Bie&babylove:-) Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Vi har arvet en tomt og vurderer nå og bygge. Jeg var i banken idag for å høre litt om kostnader og slikt og jeg fikk SJOKK!!!! Vi måtte regne med å bruke ca 500 000-600 000 kr i bare gebyrer, omkostninger, div andre byggekost osv! I tillegg kommer jo selve huset! Var klar over at det koster å bygge hus altså, MEN.... over en halv mill var litt mer enn jeg hadde trodd, altså kostnader som kommer i tillegg til selve huset. Noen som har bygd på en tomt de har fått??! Og har dere sånn ca pris på hvor mye det kostet i tillegg til huset?
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Omkostinger, div andre byggekostnader? Hva legger de i dette da? Ting dere bør tenke på i byggeprosessen som potensielle utgiftsposter er: Rydding/planering/sprengning på tomt (alt ettersom) Støp av grunnmur Støpt plate til 1 etasje Hus og tømrer Eletriker (ofte med i huspakke) Rørlegger (ofte med i huspakke) Evt ekstra for ekstra el-punkter, rør osv om dere har huspakke Få rør, strøm osv lagt fra tomtegrensen og opp til huset Påkobling til vann og kloakk Kjøkken (evt ekstra til kjøkken om pakke + evt hvitevarer) Pipe Peis/vedovn/annen oppvarming Gulv/tapet/maling om dere velger malingsklar pakkeløsning Fliser, membran osv til bad Baderomsøbler Byggestrøm Byggelånsrente Støpt gulv på bad i 2. etasje om dere skal ha bad der også Ekstra for alt av lister, vinduer, dører osv som ikke er av enkleste standersort som er med i huspakke (vinduer og dører er dyyyyyrt!) Hvitevarer til kjøkken om dere skal ha innebygde Dusjhjørne/kabinett Ventilasjon/varmepumpe el om det ikke er med i huspakke Sentralstøvsuger (?) Evt arkitekt/teknisk tegner om dere ikke velger en huspakke. Hva alt dette kommer på er jo totalt avhengig av type tomt osv, vi brukte vel ca 300 000 ekstra på det huset vi har nå utenom selve huspakken, og kommer til å bruke ca 1,1 million utenom selve huset og innvendig rør og eletriker (det som vanligvis er i en huspakke) og tomt når vi skal bygge neste gang.
anesam Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Vi fikk tomt, og har bygget hus.. er snart 3 år siden vi bygget. men 500 000-600 000 i gebyrer?!?! kan jeg ikke tro. Husker selvfølgelig ikke hva vi betalte av denslags, men ikke i nærheten en gang! Endte til slutt opp med et lån på 1 780 000. Gjorde litt innvendig selv.
Bie&babylove:-) Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2008 Ja det var en slik liste vi fikk idag.... hehe... Nå skal vi bygge et hus hvor det er mye som er inkludert i prisen, bland annet grunnmur, varmepumpe, innveldig trapp, vvs og el leveranse. Vi skal også gjøre 2. etg ferdig selv. Og alikevel regnet banken med at det ville komme på halv mill utenom huspakken. Jaja... vi får sette oss ned, finne ALLE kostnader og regne på det da... Hadde liksom sett for meg rundt 2-3 hundre tusen eller noe jeg da... munlig det er HELT urealisktisk.
___ Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Hvis tomten ikke er regulert til boligformål fra før kan det bli en del. For det første blir det sansynligvis en del arkitektutgifter for å få omregulert tomta. I tillegg kommer jo at dere må lage vei, grave vann og kloak og føre inn strøm. Det kan også være krav om at dere må være med å betale for lekeplasser eller andre friområder i nærmiljøet. Alt dette må være i orden før dere i det heletatt begynner å rydde og planere tomta, for ikke å snakke om før dere begynner å bygge. Hvor store disse kostnadene vil være varierer veldig, men det forundrer meg ikke om dere må opp i beløp i den størelsesordenen.
http://sylysten.blogspot.com/ Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Hus 1775000 og ender vel opp på 2,4 mill totalt med tapet, gulv, maling, planering, tilkobling, løyver osv osv osv osv os....... det er svindyrt, men veldig greit å få gratis tomt. Vår tomt er taksert til 2 mill, så det er fint å få den liksom:o))))))))
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Det som er er jo at det er utrolig mange "små" utgifter man ikke tenker over og som fort blir en 100 000 sammenlagt. En grei tommelfingerregel er å doble prisen det koster for huset, da får man de reelle utgiftene på å bygge hus, men den stemmer jo ikke alltid da. Sjekk f.eks om pipe og brannmur er med i prisen? Om ikke blir det fort 20 000 kr der. Hvor "stort" kjøkken er med i prisen? 30 000 kr? Om du trekker det ut av huspakken og heller bruker IKEA klarer du det nok, men eller er 30 000 kr veldig lite til kjøkken og du får ikke mye hvitevarer til den prisen. Med et kjøkken på ca 20 kvadrat bør du beregne ca 70 000 - 120 000 kr til kjøkken ink hvitevarer (minst). Hva med belysning? Lamper, spotter ol koster faktisk litt penger? Likte dere ikke listen og ville ha dem ferdig lakkerte? Vips, 15 000 kr ekstra for penere og ferdig lakkerte lister. Ja, du skjønner tegningen ;-) Det er dyrt å bygge, men jeg synes det er verd det, ellers ville jeg aldri gått inn for å bygge igjen.
Bie&babylove:-) Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2008 Jess! Det er akuratt det!! Tomta er uten off. kloakk og vann, enn så lenge.... Det er hele boligområdet også! MEN, den kommer off. kloakk i løpet av 2009 og da er planen at vi skal koble oss på samtidig med de andre! Regner med å måtte bruke ca 100 000 på bare det. Også blir det sikkert litt i forhold til det å skille av tomta og få den over på oss osv.
Bie&babylove:-) Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. oktober 2008 Ja det er jo kjempeflott å få tomt! Og siden vi liksom får den hadde jeg håpet at vi slapp å dra på oss så mye lån da, men det ser ut som det blir litt alikevel. Den tomta vi får er ikke verdt SÅ mye, men rundt 500 000 ca. Tenkte det fortsatt ville lønne seg å bygge på tomta fremfor å kjøpe noe annet.
___ Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Å skille fra tomta, få godkjent trase for vei og plasert huset på tomta, samt godkjent at den valgte hustypen kan brukes på den aktuelle tomta har i hvertfal kostet søsteren min ca 70.000,-. Å få vann inn til tomta er heller ikke billig. Bare tilknyttingsavgiften blir jo noen tusen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå