sykemelde meg når jeg tjener så bra på jobben. Går det ann å få aktiv sykemelding? Eller en dag sykemeldt hver uke? Jeg sover så dårlig om natten...må ligge på høyre side. Ligger jeg på venstre side får jeg smerter, og magen blir stein hard! Skjønner ingentingen.. Jobben min blir tilrettelagt, og jeg sitter hele dagen... Men jeg sovner nesten ved pulten min! Hva foreslår dere jenter?
ylva84 Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Aktiv sykemelding var ikke noe alternativ for meg siden jeg jobbet som frisør,det ble håpløst med å kunne sette meg til å gjøre noe "alternativt" på jobben for å tilrettelegge dagene slik at jeg ikke skulle bli så sliten i beina. Men det kan jo vere noe for din jobb? Jeg vart 40% sykemeldt fra uke 22 hadde da fri 2 dager i uken,jeg kunne og velge å ha kortere dager på jobb,men pga litt lang pendlingsvei til jobb så valgte jeg å ta helt fri og jobbe kun 3 dager i uka. Jeg fikk egentlig bare 20%sykemelding(1 dag i uka) men fikk tryglet meg til 2 dager pga jeg har 3 timer reise hver vei til sykehuset da jeg var på UL hver 14 dag og brukte altså 1 dag i bare reising.... Dette hjalp meg til å holde ut til uke 28 da det er obligatorisk å gå ut i full sykemelding for oss med 2 i magen:) Jeg tror du hadde hatt godt av litt mindre jobbing siden du er så sliten som du sier. Tenk da,dette er kanskje bare 1 gang i livet! Jeg sa til meg selv at jeg skulle nyte hver dag av denne graviditeten,ville ikke at jobben skulle ta kreftene mine. Etter jeg sluttet helt å jobbe så vokste mine 2 mye fortere inni der og.. Lykke til ivertfall:)
Dodlimammatil2 Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har vært inne på tanken jeg også, men føler meg for frisk til å gå hjemme enda... er 21 + 0 i dag... men jeg kjenner det veldig godt i ryggen når jeg kommer hjem fra jobb, og orker minimalt etter klokka 16 hver dag... sitter på kontor så jeg styrer det meste av dagen selv... en venninne av meg ble sm uke 20 med tvillinger, og hun har ikke angret en dag på det, og sa at det burd ejeg oxo gjøre...
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg er også litt vinglete ifht dette. Er kjempetrøtt og lei noen dager, men så går det gjerne en uke og jeg har energi til 1000. MEn nå får jeg ikke sove på nettene lenger, alle stillinger er ubehagelige. Må hvile på sofaen om dagen for å få noe hvile. Er 20+6 idag, og kommer ikke til å be om noen sykemd selv enda, men om legen anbefaler det, enten på kontr neste uke - eller om 3 uker kommer jeg nok til å si ja takk. Jobber forøvrig som nattsykepleier - så kjenner det godt i ryggen på travle netter
<3 Tvillingmamma <3 Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg fikk faktisk beskjed av legen på Riksen allerede ved ultralyd uke 8 om at jeg SKULLE bli sykmeldt i 20. uke, og at det ikke var snakk om noe annet...!! Fikk streng beskjed om at dette ikke var tiden for å "leke helt", som han sa. Han sa videre at dette var en billig forsikring mot de vanligste risikoene forbundet med tvillingsvangerskap (da særlig for tidlig fødsel). Har nå 3 uker igjen til fullgåtte 20 uker, og jeg kommer uten tvil til å følge legens råd/ordre (selv om det ikke er han som kommer til å sykmelde meg). Som det har blitt skrevet tidligere her; det er kanskje bare denne ene gangen du går gravid, så ikke kast bort tiden på å være konstant sliten og utkjørt - NYT GRAVIDITETEN, det har jeg planer om =)
gima Skrevet 5. oktober 2008 #6 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har vært helt eller gradert sykemeldt siden vi fant ut at det var to i magen. Jeg er 17+2 i dag. Det at jeg har vært sykemeldt har nok også litt med histoie (blødninger og gjentatte SA) å gjøre, men allikevel.... Nå går jeg 70% etter å ha gått 80% i nesten 2 mnd. Jeg kjenner at jeg blir tyngre og tyngre og slitnere og slitnere- hadde aldri klart 100%. Jeg tror også at jeg kommer til å holde lengre i jobb når jeg går gradert. Det er absulutt et mål, for jeg tror jeg hadde blitt tussete av å bare gå hjemme... Jeg bruker min 30% sm til å sove litt lengre om morgenen og går tidligere hjem. De to siste dagene i uka går jeg bare 4 timer. Rart at ikke legen din har nevnt noe om mulighetene for ulike typer sm når du forteller at du er sliten?! Min lege er alltid den som foreslår at jeg skal jobbe mindre. Jeg må nesten holde henne igjen slik at jeg får jobbe... Men, de legene er nå så forskjellige. Jeg er ihvertfall glad for at jeg slipper å trygle og be. Lykke til uansett! Håper at du får deg en arbeidsmengde som passer deg.
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg ble sykemeldt i uke 22 pga kynnere. Formen var topp og ikke noe annet enn en del kynnere, men når jeg fortalte dette til sykehuset ble jeg sykemeldt med en gang. Prøvde å deale til meg aktiv sykemelding eller 50 % eller noe....men det var ikke snakk om sa legen! Så nå går jeg rundt og føler meg i toppform...men er sykemeldt. De er veldig strenge med dette synes jeg, men det er bra. Vil jo ikke føde for tidlig!
Dodlimammatil2 Skrevet 6. oktober 2008 #8 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg tror nok vi skal lytte til kroppen vår og legen vår uansett, selv om vi ikke alltid er enige ;-) Tryllepike: hvordan kjennes kynnere ut? Jeg har begynt å verke sånn i ryggen, men jordmor sier det høres muskulært ut, det stråler liksom ned i foten, og verker i hele siden. I tillegg dovner jeg bort i to fingre, men det har jo sikkert ikke noe med kynnere å gjøre da hihi ;-)
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Hei igjen jenter... Uff jah... Jeg skal til ordinær UL 15. Oktober....vurderer da å be om å få trappe ned på jobben... Jeg var inne på sykehuset til haste UL på onsdag, da de trodde veene var i gang alt... Men det var kynnere og urinveisinfeksjon. Mine kynnere kjennes ut som kraftige sammentrekkninger i magen, ned i lysken, og murringer i vagina. Innimellom er jeg nede i knestående....ikke morro.. Jeg ble spurt om jeg ville sykemelde meg, men jeg takket nei... Nesten hver dag er et ork... Men noen timer har jeg masse av energi og greier å ute en hel masse her på jobb! Jeg jobber på provisjon...ren provisjon uten grunnlønn, så når jeg er på jobb, så må jeg prestere! Har også litt vondt for å sove om nettene...føler jeg klemmer dem! Og hvis det ikke er meg så våkner jeg av at katta prøver å innrette seg på magen min. Hun fotfølger meg og SKAL ligge ved, eller på magen min og male... Hun høres ut som en skurtresker innimellom! Søtt da:) Nei jeg vil at alt skal være bra med disse to inni meg... Får vel legge heltinnen til side, og høre på legen ved neste møte... Noen som har veldig aktive tvillinger når dere dusjer? Mine blir helt koko!! Tar jeg dusstålen rett på magen blir de stille, og rett etterpå spreller de som noen galninger! Kjempe morro! Nå dusjer jeg hver dag:)
Dodlimammatil2 Skrevet 14. oktober 2008 #10 Skrevet 14. oktober 2008 Hei igjen, da var jeg på kontroll i dag 22 + 4 dager på vei. Hun sykemeldte meg 25 % i dag, og 50 % om 3 uker og 100 % fra uke 28. Dette var vist standard ved tvillinggravide... Jeg hadde vist ikke mye jeg skulle sagt, hihi hun diskuterte det ikke med meg engang men men, det viktigste er at de har det bra og at en unngår for tidlig fødsel :-) Dessuten fikk jeg vite det er jente + gutt :-)
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 15. oktober 2008 #11 Skrevet 15. oktober 2008 Å så spennende!! Jeg skal på UL 13.30 på Ahus, og da er det meningen at vi skal se etter kjønn i dag. Jeg har alt fårr beskjed om at de er eneggede...så det er enten eller!
AGLE Skrevet 15. oktober 2008 #12 Skrevet 15. oktober 2008 Jeg er også "beordret" til å gå ut i full sykemelding i uke 20 akkurat som legen til Jublende tvillingmamma sa. Dette basert på forskning som sier at det er viktig å ta det med ro tidlig i svangerskapet for å redusere faren for fortidlig fødse. Helt enig at vi skal nyte svangerskapet og det er tross alt ikke mange ganger i livet du skal gå gravid. (gjelder i alle fall de fleste :-))
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 15. oktober 2008 #13 Skrevet 15. oktober 2008 Synes det er rart at legene er så forskjellige ang dette. Det burde jo vært likt over hele landet! MEn virker som om noen av legene ikke har satt seg helt inn i dette.. Slik som min feks.. Skal på sykehuset til cervix måling om 1.5 uke, er da i uke 24. Kanskje legen der sier noe ang dette. Hvis ikke skal jeg ikke til min fastlege igjen før i uke 30... For all del jeg er i fin form og alt det der, men har kjent, spes den siste uka nå at jeg ikke orker like mye som før. Føler jeg har kols etter å ha gått opp trapper, og blir veldig fort sliten og trøtt. Samt har de to jentene sinnsyke planer hver uke med burdsdager, spillkvelder, vennekvelder som går på rundgangs, tur med klassen osv osv som vi foreldre liksom og må være med på. Så en sykemelding, kanskje bare redusert hadde ikke vært feil nå kjenner jeg.. ( og dette trodde jeg aldri jeg skulle si;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå