Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 SØNN ikke datter. Ser at en skriver at poden har fått barnehageplass, så nå kan minstejenten begynne i barnehage. Hvis din sønn har fått barnehageplass, så må vel minstejenten være hjemme? Kan ikke folk forstå at PODEN er kallenavn på en GUTT!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Og før du begynner og irritere deg over andres feilbruk av ord, burde du kanskje se på dine egne ord, som er feilskrevet.. Mer irriterdende og se irritert feilskrevet
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Hm, det visste jeg ikke. Har alltid trodd "poden" betydde en avlegger, dvs kunne vært begge kjønn. Har lært noe nytt i dag også da!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Ha, ha! IrrEtert liksom? Pass på at du ikke irriterer deg for mye, du kan ende opp med nevroser og magesår.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Poden er en sønn Irritert skrives med to i'er jentA er et hunkjønnsord.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg er ikke HI, men ærlig talt, hvorfor reagerer dere på at HI skriver jentEN? Det er jo dialekt - bergensere f.eks bruker ikke hunkjønnsord så mye, de bruker -en endelsen på hunkjønnsord. Irritert, derimot, kan man godt stave riktig :-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Dialekt kan man reagere på fordi det ikke er et skriftspråk. Bokmål og nynorsk er det, og der skriver man ikke jenten i noen av de.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 jo, man kan skrive -en endelser på bokmål. Som jenten og boken. Men da må man konsekvent gjøre det med alle hunkjønnsord. Bare hør med noen som er flink i norsk. Det er helt vanlig i bergensskolen å lære seg bokmål med to kjønn: hannkjønn og intetkjønn. Og jeg er heller ikke HI.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Helt riktig! I Bergen er det lov å bare bruke bare -en endelser. Hilsen en som aldri har skrevet et ord med a- endelse, og hadde 6'er i norsk på videregående!
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Så utrolig irriterende da. Kan dere kanskje holde dere,på interne Bergens-debatter da, for det er helt grusomt for oss andre å lese.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 For det første: Det heter ikke "Irretert" For det andre: Pode betyr "avlegger". Se: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=pode&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Hilsen mamma til to poder (av hankjønn)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 "Mer IRRITERENDE Å se irritert feilskrevet".
KaMa Skrevet 2. oktober 2008 #13 Skrevet 2. oktober 2008 Du sunnmørsberta oppi her.. Jenten er det definitivt beste å skrive, t.o.m på bokmål. Jenta er for mye dialekt, og er tyngre å lese for mange. Gir meg assosiasjoner til Ingvar Ambjørnsen og andre forfattere som bruker et folkelig språk bevisst for å skape en stemning. Ved bruk av -en endelser er man mest nøytral. At du irriterer deg over -en endelser som et resultat av manglende -a endelser på bergensk står for meg som noe underlig. Du leser jo en del, gjør du ikke? Og poden betyr avlegger, og er slett ikke kjønnsbestemt, så HI kan kanskje sette seg i et hjørne og gremme seg.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #14 Skrevet 2. oktober 2008 Henger meg på for å støtte dem som mener det er korrekt å kunne skrive "jenten". Det er det nemlig, og ikke bare i Bergen. *språkbuff med gode karakterer i norsk fra østlandsskole*
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #16 Skrevet 2. oktober 2008 La meg bare kommentere at Ambjørnsen for noen år tilbake fikk riksmålsprisen, så sååå folkelig kan det vel ikke være? Jenten er så absolutt ikke mer (eller mindre) riktig å skrive enn jenta. De to formene er, såvidt meg bekjent, likestilte. Utover det, så synes jeg jenten høres veldig rart ut, men det er en personlig oppfatning. Synes det er mere riktig med jentA og pikEN.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2008 #17 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg synes det er utrolig praktisk å bare bruke hannkjønnbenevnelser jeg! Koser meg like mye hver gang samboeren min (ikke bergenser) blir skeptisk, og må spørre når jeg sier: "Jeg skal på byn med EN fra klassen" etc.... Jeg derimot vet jo alltid om han snakker om en jente eller gutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå