Gå til innhold

Må jeg sterilisere meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å finne prevensjon som funker for meg. Før jeg fikk barn brukte jeg piller, men det tør jeg ikke begynne med nå, for jeg er så distre at jeg kommer til å glemme å ta de.

Etter min første fødsel satte jeg inn hormomspiral, og det var ikke noe for meg. Jeg hadde blødninger nesten hele tiden, så legen mener jeg ikke burde bruke prevensjon med hormoner.

Nå har jeg kobberspiral. Etter at jeg satte inn den har jeg hatt forferdelig pms og jeg har kraftige blødninger og mye utflod. Jeg kjenner også mye ubehag i underlivet med jevne mellomrom (mest rundt eggløsnings-tiden).

Samboeren min og jeg har snakket om sterilisering før, og han mener det er helt uaktuelt for han. Tror han føler at han minster litt av "manndommen" sin hvis han gjør det. Så da blir det i så fall meg som må gjøre det. Nå er jeg helt bestemt på at jeg ikke vil ha flere barn, men føler likevel at det er et ganske drastisk inngrep.

Hvilke andre muligheter har jeg?

Noen tips? Råd? Tanker???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg, er at du er ung - under 30. Jeg er selv 35 år, og har tre barn. Men føler likevel at sterilisering er 5 år for tidlig for meg. Derfor skal jeg prøve hormonspiral nå etter denne siste fødselen. Vi ønsker heller ikke flere barn, og sist gang ble jeg gravid på pillen. Så piller er ikke aktuelt hverken ut fra min alder eller sikkerheten.

Har også prøvd kobberspiral,med samme dårlige erfaring som deg.

Hva med å å prøve nuva ringen? Skal jo skiftes hver 4. uke, og det kan du blinke av på kalenderen. Inneholder samme hormoner som pillen, men de virker lokalt, og da blir det ikke så mye bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...