Lykkeliten *På overtid* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Var hos helsesøster i går for hun vil ikke vri hodet sitt til høyre, bare til venstre. Helsesøster undersøkte henne og sa at det var mulig un hadde kiss/kidd syndromet. Blei henvist videre til fysioterapaut, så skal dit snart. Har skjønt at det har vært noe som ikke stemmer helt. Hun klarer som sagt bare og ha hodet til venstre, og hvis man vrir hodet hennes til høyre så følger hele kroppen med. Hun ligger i en C form, men ikke så veldig ille. Hun har veldig vanskelig for å puppe på venstre bryst da hun må ha hodet til høyre. Stakars... Flere her med det samme? Hvordan smptomer hadde barnet? Har dere hatt behandling*? Funket det?
mamman til snupp Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Litt usikker..men snuppa hadde også hodet bare til den ene sida (venstre), og hun har begynt med rompeaking nå, vil ikke prøve seg på alle 4. (Hun er 10mnd) Vi var hos kiropraktor og han sa hun hadde låsninger både i nakken og bekkenet, og at det var det samme som kiss/kidd. Vi har akkurat startet med behandling, så vet ikke hvordan det fungerer enda.
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Hei gutten vår på nå 11mnd hadde KISS. I begynnelsen tok ikke helsestasjonen det på alvor, de sa det bare var favorittside. Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale Barneklinikken (www.barneklinikken.com), der jobber det er dyktig manuell terapuet og fysioterapeut. Der kan låsningene bli "låst" opp og vi fikk mange øvelser vi skulle gjøre med gutten vår. Han har nå blitt frisk, men vi skal for sikkerhet skyld ta en etterkontroll når han har begynt å gå. Fordi gutten vår lenge hadde ligget til den ene siden hadde hodet hans blitt skjevt. Det er fortsatt litt skjevt med ikke mye. Vi går til Osteopat som løsner spenninger inne i hodet og det skal hjelpe det å bli kvitt skjevhetene. Føler meg veldig usikker på om det har noen effekt, men ønsker å prøve. Lykke til.
2gutter+tvillinger Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Vår gutt har kiss1, oppdaget det tidlig(lå kun med hodet til en side, bananbøy osv) og begynte med kiropraktor behandling når han var 3 uker, fikk da låst opp litt og han sov noe bedre, og ammingen gikk noe bedre. Etterhvert fikk vi time hos manuell terapaut på Fjellhamar og på fysioterapi på helsestasjonen, vi går fortsatt til fysio(han er nå snart 8 mnd) fordi han har vært noe tregere i sin motoriske utvikling pga sine låsninger og skjevheter. Er blitt mye bedre etter behandlinger, men mest pga treningen vi gjør hjemme som fysio legger opp til. Det tar tid, men barna blir bedre med litt veiledning og trening, hodeformen er også litt skjev, men det retter seg av seg selv når de blir sterke nok til å ligge på magen og sitte. Lykke til med behandlingen!
lillemorell Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 sjekk, www.kiss-kidd.no. har en på 6 år, og en på 6mnd. begge m/ henholdsvis kiss, og kidd(ubehandlet kiss) begge begynte beh. samtidig. lillebror er "friskmeldt", og storebror skal til sin 3 beh. nå. har merket stor forskjell hos begge 2. synd at kiss "ikke fantes" for 6 år siden. den gang var jeg visst ikke bare hysterisk, men også en dårlig mor. for ungen må jo ligge fastspent på ryggen 24-7 for å få en sånn hodefasong... 6 åringen har forøvrig et fint hode nå. lillegutt er fortsatt skjev i hodet, men har blitt bedre.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Her holdt det med 1 behandling hos manuellterapeut! Fant det ut da hun var ca 4 mnd, og etter å ha lest symptomene på kiss-kidd.no. Hun hadde favorittside, var vanskelig å amme, likte best å ligge i fred og gråt når vi tok henne opp..
Dubros Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 Ja, min gutt på fire mnd har det, og vi sliter veldig med det for tiden. Går til behandling hos man.terapeut. Var bedre etter første behandling, men fikk et tilbakefall, så nå er vi i gang igjen.... Uff. Det er så slitsomt. Min ligger litt i C-form, har treg avføring og kaver ved amming. Nå har også søvnen blitt påvirket. Klarer bare å sove i korte periode om gangen på dagen. Og pga disse spenneingene, uroen i kroppen så er han sutrete 95 % av sin våkne tid. Uff, synes jo så synd på han...men lite å få gjort annet enn å ta tida til hjelp. Håper virkelig at vi ser bedringer snart, for dagene hjemme blir lange og tunge når han har det slik.
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 3. oktober 2008 #8 Skrevet 3. oktober 2008 Gutten min har KISS. Da han var 1 1/2 måned gammel fikk han brystvegring, gikk til slutt over til total puppenekt (tok ikke puppen uansett hva jeg gjorde) så vi dro til kiropraktor. Måtte betale 500 kr for INGENTING...Kiropraktoren sa at han var helt fin! Løsningen for oss ble tilslutt å ligge å amme, har gjort det nå i 1/2 år. Dro til manuellterapaut da han var 1/2 år og fikk påvist KISS. Hun sa at han hadde ganske kraftig låsning og valgte heller å sulte enn å vri hodet sitt slik de gjør når de ligger i vuggestilling. Har vært på 2 behandlinger nå og han er fortsatt ikke bra, manuellterapauten regnet med at han måtte ha 5 behandlinger iallefall før det ble helt bra. Andre symptomer på at han har KISS har vært at han ikke bruker høyre side når han leker. Har vært hos fysio med det... Han har også ujevnhet i valkene på lårene pga det. Ellers klikker han hvis vi kler på han, ligger veldig rart og sover... Forstoppelse (er begynt med fast føde). Så for oss har det vært mye slit fordi han har KISS. Jeg håper han blir helt frisk snart slik at jeg kanskje kan amme andre steder enn på senga. I tillegg sliter vi med å gi fast føde siden han ikke bæsjer (er fordi han er så anspent hele tiden).
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Men å være et KISS barn er jo langt mer tegn enn bare å ligge til feil side..... Jeg har ikke denne linken her med tegn til KISS, men desverre er det for mange barn som får høre av lege og jordmor at de har kiss, og det er det liksom.. De sier gå til fysio osv, men det beste er jo kiropraktor som kan gi den diagnosen, FORDI det er svært få leger som mener noe spes om KISS!!! Men et KISS barn er gjerne født for tidlig, rundt 4 kg, og være tatt med vakum. Dette reulterer i favorittside, nakkevondt og kolikksmerter/magevondt... Mange tror de har KISS barn, også er det ikke det.... Detter min erfaring, hadde ingen aning om at gutten min var et KISS barn, føre jeg gikk til en kiropraktor som fortalte meg så utrolig mye om dette og sa han var et TYDELIG KISS barn.. Vi har vært til 5 behandlinger og skal minst 2 til.... Min gutt er født 5 uker for tidlig, satt fast, og ble tatt med vakum og var 4 kg.... Han hadde alle tegnene... Det med favoritt stilling er ingen konkret KISS tegn.... Dette er noe de legger seg til etterhvert.... Tenk på de barna som får favoritt stilling, og venner seg av den, er det KISS barn? Hmmm.. Nei!!! Tenkte bare å si dette, side jeg vet det er så utrolig mange som blir anbefalt så mye her og der og bruker masse penger på ting de ikke trenger!!! Jeg har erfart at det å gå til kiropraktor når det gjelder dette, er en god ide... Fysio blir noe helt annet!!! Jeg er ingen ekspert og langt ifra lege eller noe sånt, men jeg var en periode desperat pga min lille gutt, og etter en time hos min kiropraktor, var alt forandret... Det fordi han sa så utrolig mye mer enn bare å "fikse" nakken på han... Jeg gikk dit fordi han hadde vondt i magen. Så viser det seg at han har utrolig vondt i nakke og rygg, dette etter fødsel.... Jeg var på vei til å bytte MME også, 5 min føre 2. time til kiropraktoren hadde jeg kjøpt NAN HA1 og sa jeg skulle starte med det.. Da sa han nei ikke gjør det, la meg for all del prøve å hjelpe den lille gutten føre du prøver alt mulig. Han ba meg også slutte med MALT og minifom osv og se... VET DERE, det gikk 2 dager så var han helt frisk.. Han hadde normal avføring, dvs hver dag og gråt liiiite, og ja, han var så fin!!! Jeg bruker idag kun vanlig nan... Så min gutt er et KISS barn, med de tegnene jeg skrev og litt mer (mye å tenke på, husker litt lite hehe) Sånn, da fikk jeg delt dette.. Og til dere som tror jeg kan alt og ikke tror deres hjelp er noe, tar dere feil... Jeg ville bare dele min erfaring, fordi jeg ser det har hjulpet fler!!!
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 Min kiropraktor sa også at han hade aldri vært borti noen med den type skade etter en fødsel, det fordi han hadde en delvis avrevet nerve i høyre skulder..... Så husk, det er så utrolig mange årsaker til mye hos et spedbarn... Jeg tror desverre ikke på de legene og helsesøstrene som sier : Prøv deg frem, prøv deg frem, og sier det er nok bare det eller det-.. Er ikke farlig. Det går over! Dette sa de til meg i maaaange uker.. Jeg var fortvilet....
fisk81 Skrevet 3. oktober 2008 #11 Skrevet 3. oktober 2008 Min datter hadde kiss2,symptomene var favorittside,sprut gulping,store problemer med amming,mye gråt ved påkledning,lå i c form når hun sov, og hun lå liksom med hode bakover når vi bar henne.Gikk til kiropraktor fordi jeg fikk det anbefalt,men det gjorde det bare verre. Han hadde virkelig ikke peiling. Så fikk vi time hos manuellterapeut,hadde en behandling der,og det gjorde underverker. Tok ca en uke fra behandlingen til vi merket bedring.
Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #12 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg mente ikke at alle kiropraktorene er like, for deter de ikke... Jeg har og hørt at manuel teraputer er veldig flinke med dette!!! Men vet, etter uttallige timer til fysio også, pga armen, at det hjalp ikke min gutt og heller ikke så mange andre jeg vet om... Men alt dette er så forskjellig!!!
tiltiderensom Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 Hva mener dere med problemer med påkledningen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå