Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Hei, blir helt svett av aa lese hvor mange ord podene deres kan. Veldig imponert altsaa!!! Vi er tospraaklige saa var klar over at han kunne bli sein til aa snakke, men er litt bekymret naa. Han kan si "der" og peke paa fugl eller fly, sier mamma, men til hva som helst. Det er alt. Ellers veldig fysisk pjokk, utforskende og praktisk flink. Hvor mye trener dere paa ord og hvordan? Vi har provd med pekeboker, men han har ikke tolmodighet til det. Jeg snakker til han mye naar vi er sammen, synger lite. Begynt i bhg (engelsk), haaper det hjelper litt, men jeg maa fortsette men norsken paa egenhaand. Trodde spraaket skulle komme helt av seg selv jeg?
yret Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Mange i den alderen som ikke har språk ennå. Sønnen til venninnen min er to år og kan tre ord. Det er med andre ord store individuelle forskjeller her. Viktigere enn at de prater så mye selv, er det at de etterhvert begynner å gi uttrykk for at de forstår mer og mer av det som sies til dem. VI kikker litt i pekebøker, mest om dyr, men jenta vår har heller ikke all verden med tålmodighet, så det blir ikke så mye. Det beste man kan gjøre er å prate masse med dem i hverdagen. Fortell om det du gjør, hva dere spiser, hva som skal skje etc.etc., så kommer språket etterhvert. Ingenting å bekymre seg for!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Tror ikke du skal stresse så mye med dette. Gutten min er litt over 14 mnd og sier heller ikke stort, et og annet ord som takk og mamma og ta-ta (pappa). Jeg har en gutt i nær familie som nesten ikke sa et eneste ord før han var over to år. Men plutselig en dag, så kom det nesten hele setninger. Hadde nok tenkt lenge...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Vesla her kan nok en del ord, men hun er veldig stille av seg, og svarer ikke på spørsmål etc.. Her er det hun selv som bestemmer om vi er verdige å få høre hva hun kan! De snakker når de er klar for det, og mange "samler opp kunnskapen" før de slipper seg løs
oktoberjentene;) Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Det kommer nok etterhvert:) trenger ikke bekymre deg for det nå.. gutten min på 14 mnd skravler i vei.. eller babler da.. er ikke mange ord vi forstår akkurat.... han sier bade, pappa og lys.. hehe.. ellers er alt annet bare et sammensurium av masse rart
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Datteren min er 17 mnd, og har helt nylig begynt å se sammenheng mellom ord og mening. Hun lærte seg å be om vann ("mann") og "mannjemann" som betyr noe sånt som 'jeg vil ha' eller kanskje 'nammenam' Ellers snakker hun ingenting, hun kan si mamma og pappa hvis hun vil, men hun klarer ikke å koble ord og person. Men om vi spør 'hvor er pappa', kan hun peke ham ut på et bilde. Hun sier også 'hadet' når noen går, og vinker - hvis hun gidder da Hun var svært tidlig ute motorisk fra hun var født, noen sier det er litt enten- eller med språk og motorikk, men det fins sikkert mange eksempler på at det ikke stemmer. I det hele tatt, de lærer nok helt sikkert å snakke alle sammen til slutt
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Uff, skjønner ikke at dere orker å bruke energi på å bekymre dere over at et lite barn på 14-15 mnd ikke snakker. Min største hadde kun noen få ord til han ble 2,5 år, da begynte han litt mer,men når han nærma seg 3 sa det pang. Lille er 17 mnd og sier mamma, pappa, takk-takk, jada/ja/mhm.... Og mer enn det tenker jeg ikke han sier på en stund heller. Jobber i bhg og der er det flere av de som har fylt 2 som ikke har veldig mye språk enda, tilogmed noen av 3 åringene er vanskelig å forstå noen ganger!!! Unnskyld meg, hvis jeg virker brysk, men blir bare litt oppgitt over alt de små skal måtte klare når de egentlig bare er for små til det, rett og slett fordi noen skryter -og det er veldig lov- av sine som er tidlig ute. Det er så store individuelle forskjeller i alle aldre,mmen kanskje spesielt de første 3-4 årene, når det gjelder motorikk, språk, dotrening/bleieslutt, Puh, der fikk jeg lufta meg litt =)) Og ja, språket kommer av seg selv.... De lærer så lenge de hører.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #8 Skrevet 5. oktober 2008 Tusen takk for flotte svar alle sammen. Spesiellt takk til Solfroken, som i hverfall ga meg en realitessjekk. Som forstegangsmor og med stort press utenfra er det flott aa lese det du skriver. Vi skal fortsette aa kose oss sammen, leke og tulle som vi pleier og ta det helt med ro..... Og hurra for ulikhetene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå