Gå til innhold

Til dere som leier ut hus/leilighet: Betaler dere skatt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart leie ut et hus som står på eiendommen min. Fått leietaker som skal flytte inn om en uke. Har aldri visst at man må betale skatt av det før i dag. Men fikk også høre at de fleste unndrar seg dette på en eller annen slags måte. Hva gjør dere?? Hvordan oppdages dette, og hva kan skje om man ikke betaler skatt?

Jeg blir ikke sittenes igjen med stort om jeg i tillegg må betale skatt av inntektene... Nesten så det lønner seg at det står tomt da...

Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Forutsatt at jeg husker riktig (lenge siden jeg var borti dette):

Dette kan oppdages på flere måter, skatteetaten kan faktisk innhente kontoutskriftene dine hvis de vil, i tillegg kan de via folkeregisteret se at noen er registrert på samme adresse. Videre skjer det faktisk rimelig ofte at noen ringer inn og "angir" folk. De har også enkelte andre metoder som går på bereging av forbruket ditt sammenlignet med inntektene osv, men husker ikke akkurat hvordan dette funker.

Du påstår at du ikke blir sittende igjen med stort, men hallo, den skatten er da bare på 28 %!!! Du har da fortsatt 72 % å hygge deg med. Dessuten er det, når du skatter av inntektene, fradragsrett for mange utgifter tilknyttet utleieleiligheten/huset - f.eks. vedlikeholdskostnader (herunder oppussing), kommunale avgifter osv. Så du skatter ikke 28 % av totalinntekten som sådan.

Det er ikke tilfelle at "de fleste" unndrar seg dette på en eller annen måte. Det er mange, mange som oppgir dette på selvangivelsen. Å la være å oppgi det er jo det å snyte på skatten, og det må jo være opp til den enkeltes samvittighet, men personlig kan ikke jeg skjønne hvorfor noen synes de skal skal slippe å skatte i henhold til reglene når resten av oss foholder oss til dem. Skatteinntektene finansierer et velferdssamfunn som er få andre nasjonaliteter forunt (det skjønner man hvis man har bodd litt i utlandet og sett hvordan det fungerer der - se f.eks på USA).

For øvrig er det sånn til de som leier ut deler av det huset man selv bor i er dette skattefritt hvis det er tale om mindre enn halvparten, men da får man heller ikke fradrag for kostnadene knyttet til utleien.

Skrevet

Er slik at så lenge man bor i over 50% av boligen selv så er det skattefritt. vi leier ut et helt hus, de skal da ha 28% av OVERSKUDDET, men så trekkes jo lånet på boligen fra leiesummen og utgifter til vedlikehold..så sånn sett så får ikke skattefuten mye rart fra oss, vi leier ut for å nedbetale resten av lånet på den boligen, og får å få litt til vedlikehold og videre oppussing, har leietakere som lar oss skifte et vindu og herje litt i ny og ned :-)

Skrevet

Man sitter ikke nøldvendigvis igjen med mye om man skatter 28%. Vi vurderte å leie ut gamle huset vårt før vi solgt men regnet på det og med 10-11 000 i leieinntekt gikk vi i 0... Skal jo betale lån, vann&kloakk, vedlikehold, kabelTV osv.

Men ellers enig i at man ikke bær satse på å snyte på skatten. Og skulle man snylte og bli oppdaget? Ja da skulle man nok ønske at man var ærlig fra første stund..

Skrevet

Ja er det av overskuddet? Det trodde nemlig vi også først, men så fikk vi beskjed om at man skattet av hele leieinntekten?!

Skrevet

Er vel det man skal gjøre i praksis og så føre på alle fradragene. Men som regel så gjøres dette først på selvangivelsen og så betalter eventuelt folk det de måtte få i restskatt. Som renter på lån, vedlikehold

Vi tar vare på alt fra kvitteringer på maling, bom og fergebiletter når vi skal innover å gjøre en jobb der. Endel andre ting, men så leier vi også ut som et enkeltmannsforetak, dvs...enda mere som kan trekkes fra...humre humre...nesten gråsonen, men faktisk helt lovlig.

Skrevet

Glemte å si at dersom man snyter og blir tatt så får man tilleggsskatt på alt mellom 30 og 60 %, så blir man tatt blir det i alle fall dyrt :)

Skrevet

Neida, jeg har ikke 72% av leieinntektene å "hygge meg med..."

Leier altså ut for 4200, deretter skal vi jo altså betale 28% skatt. Av resterende penger skal jeg betale renovasjon, snøkjøring, forsikring og kabel... Blir ikke så mye igjenn nei.

Nå har det seg slik at huset er pusset opp nå for ca. 50- 60.000. Er dette noe jeg kan trekke fra? det vil jo i praksis si at jeg ikke betaler skatt det eller??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...