Gå til innhold

Mange spørsmål om JEKSLER...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en del ting:

- I hvilken rekkefølge kommer vanligvis tennene? Vet at fortenner nede og oppe kommer først, og så de ved siden av. Kommer jekslene vanligvis etter det? Det gjør de nemlig her.

- Til sammen skal de få 8 "fortenner", 8 jeksler og 4 hjørnetenner, ikke sant?

- Hvilke "typer" jeksler har man? Har hørt om 1års og 2års og 6års og blir jo helt forvirra...

- Hvor lang tid har deres små brukt på jekslene - fra man kjenner klumpen til spetakkelet er over?

- Er det vanlig at det gjør veldig vondt og preger hele hverdagen (sutring på dag og dårlig søvn)?

Jenta vår på 15 mnd har fått to jeksler oppe for noen uker siden, og nå venter vi på de nede. Kjenner to STORE klumper, men de har vært der noen uker nå uten at det har kommet tenner opp. I natt var hun helt hysterisk, og hun er grintete på dagen også, går og gnafser på smokken og fingrene sine hele tida. Synes dette har vart så lenge og lurer på om det kan være noe annet som plager henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ta det i samme rekkefølge som du :-)

- Rekkefølge på melketenner (den mest vanlige): 2 tenner nede, 4 tenner oppe, 2 tenner til nede, 4 jeksler, 4 hjørnetenner og 4 jeksler til.

- Tilsammen blir det 8 fortenner, 4 hjørnetenner og 8 jeksler ja :-)

- Vi har de første jekslene som jeg kaller 1 års jeksler, 2 års jeklser, 6 års jeksler, 12 års jeksler og da evt visdomstenner, bare 1 års jekslene og 2 års jekslene er melketenner, så de vil dette ut når barnet er rundt 8-10 år og erstattes av nye. Ellers kommer jekslene omtrent i samsvar med den alderen navnet til jekslene tilsvarer.

- Tiden de bruker på å komme opp varierer sikkert, men fra de bryter igjennom til de er helt oppe kan det gå mange uker, tror mini bruke 6-7 uker på siste 1 års jekselen sin, men er jo ikke like plaget hele veien da!

- Ja, det er vanlig at endel barn får vondt når jekslene kommer og blir sutrete, sover dårlig osv, men det gjelder ikke alle barn. Ofte er mine blir helt hysterisk som du kaller det like før de bryter igjennom slik at vi kan neten forutsi når det skjer bare av å se på ungen, litt sånn "åja, om 2-3 dager så er en ny tann kommet ja" og det stemmer nesten alltid ;-) Når den først har brutt igjennom så roer de seg her, men det kan ta noen uker med sutring før det blir helt for gale. Jeg synes Dentinox roer dem litt, og elelrs er det lov å gi paracet en og annen gang om det er altfor ille.

Skrevet

Takk, alva, som alltid et veldig informativt og bra svar fra deg. Kan benytte anledningen til å si at jeg ikke skriver mye på dette forumet, men jeg har lest endel. Ofte ler jeg litt når jeg leser (beklager...), men dine innlegg/svar leser jeg alltid med stor interesse, fordi jeg synes de er så fornuftige og balanserte (vet at du har fått høre det av andre også). Så ta det med deg i hverdagen med de 3 guttene dine, tipper du ikke alltid føler deg som supermamma du heller, det gjør vel ingen av oss.

Skrevet

Tusen takk for koselig ord :-)

Nei jeg skal love at jeg ikke føler meg som noen supermamma! Ganske ofte faktisk, eller faktisk er det vel helelr slik at jeg egentlig aldri føler meg som en supermamma, hehe... Men som de fleste andre gjør jeg så godt jeg kan det meste av tiden ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...