Gå til innhold

hvor ofte er dere på kontroll..


ninsoer

Anbefalte innlegg

høres ut som om d bare er jeg som ikke er så ofte på kontroll.. ha bare vært på den første sv.skaps kontrollen å ha ikke vært på kontroll siden.. er i uke 14 no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har også bare hatt 1 kontroll.. Kommer til å bestille min neste kontroll til uka.. hadde forrige kontroll for 3uker siden, så 4-5 uker imellom er jo helt greit synes jeg.. Iallefall gjorde jeg det sist, men mycket mulig 2gangs har færre kontroller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 11. uke og skal på første kontroll til uken. Da blir det omtrent samme intervall som deg, tenker jeg. Helt normalt. Dette er 3. barnet mitt . Jeg gikk ca 1 gang i mnd de andre gangene og siste måneden hver 14 dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid for første gang og bor i Oslo. Her har de tatt i bruk de nye reglene for svangerskapskontroll, fikk jeg opplyst på helsestasjonen. Jeg var hos fastlegen min i uke 8 (da hadde jeg allerede gått og ventet i 3 uker, siden jeg fant det ut ganske tidlig.) Hun tok blodprøver, ga meg helsekort, sjekket livmoren (fordi jeg måtte ta celleprøve), lot meg stille spørsmål og skrev søknad om fødeplass. Fikk beskjed om at videre oppfølging ville skje hos jordmor på lokale helsestasjon. Ringte dem og fikk beskjed om at de ikke trengte å se meg før i uke 24(!!!)

En uke etter legebesøket fikk jeg brev om plass på Ullevål og UL-time i uke 18. Jeg syns dette blir veldig lite. Først et 10-ukers interval, og deretter 6 uker til. Da er jo i tredje trimester allerede! Jeg har aldri gjort dette før, og føler meg vel litt overlatt til meg selv. Så jeg prøver å lese mye og snakker en del med venninner som selv har vært gjennom dette. Sårest er nok at vi ikke får høre fosterlyd i uke 12, slik jeg var blitt forespeilet. De sa jeg kunne komme om jeg var bekymret for noe. Er i fin form, så jeg er ikke bekymret, bare nysgjerrig. Oi, dette ble visst langt. Er nok noe jeg går og føler på en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 15 nå og har vært på 1 kontroll skal på neste kontroll om en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme følelsen som deg etter legetime (bestile også tidlig) og synes det er alt for lite, jeg vil også høre hjertelyd. Fastlegen var forresten i tillegg helt forferdelig, så hun ble bytta ut på dagen da jeg var på kontroll! Siden jeg har fått fødeplass på ABC så har jeg også fått ny kontroll der 22 oktober og satser på hjertelyd og sånt da. Men vi førstegangsgravide bør få mer informasjon og mer oppfølging enn de nye nasjonale retningslinjene tilsier, kanskje ikke fordi vi nødvendigvis ikke er friske og raske men fordi alt er så nytt og uvant for oss at vi trenger den sikkerheten det er og den oppfølgingen det er med kontroll litt oftere. De som har utarbeidet de retningslinjene kan aldri ha vært gravide selv tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i uke 13 og har vært på 2 kontroller allerede. Neste kontroll er om 2 uker. Føler det er betryggende å bli fulgt godt opp. Må legge til at jeg har mistet tidligere og at det er derfor jeg ønsket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal på kontrol vær 4 uke, har vært på 3 kotroller opp til nå.men er bar i uke14. jeg blir følgt nøye opp fordi min første ble 6 uker fortidlig født og var liten, og hun var i sete stilling. og jeg har mistet en gang før når jeg var 13 uker på vei. håper nå at jeg slipper en fortildlig født til, det er mye mas når man egentlig vil bare kose :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll da jeg var 10 uker, med jordmor. Fikk innkalling til ordinær UL 24 oktober, og etter et har jeg fått satt opp en time i slutten av november. Blir kanskje en kontroll til i jule-/nyttårstider, men det er jo så langt fram enda!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 2.gangsfødende og skal til kontroll i utgangspunktet én gang i mnd (ul er medregnet). Kommer nok til å gå til legen en ekstra gang fordi han synes det er så gøy å følge opp gravide :) og fordi jeg synes det er greit at noen som "kjenner" meg skal treffe meg i 8-ukersintervallet det blir pga ul, mellom jordmorbesøkene. Hvis dere skjønte hva jeg mente.... synes det er litt snålt at ul regnes som egen kontroll, siden de ikke har fulgt opp pasienten tidligere.

 

Dere som synes dere har fått for lite kontroller: Si ifra til legen at dere ønsker hyppigere kontroll - hvis dere ikke blir hørt: bytt lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er ikke alene om det. Er nå i uke 15. Jeg hadde en minimalistisk kontroll i uke 7 (ikke GU, vekt, osv, kun blod -og urinprøve) og ringte jordmor i går, fikk høre at det var stor pågang og fikk time i uke 17 og har UL i uke 18. Fikk beskjed på "kontrollen" i uke 7 at jeg skulle til legen i uke 24. Tror jeg veler jordmor hvis mulig og hvis jeg får tillit til henne. Legen var ikke noe særlig.... Det skal bli beroligende å få livstegn! Hvorfor ikke ringe jordmor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er gravid for første gang og er i uke 14+2....i uke 8 var jeg på 1. kontrollen hos fastlegen hvor blod og urinprøve ble tatt. I uke 12 betalte jeg selv for ultralyd på en privat klinikk for å se at alt var bra med barnet....jeg synes det er alt for lenge å vente til uke 18 med første ultralyd. Skal på ultralyd på sykehuset i slutten av november, men da vet jeg at barnet er friskt før jeg kommer dit og det gjør godt. jeg kommer nok til å betale for flere ultralyder for å berolige meg selv. utrolig synd at vi ikke får flere gratis ultralyder i svangerskapet...det er jo så viktig.skal kontakte jordmor på helsestasjonen i nærheten for å få flere undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...