Gå til innhold

Ikke tatt igjen jevnaldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi var på 2 års kontroll, og der fikk jeg (det føltes i allefall slik) kjeft for at hun ikke hadde tatt igjen jevnaldrene. Det virket ikke som om helsesøster (som var ny) tok det minste hensyn til at snuppa alltid har vert liten og at hun følger sin egen kurve. Dessuten har 2 av 4 eldre søsken også vert liten av vekst, og jeg var det selv også. Faktisk så var hun helt lik i vekt og høyde som jeg var på min 2 års kontroll (og jeg er født 3 uker over termin) Hun var også større en det søsteren var, og hun er ikke født prematurt. Snuppa er født ca 2 månder prematurt.

Snuppa har alltid vert liten og småspist, jeg føler jeg har prøvd alt mulig for å få i henne mat. Og denne helsesøsteren ga meg følelsen av at jeg burde gjort noe mer, selv om hun ikke hadde et eneste godt råd å komme med.

Prøver å tenke på at jeg ikke skal ta hensyn til det slike helsesøstre sier, men jeg sitter likevel igjen med en litt ekkel følelse.

Flere som har opplevd å få kjeft på helsestasjonen, uten at det egentlig er grunn for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk kjeft lenge fordi jenta mi ikke la på seg fort nok. Hun la ikke på seg nok fra gang til gang og jeg fikk høre det hver gang jeg var på helsestasjonen. Fra starten av når vi kom hjem la hun på seg smått, og en gang på helsestasjonen når jeg var mest bekymret over at hun hostet så stygt, ringte helsesøster inn på sykehuset og snakket med en lege om innleggelse fordi hun ikke la på seg nok. Når vi da kom inn til sykehuset så skjønte jo ikke de hvorfor helsesøster mast sånn om vekten, og de brydde seg mer om hosten, da det viste seg at gullungen hadde fått rs-virus.

Der sa legen at så lenge hun går opp i vekt, i det hele tatt, så skulle jeg ikke høre på helsesøster. For premature barn følger gjerne sin egen kurve, og det er svært forskjellig fra barn til barn, og han var fornøyd med tulla mi han.

Så jeg syns ikke du skal tenke på det de dumme helesøsterene sier. Noen ganger føler jeg at de tenker lenge før de tenker på hvem de faktisk snakker med. Og her i mitt distrikt i allefall er de veldig dårlig utlært på premature barn generelt. De vet ikke helt hva det innebærer. Jeg kunne svare på mer om mitt barns helse og tilstand enn det de helsesøstrene kunne bare fordi jeg da hadde gått inn og ut av sykehuset i noen mnd..

• 2 uker senere...
Skrevet

Min erfaring er også at vi som foreldre vet mer om barnets helse og tilstand forøvrig. Lite kunnskap om premature både i helsevesenet og barnehager o.l. ....=( dessverre.

Skrevet

Min erfaring er at helsesøstre (ikke alle, men mange) har ingen peiling på premature.

Noen ganger forventer helsesøster ingenting av barnet mitt, neste gang får vi kjeft fordi hun er treig.

Har lært meg til at jeg skal ta det med en klype salt, det er jeg som kjenner barnet mitt, og man kan ikke tvinge i de mer enn de klarer av mat, bare fordi de skal inn på en kurve, og lengda er det lite vi kan gjøre noe med!!

De gangene vi har vært på sykehus eller hos lege er de fornøyde med jenta mi, og det teller mer, siden de har mer erfaring med premature, spesielt på sykehuset!

Jenta mi tok fort igjen jevnaldrende, før hun fylte året, hun er 11uker prematur, det er jo så store variasjoner på barn om de er premature eller ikke, det bør helsesøster vite!

Prøv å ikke stress med det, og det er mer naturlig at hun følger din kurve enn den helsesøster har på skjermen sin, det går nok helt fint:-)

Skrevet

Nå er ikke dattera mi prematur, men hun la på seg for lite ifølge hs jeg hadde før, hun har stor appetitt og spiser mye fast føde.

Hun er straks 10 mnd og veier nesten 9 kg, hs jeg hadde i starten gjorde ikke annet enn å klage på vekten til barnet mitt.

Men fikk ny hs for ett par mnd siden, hun er veldig hyggelig og sier hun følger sin egen vekt kurve.

Jeg syns altfor mange hs bare bryr seg kun om det gjennomsnittlige og ikke tenker på hvert enkelt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...