Gå til innhold

Hva har vi krav på??

Gutt08<3spire13*

Anbefalte innlegg

Er ganske kort tid siden jeg fant ut at jeg blir alenemor, og søknaden om foreldrepenger er sendt inn hvor det var oppført at jeg var samboer med barnefar. Nå har jeg vært på nav, og fått sendt samlivsbruddserklæring osv, men hva har vi alenemødre egentlig krav på bortsett fra utvidet barnetrygd? Og hvordan regner de ut hva barnebidraget blir?? Vi har jo vurdert å ordne det privat, og ikke gjennom nav, noe de anbefalte der nede også. Men hva kan man søke på som alenemor?Har søkt om overgangsstønad, og når han kommer skal jeg sende inn papirer om utvidet barnetrygd. Nav kontoret her er ikke så veldig behjelpelige akkurat..Sikkert noen dumme spm, men jeg er helt grønn på det her, og blir ikke bedre av å fly ned dørene på nav.

Fortsetter under...

som alenemor har du rett på overgangsstønad, utvidet barnetrygd, barnebidrag, og skatteklasse 2. selvfølgelig i tillegg til foreldrepenger. så då har du nesten fått med deg alt du har rett på:) visst dere har en bra tone sammen og samarbeider så er det så absolutt en fordel å ordne med barnebidrag privat. på den måten sparer dere en del penger:) når det gjelder hvordan de regner ut hva barnebidraget blir så er jeg nok desverre like grønn som deg.. er det noen andre som har peiling?

Hvis dere vil beregne bidraget privat, kan dere bare bruke bidragsveilederen på nav.no. Det er en slags "kalkulator" som viser hvor mye bidraget blir ut fra de opplysningene dere legger inn om inntekt osv. I det siste "steget" av veilederen, kommer det også fram forslag til avtale dere kan skrive ut og signere. Så gjør dere som dere vil om dere sender inn denne til nav innkreving, eller om BF bare overfører pengene til deg en gang i mnd. Men dere kan ha privat avtale selv om dere bruker nav innkreving. bare da får du alltid pengene til rett dato, for de setter inn på forskudd. BF betaler da bidraget på regning til nav innkreving. Beløpet er det samme.

Men bidraget vil dere ikke få beregnet helt før du vet hva du får i støtte fra Nav... Det du får i overgangsstønad skal også tas med som din inntekt. I tillegg til at det tas med dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. På slutten legges også inn antall netter bf evt skal ha samvær i mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...