Gå til innhold

Sur diare = melkeallergi???

Anbefalte innlegg

Skrevet

1-åringen har nylig begynt i barnehage og dermed begynt å drikke melk. Han drakk MME før det, uten problemer.

Nå virker det som han har veldig vondt i magen, sover feks på magen med knærne under magen. Og han har hatt diare på natten.

diaren lukter veldig surt - som sur gammel melk. Jeg har hørt at dette kan tyde på melkeallergi.

Noen som vet noe om dette? Jeg har gitt barnehagen beskjed om å gi han soya for å se om det blir bedre.

Er det noen virus som også gir slik sur melk diare?

Skrevet

eller kan det være laktoseintoleranse?

Hilsen HI

Skrevet

Gutten min har også hatt diare en stund nå, som lukter skikkelig surt.

Vi lurer også litt på om det kan skyldes melken siden det ikke er så lenge siden vi startet med det. Og pappa'n hadde melkeallergi som liten. Vi har begynt å bli litt bevisste på at vi skal være forsiktig med vanlig melk, så han får ikke det hjemme.

I helgene er avføringen fin, men så fort han kommer i barnehagen igjen, så blir avføringen løs. Har nå tatt det opp med barnehagen at han helst ikke skal ha melk.

Har tenk å ta det opp med hs.

Men kan jo også ha en sammeheng med at det er en tid med diare og oppkast nå, så er usikker på om det egentlig skyldes melken.

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men håper noen andre har det. Er i samme situasjon selv

Skrevet

Kan være laktose intoleranse, gutten min har det. Og den lukten er karakteristisk. Skikkelig ille, pluss at avføringen er linn, gulaktig og noe som ser ut som små frø. Men vi holder det i sjakk nå som vi vet om det, ved å bruke laktose red melk osv. Prøv å hold han vekk fra melk og se om det går over. Skjer ganske fort. =) Er det laktose int så er det veldig greit, i motsetning til melke allergi. Da må de holde seg unna alt som har med melk å gjøre, og er vel mer utslett og div som blir plagene da. Lykke til!

Skrevet

Jeg er ikke HI, men anonym over her.

Avføringen du beskriver er akkurat slik gutten min har hatt! Det er slike 'frø' der som er vanskelig å vaske bort.

Nå er avføringen bra, men nå får han ikke melk. Prøver å se hvordan det går uten. Vet ikke om det er tilfeldig. Men nå skal jeg være obs på dette når han får melk igjen. Han har ikke utslett, så da er det nok iallfall ikke melkeallergi.

Drar man til lege for å finne ut om det er laktose intoleranse? Eller er det noe man må finne ut av selv?

Skrevet

Takker for svar. Vi prøver med soya-melk og holder han unna at med melk i. Får se om det hjelper.

Ja, her er også avføringen slikt beskrevet over.

Men utseltt, det har jeg ikke merket - hvor er det evnt vanlig at utseltt kommer?

Avføringen virket litt tykkere i dag, ikke så tynnflytende som i går, så mulig soya-melken har hjulpet. Har nå gitt barnehagen streg beskjed om å holde han unna alt melkeholdig - margarin, prim, ost, melk osv. Får se om det hjelper.

Skal uansett dra til legen for å få avklart om det kan være intoleranse eller allergi.

Hilsen HI

Skrevet

Hei igjen,

Oppdatering : Etter soya-melk er det ikke mer diare!!! Så må jo være noe med melken.

Så om det er flere som har sur diare bør dere prøve soya-melk og se om det hjelper.

Hilsen HI

Skrevet

Vi har opplevd akkurat det samme, og han ble bra dagen etter vi kutta ut melk og yoghurt! Han får pupp morgen og kveld, men skal prøve soya-melk.

Når kan vi evt. prøve med vanlig melk igjen? Eller skal vi ikke det? Skal dere dra til lege for å få noen sikre svar, eller ser dere det an litt?

Skrevet

Vi skal til legen for å få det bekreftet. Tor vi holder oss unna melk, men kanskje prøver med en youghurt snart, for å se om han tåler litt laktose. :)

Hilsen HI

Skrevet

Min datter på 15 mnd får ikkje vanleg melk. Har prøvd med melk og uten melk i fleire omgangar, og det var tydleg at det var melk ho ikkje tålte. Men ho har ete yougurt og dette har gått bra. Etter samråd med helsesøster fortsett vi med å gi ho nan. Ei flaske morgen og ei flaske kveld. Til måltida får ho vann eller utvanna juice. Det kan godt vere at magen hennar ikkje er "ferdig utvikla" og at ho litt seinare kan tole melk. Men avføring som eg ser beskrevet tidlegare her liknar veldig på dattera mi sin når ho har drukke melk. Lys og stinkar surt.

Fikk vite av en barnehageansatt at litago yougurt er laktoseredusert.. Ho hadde aldri hørt om det før (fikk det opplyst på et kurs ho var), ikkje eg heller, men det kan kanskje forklare kvifor dattera mi toler yougurt...

Skrevet

Jeg er den anonyme som svarte lengre opp. =)

Vi har vært til barnelegen, men det var for å utelukke melkeallergi og annet, vi tok prikk test. men det med lakose int er noe man finner ut av selv. Kan gjøre det på sykehus også, men det en ganske lang u.s visst, så det unngår de hvis man finner ut av det selv. Vi fant det ut da han var ett år, nå blir han to. Har introdusert melk to ganger, men starter med diare med en gang. Som ei stor og ei lita sier er litago yoghurtene laktose red, så de og tine laktose red melk er det vi bruker. Den melken bruker vi også i matlaging. Kan sikkert være lurt å dra til legen for dere, slik at de har kjennskap til det. Er litt lettere å ha det stående i jornalen.

Lykke til! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...