Gå til innhold

Amming og soving hos nyfødt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende med litt startproblemer.. Fikk en nydelig sønn for 4 dager siden. Vi kom hjem i går kveld. På sykehuset spiste han med 2-4 timers mellomrom, og sov stort sett mellom disse periodene. Jeg fikk melkeproduksjonen i gang der. Jeg gav han mat med en gang hn laget tegn til sugebehov (stort sett med en gang han våknet). Nå, etter at jeg har komt hjem, har ting endret seg, og jeg er helt i villrede.

I natt våknet han hver halvtime til halvannen time, og ville da ha pupp. Han kunne suge lenge på puppen også, likvel våknet han fort. Nå på dagen har han nesten ikke sovet. Han lager suge/smattelyder konstant, stapper fingrene i munnen, og forsøker å gape over det han finner. Jeg forsøker å gi han, men han vil ikke alltid ha heller (ikke rart når han har fått mat ca 1 gang i timen kanskje?) Han sovner gjerne ved puppen, men så snart jeg beveger meg etter det, våkner han og er igjen igang med å gape/smattte.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Bør jeg ta kontakt med helsestasjonen? Forsøkte litt med smokk i stad, bare for å få fred en stund. Den tok han med en gang, så nå ligger han våken å tutter på den mens jeg har en liten pause til å skrive her. Vet jo at smokk ikke er anbefalt til å begynne med, så er usikker på hva jeg bør gjøre her..

Noen som kan hjelpe/har råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er førstegangs selv, så er ikke sikker på om jeg kan gi deg all verdens råd. Det viktigste er imidlertid å ta det med ro! Dette ordner seg etterhvert.

Dersom gullet tar smokk, så vær fornøyd med det! Kanskje babyen har et skikkelig suttebehov? Du behøver vel ikke bytte til en annen når babyen tar den du har!

Vi har prematur og opplevde først etter et par-tre uker at hun var våken uten å spise! Da ble vi overrasket da! Babyene blir mer og mer våkne og når det skjer er veldig inividuelt vil jeg tro

Skrevet

Det er ikke uvanlig at babyer spiser ofte når de er så små, og det hjelper jo på å øke melkeproduksjonen din også. Men er du usikker så kontakt HS, du skal ikke gå rundt å være usikker!!!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme utfordring som deg, lillegutt (som nå er 18 dager gammel) ville helst bruke puppen som kos hele natten. Han sovnet ved puppen og våknet med en gang jeg tok den bort. Jeg vet det sies man ikke skal gi pupp før ammingen er skikkelig etablert, men etter 4-5 dager taklet jeg ikke mer og ga ham en smokk. Det løste problemet hos oss, men jeg prøver å ikke la ham ha smokken for mye ( heldigvis er han ikke såå interessert i den, vil helst bare sovne med den og så er det greit å ikke putte den inn igjen når den detter ut i løpet av natten). Problemet med smokk er vel at noen barn ikke klarer å amme skikkelig etter å ha begynt med smokk (forskjellige sugeteknikker), men sålenge man er obs på dette så går det forhåpentligvis greit... Håper jeg i hvert fall...

Når det gjelder våkenhet har jeg allerede på disse to ukene sett store forandringer i hvor mye han er våken! :-) Den siste uken er han gjerne våken fire - fem timer i strekk, for så å sove resten av dagen... :-)

Skrevet

Jeg er heller ingen ekspert, men synes det høres ut som en helt normal og sunn nyfødt med godt næringsvett! De spiser jo så ofte at det er helt ufattelig før man har opplevd det. Men så roer det seg etter noen uker!

Skrevet

Høres ut som min (21 dager i dag). Kaller han bare Hakkespetten, får han begynner å søke så snart han får noe i nærheten av munnen :o)

I begynnelsen var han urolig og ville ha pupp hele tiden. Det var ikke så ille som du har hatt det i natt, men veldig slitsomt. Nå sover han 5 timer i strekk, mat, og så 3 timer til.

Har vært litt uheldig med ammingen. Går på antibiotika som han ikke tåler, så jeg må bruke flaske for øyeblikket. Men jeg sjekker hver dag at han ikke har glemt hvordan han suger på puppen. I tillegg bruker jeg smokk av og til. Så her fungerer alle formater :o)

Så mitt råd er å slappe av, prøve å sove når han gjør det og trøste deg med at om dager eller kanskje en uke er alt så mye bedre. Jeg gråt hver dag den første uken jeg var hjemme. Var så utrolig trett og helt tom for følelser. Nå smiler livet igjen :o)

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...