Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Leste en tråd på Skravle om å gi barnet sitt flere navn for å gi det egen identitet. Nå kan vi jo sjekke på ssb hvor mange som har samme navn som oss eller barna våre. Ved å gi barna våre flere fornavn, gir vi dem en egen identitet. De fleste liker vel ikke å dele navn med veldig mange andre, som Jan Johansen, f.eks. Derfor kan det være lurt å gi barnet dobbeltnavn, selv om bare det ene brukes til daglig. Mange dobbeltnavn er jo så vanlige at de er blitt til ett navn, som Mari Anne osv. Så en her som ville kalle barne sitt Gesine som andrenavn. Flott! Hva er ditt forslag til originale dobbeltnavn?
prebs Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Emma Tallulah er iallfall originalt. Hvor fikk du ideen til nicket, tro? Ellers leste jeg her om Emma Edvarda - det er stilig. Mammaen til Stine og Petra hadde et forslag om Anna Petrine, det var også utrolig fint. Ellers har jeg selv et dobbeltnavn som ligner veldig på Emma Tallulah.Det er bare jeg i Norge som har det, så vil ikke legge det ut her. Det er et E-navn med to stavelser etterfulgt av et T-navn med tre stavelser, akkurat som den nyfødte. Bruker bare T-navnet.
Vipsenmamma Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg synes ikke det er om å gjøre å ha det mest originale navnet. Hvem ønsker egentlig å hete Kjartan Hagbart eller Christelline Viktualia? Det viktigste for et navn er at det er klinger godt, er enkelt å si, skrive, bruke og oppfatte mener jeg. Og at fornavn og etternavn harmonerer. F.eks ikke Josephine-Charlotte Jensen Olsen Selv har vi valgt å gi barnet vårt et fornavn og et etternavn. Enkelt og pent i alle sammenhenger.
Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Er jo enig i det, Vipsen, men det er nå morsomt å finne på navn også! En ung gutt som ble intervjuet på TV hadde FEM navn, han var lykkelig for det, sa det var en skikkelig ice-braker på byen Noen forslag fra meg, der første fornavn, som brukes til daglig, ikke er så uvanlig, mens andre fornavn er mer originalt: Rikke Emirenze Gyda Gjendine Fia Franzisca Per Emanuel Nils Nehemias Lars Laurenzius Er det ikke litt morsomt, da?
(Oktober) Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg synes det er kult at folk tør å velge litt annerledes.. Jeg foretrekker selv navn som ikke "alle andre" har.. Man venner seg til sjeldne navn og spesielle navnekombinasjoner etterhvert.. Finnes så mange fine navn, som kan kombineres, uten at du trenger å bruke Marie, Sofie, Leander eller Noah. Men men.. Hver sin smak! Poppis-navn er jo populær for en grunn, når disse brukes, i tillegg med et annet navn, er det tøft om 2.navnet er utenfor den "listen". I min generasjon heter omtrent alle guttene med dobbelt navn; Andrè til mellomnavn.. Ikke så spesielt og gir ikke mye identitet da, når man bruker de ALLER mest populære navnene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå