Gå til innhold

Litt bekymret etter 4-mndskontroll :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på 4-mndskontroll i går, og HS sa gutten vår har litt lite hode... Noen som vet hva dette kan bety? Ble litt redd noe er galt... :( Kunne selvfølgelig spurt i går hva det betyr, men tankene begynte jo ikke å gå før jeg kom hjem...

Noen som har vært borti liknende eller har noen beroligende ord til en litt urolig mamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jenten vår sitt hode er også "litt lite", dvs under normalen. Men det har det vært siden hun ble født, og vi fikk beskjed om at det er helt ufarlig så lenge det følger en normal vekstkurve utfra det utgangspunktet hun hadde når hun ble født. Hun er fremdeles litt liten i hodet nå (8,5 mnd), men vokser normalt:)

Ta en telefon og sjekk hvis du er usikker, ikke noe vits å gruble seg i hjel, heller. Hvis det hadde vært noe galt vil jeg jo tro at HS hadde gjort deg oppmerksom på dette..

Lykke til:)

Skrevet

Hei,

vet akkurat hvordan det er å gruble på ting leger/helsestasjon har sagt:-)

Første sønnen vår hadde så stort hode,så de målte det hver gang vi var der av legen.

Alle små avvik fra gjennomsnittet blir målt og vurdert,og det er jo forsåvidt fint at de følger med-men,det skaper jo endel ubegrunnede bekymringer.

I vår familie er det store hoder,og i din er det sikkert litt mindre hoder.

Prøv å ikke tenke mer på det,alt er helt sikker bra!!

Hilsen

Skrevet

Jeg blir så sint på hs, de går alltid etter skjemaene sine, og hvis babyen ikke ligger innen for de er det noe galt med de, jeg tror ikke det er noe galt med ungen din, har hørt om unger med både "store" og "små" hoder og det er ikke noe galt.

Da jeg var på 5 mnd kontroll med jenta mi fikk jeg vite at hun var FOR TYKK, fordi hun ikke lå etter skjemaet deres, helsesøster så ikke på jenta mi, men sa bare at " dette må vi ta tak i før problemene blir for store" hun sa hun var bekymret og lurte på om ikke jeg kunne gi henne litt mindre mat.... det er jo det samme som å si slank ungen din.

Jeg brydde meg ikke noe om det hun sa , for det sier seg selv at du kan jo ikke slanke en unge på 5 mnd....

Klart dette kan jo ikke sammen lignes, men jeg vil bare påpeke at de er VELDIG opptatt av å følge skjemaene sine. Tenk omde kunne drite litt mere i skjemaene sine, for jeg tror de skremmer opp mange mødre unødvendig.

Selv har jeg kuttet ut hs her jeg bor for de er ikke til noe hjelp føler jeg .

Vet at det er lett for meg å si, men prøv å slappe av, det er helt sikkert ikke noe galt med ungen din!

Klem

Skrevet

Er helt sikker på at det ikke er no galt med babyn din selv om han har litt lite hodet! men ta en telefon å spør hva det evt betyr isteden for å gå å bekymre deg...d er ikke bra verken for baby eller deg!

Men å si at en baby på 5 mnd er for tykk!!!!!! Hun burde seriøst vært rapportert.... går jo ikke an!! kan ikke si at du skal gi henne mindre mat! Godt å høre du var fornuftig nok til ikke å ta henne på ordet!! tenk på de som er så usikre på seg selv og faktisk stoler fullt og helt på hs! skummelt asså....kjenner at jeg blir så sint!!

Skrevet

Først og fremst; ser av nicket ditt at det kan virke som om gutten din er asiatisk. Hvis det er tilfelle leste jeg faktisk på WHO sine sider at de asiatiske har mindre hodeomkrets..........

Men, uansett alt er helt sikker fint. Hva var målene på gutten din da? vekt, lengde, ho nå og ved fødsel?

Skrevet

Min gutt har også hode som er under gjennomsnittet, men helsesøster sa at dette er familiært, og at det ikke spiller noen rolle så lenge han følger kurven sin. :-) Hun hadde nok sagt klart i fra dersom det hadde vært noe å bekymre seg for. :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Stemmer det, pappa'n er kinesisk... :)

HS vet jo godt at pappa'n er derfra, så mener hun burde tatt det i betraktning, men...

Kan skrive hele "historien" til gutten vår da:

fødsel: 3145 g, 50 cm, 33 ho

6 uker: 4980 g, 57 cm, 37,3 ho

3 mnd: 6910 g, 63 cm, 39,5 ho

4 mnd: 7680 g, 65,5 cm, 40,5 ho

Er 1 cm for lite på en mnd (fra 3-4 mnd)? Hvor mye vokste deres da? Vil ikke si at pappa'n har lite hode heller...

(og nei, jeg har ikke ringt HS... :P)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...