Gå til innhold

Anbefalte innlegg

far har nettopp hatt 4 uker med permisjon. På skjemaet som arbeidsgiver fyller ut står det spørsmål om grunnlønn. Arbeidsgiver har fyllt ut grunnlønn,men den er jo mange tusen mindre enn det min mann egentlig tjener,med fast overtid etc. Det kan også bevises med å se på lønnslapp. Nav var ikke interessert i å se lønnslapper men kun skrivet fra arbeidsgiver. Hvordan løser vi dette? De har beregnet at han har 60 000 mindre en det han egentlig tjener i året....Surt..... Noen som har tips på hvordan gå frem? Vil jo gjerne hatt de siste tusenlappene med også.

En annen ting er at dama på nav sa at far måtte ta de siste to ukene sine FØR mor var ferdig med permisjonen sin. Jeg trodde far kunne ta de vekene akkurat idet min permisjon sluttet slik at vi fikk et par uker med overlapping?? Går virkelig ikke det ann??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138821443-far-sine-obligatoriske-6-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg trodde ihvertfall at du skulle ha samme lønn som når du jobbet så lenge det ikke overstiger 6G. De har en minste grunnlønn,men tjener alltid mye mere enn det. Derfor regnet jeg gjerne med at arbeidsgiver hadde beregnet gjenomsnittlig lønn siden lønnen variere.

Det er stor mulighet for at arbeidsgiver har feil. Om nav ikke hører på dere så ville jeg sendt en formell klage på vedtaket.

Jeg kan forlite om regler rundt grunnlønn og tillegg, men vet såpass at det ikke er automatisk ulovlig med fast overtid.

Da jeg hadde en jobb som butikkmedarbeider så hadde vi noe som het fast overtidstillegg.

Det var 2 kr pr time som vi fikk på alle timene vi hadde. Det var vel en kompensajon for at vi noen ganger gikk litt over (stemplet inn og ut så vi fikk for hele arbeidstiden også).

Jeg hadde en diskusjon om dette med forrige arbeidsgiver, Der ville de ikke ta med lønningene jeg hadde i helgene fordi de kalte det overtid.

Jeg tok det opp med Nav og de ba meg søke nav om det overskytende om jeg var uenig i beregningen til arb. giver (arbeidsgiver forskutterte foreldrepengene)

Jeg kom til enighet med arb. giver og gikk derfor ikke videre med det.

Det er riktig som anonym over skriver, planlagt eller fast overtid er ikke lov. (jfr arbeidsmiljøloven)

Overtid blir heller ikke tatt med i beregningen av foreldrepenger, det går det veldig klart frem av folketrygdeloven.

Er det derimot en form for bonusavregning (og ikke overtid) din mann tjener ekstra i tillegg til grunnlønn hver måned så skal dette være med i beregningen av foreldrepenger.

Men på den andre side, dersom han fast jobber feks 40 timer overtid hver eneste mnd, og det er planlagt på forhånd. Så bør man anta at overtiden ikke er overtid men en del av den faste arbeidstiden. Og derfor skal alle timer danne grunnlaget for foreldrepenger.

Så det er absolut verdt å klage på vedtaket fra nav (skriftlig) og i tillegg be arbeidsgiver grunngi hvorfor de ikke har tatt med hele lønna når de har beregnet grunnlaget. Gjerne informer arbeidsgiver om at planlagt overtid ikke er tillatt, og at de arbeidstimene din mann har kan bli sett på som fast arbeidstid.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...