Gå til innhold

Ulovlig med dobbelt statsborgerskap?!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på nyhetene på tv2 onsdag at hundrevis(tror jeg) barn med russisk mor og norsk far hadde blitt fratatt sitt norske statsborgerskap. Begrunnelsen fra myndighetene var at de med russisk mor hadde russisk statsborgerskap, og da ble de tatt fra sitt norske fordi de ikke fikk lov til å ha dobbelt! Utrolig!

Barnet mitt har amerikansk far, og jeg er norsk. Vil barnet mitt miste sitt norske statsborgerskap om han får amerikansk statsborgerskap? Var i den tro, inntil jeg så denne saken på tv2, at barn som fødes til dobbelt statsborgerskap fordi foreldrene er fra ulike land, kan ha dobbelt statsborgerskap hele livet om de vil? Nå vet jeg ikke om jeg tør å la mannen min sende inn søknad så sønnen vår får amerikansk statsborgerskap.

Håper noen kan oppklare dette litt for meg, På nyhetene snakket de om en ny lov om dette? Men, fant ikke noe om dette på nettet. Den jeg leste sier at barn som fødes til dobbelt statsborgerskap pga. foreldre, ikke blir fratatt det ene. Er dette nå utdatert? HJELP! :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

jeg er i samme situasjon. Jeg mener at barnet må velge når han/hun blir 18 år. Inntil da kan han/hun ha dobbelt. Det kommer også an på landet, USA har litt spesielle avtaler.

Skrevet

Har kopiert inn noen tidligere svar til deg. Jeg har en sønn som er både norsk og amerikansk, og sist jeg sjekket dette (ca 1mnd siden) gjaldt disse reglene. Av erfaring vil jeg si at det som tv2 rapporterer som ny lov, kan godt være regler som er vedtatt for en god stund siden, men har nå kommet opp ifb med en sak og blir derfor omtalt som nye:p Vil derfor tro at reglene de omtaler som nye er loven som gjelder fra 1.9.2006. Reglene er omtalt nedenfor (i en tidligere tråd), og du kan si at dersom et barn ved fødselen er både norsk og amerikansk statsborger (etter hvert lands rett) er dobbelt statsborgerskap tillatt.

1. Barn født av norske statsborgerer etter 1.9.2006 blir norske statsborgere. Barn født av norske statsborgere før den tid, blir norske om mor er norsk eller at far er gift med mor. Hvis far ikke var gift med mor, må det søkes om, og den vil normalt bli innvilget. Og så finnes det noen enda eldre regler, men de blir sikkert ikke mange her berørt av.

2. Norge tillater i utgangspunktet ikke dobbelt statborgerskap. Men det finnes unntak, og et av unntakene er barn som er født til dobbelt statsborgerskap.

3. Det finnes ingen norsk regel som sier at barnet må velge statsborgerskap når h*n fyller 18 år. Norske barn må søke om bibehold av norsk statsborgerskap etter fylte 21, men før fylte 22 dersom de ikke har oppfylt boplikten som pr i dag er 2 år i Norge før fylte 22.

4. Vær oppmerksom på den av foreldrene (eller ev. begge om begge er norske) som barnet har fått sitt norske statsborgerskap, velger å si fra seg sitt norske statsborgerskap, så vi barnet også miste sitt norske statsborgerskap. Dette tror jeg gjelder fram til barnet er 18 år, men jeg skal ikke påstå akkurat den grensen, for jeg husker ikke i farten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...