Gå til innhold

til dere med kort livmorhals og nebbing...pleace svar..

wilma07

Anbefalte innlegg

Skrevet

har/hadde dere press/ trykk ned mot underlivet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har det noen ganger.. Men alt bra ennå, målte livmorhals i går og da var den 2.5 så jeg får være hjemme inntil videre og sjele glad for det. Er 24 uker nå og vil gjerne være lenge hjemme til .o)

Jeg har ikke nebbing..

Hva måler din livmorhals? hvor langt er du på vei? er du konisert?

Skrevet

Ja, jeg har det ofte. Kjennes ut som babyen holder på å presse seg ut av og til...

Skrevet

hei....

jeg har ikke fått målt livmorhalsen, skal til legen på torsdag. jeg er 20 uker, men har hatt dette trykket i mange uker. nevnte det for jordmor sist jeg var der, hun ville jeg skulle måle livmorhalsen min for å skjekke.

hvor kort må den være for at du legges inn? vet du om det er veldig alvorlig når den er så kort? har ikke lest så mye om dette, så er litt uviten.

Skrevet

Ja noen ganger. Kommer an på hvordan babyen ligger tror jeg. Dette varierer jo flere ganger i løpet av dagen. Noen dager føles det som jeg har en bowlingkule som er halvveis ute.

Jeg har nebbing av og til. Det varierer, lukker seg og åpner seg hele tiden. Skal visstnok være en risiko for for tidlig fødsel, men jeg har iallefall ikke født enda og jeg er 33 uker i dag. Det sies at det kun er påvist at livmorhals på 2,5 cm og under det kan føre til økt risiko for for tidlig fødsel. Men livmorhalsen er dynamisk hos ALLE gravide, det spørs bare hvilken dag man måler på. Jeg vet for jeg måler den hele tiden og har fått meg mang en overraskelse over hvor kort/lang den er i hytt og pine.

Skrevet

Hei wilma07..

Legen min sier at grensen er 2.5 men at jeg blir lagt inn ved 2 cm. Legen min er veldig bekymret for meg iallefall, og jeg blir som sagt fulgt opp og målt hver eneste uke. det er jo alvorlig når den er kort, fordi det kan jo bli en fødsel ut av det, og det er jo for tidlig til at spiren kan overleve dessverre.. de gjør jo heller ingenting før etter uke 23-24.. Men legen min sier at han helst vil ha meg opp mot uke 28 og allerhelst til uke 34. For til termin kommer jeg nok mest sannsynlig ikke til å gå allikevel.. det blir jo bare mer og mer press når ungen blir større nå..

Så sjekk den og få de til å måle jevnlig, så de kan følge med på den.

Ønsker deg masse lykke til..

Skrevet

Den kan variere veldig ja den livmorhalsen, men det kommer også an på om den bare er litt svak eller om den er blitt operert for blant annet celleforandringer som min, sa legen min til meg..

for mitt vedkommende har jeg vært inne til to inngrep, og siste gang tok de ganske mye sa legen min.. de var grådige sist sa han uff...

Skrevet

hei tullemor1....

tusen takk for svarene, de har vært til god nytte for meg.

jeg skal til legen på torsdag som nevt tidligere, håper bare jeg kommer kjappt inn til ul så jeg får skjekket dette.

det er ikke no deilig når det kjennes ut som hele ungen skal ramle ut av meg...blir veldig bekymret for at det skal gå galt....

håper det ikke blir no verre hos deg, og at du kommer deg så nært terminen som mulig før babyen kommer...lykke til å takk.

Skrevet

Hei igjen du wilma07.. når du er på ul nå så får du de til å måle deg enten hver uke hvis det viser seg at den er kort, eller annen hver. Det kan skje ting fort og du må bare kreve oppfølging!!

Stå på!! og masse lykke til, la meg høre fra deg da.. send meg gjerne en pm eller noe.. skal krysse det jeg har for at alt er bra. kleem

Skrevet

hei tullemor1++ takk for tipset om å kreve oppfølging. jeg skal presse turnuslegen i morgen om at jeg må komme kjappt inn til ul.. så håper på å få ul i morgen eller fredag..

takk for kryssing, skal sende deg en pm meldig..klem..

Skrevet

Heisann. Ser at du er bekymra og forstår det godt. Eg fekk òg målt kort LMH i veke 23, og vart lagt inn i veke 26+5. legen min sa:

over 40 mm - ingen problem.

30-40 mm - normalt lang

20-30 mm - litt kort, skal følgast med

10-20 mm - kort, evt innlegging på obs-post

under 10 mm - bekymringsfullt.

Min LMH vart kraftig forkorta, men då eg vart innlagt på 17 mm heldt den seg stabil i over 3 veker. Gjekk ned til 7 mm på 4 dagar då eg kom heim, mne var lenger igjen. Ja, LMH kan bli lenger fordi den ofte er såkalla dynamisk - endrar lengde utfrå din og babyen sin aktivitet. Det hjelper å ligge mykje, og gjerne løfte baken og beina oppover og ligge slik 10 min om du kjenner nedpress.

Eg kjende nedpress, men på UL-måling viste det seg at det ikkje hadde innverknad på LMH-lengda.

Om du er usikker, kan du ringe og stikke innom føden for å få ein kjapp sjekk. Evt ringe fødepoliklinikk på dagtid og spørre dei. Ein skal ikkje gå omkring og bekymre seg for mykje - stress kan ha innverknad på LMH (hadde i alle fall det på meg).

I morgon er vi i veke 37 (med tvillingar) - etter å ha hatt kort LMH sidan veke 23. Det kan òg gå heilt fint!

Skrevet

Oioi det er så bra med slike oppmuntrings innlegg. Så bra at du fremdeles går med to gullbarn i magen og er kommet til uke 37 herlig!!! Det gir håp for oss som ligger 100% med kort livmorhals.. det er bare å holde ut.. takk for at du delte dette med oss!! kleeeem og masse lykke til!!

Skrevet

Ja, det var det eg òg følte då det stod på som verst. Ein blir så redd og engstelig, og trur at katastrofen er i ferd med å skje. Derfor er det viktig å høyre om tilfeller då det heile går godt - der er faktisk ganske mange av oss. Kort LMH er veldig vanleg, og det treng ikkje bety ekstremt tidleg fødsel.

Som sagt - legg deg ned og ikkje ver for utolmodig (men pass på faren for blodpropp om du ikkje får blodfortynnande). Ved nedpress, ligg med underkroppen heva. Om du ikkje greier å slappe av heime, be om å bli innlagt. Det er kanskje kjedeleg, men FOR ein forskjell på stressnivå - og det kan utgjere heile forskjellen.

Skrevet

Det går greit å være hjemme, jeg har jo ingen barn fra før, kun to stesønner som kommer annen hver helg. Så jeg er veldig flink til å ligge på sofan eller sengen. Ligger for det meste hele dagen og litt oppe til mat så ligger jeg igjen. Eneste jeg er oppe og går er til kontroll og samme dag da til biblioteket.. men kjører. Det går en del bøker hehe.. er veldig glad for å ligge hjemme, her har jeg pc, tv, filmer og folk kommer en tur innom.. hvis jeg blir lagt inn nå er det for langt unna så folk kommer innom en tur og det blir jo trist.. men jeg har sagt til meg selv at hvis jeg føler jeg blir noe med usikker, redd av dette her vil jeg legges inn.. kleem

Skrevet

hei.. jeg har ennå ikke vært inne på sjekk av livmortappen, var hos legen på tordag å han skrev i henvisnigen til sykehuset at dette måtte undersøkes helst før helgen(siden jeg var så bekymet) å innen en uke. så jeg regner med jeg skal inn i løpet av denne uka.

i hlgen var det eksta ille med nedpress, verre enn noen gang.. ble skikkelig bekymra da.

det er veldig godt å oppmuntrende å lese innleggene deres, blir litt mindre bekymra da.. tusen takk.

Skrevet

Hei.. du må bare ringe føden så fort du blir redd og føler at noe er galt.. bedre å sjekke engang for mye enn engang for lite snuppa.. jeg ringer enten føden eller legen så fort jeg kjenner jeg blir redd!!

Tenker på deg :o)

Skrevet

takk for tanken:) babyen sparker å har det fint så er ikke urolig for den.

men må få sjekket denne tappen snart.. skal ringe å mase på sykehuset.

du har virkelig en mirakelbaby i magen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...