Gå til innhold

Tørrhoste på natten...jeg blir gaaaaall!!!!! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Har vært på apoteket, trålet felleskatalogen samt spurt alle legene på avdelingen min.....det samme svaret; ikke mye for oss gravide å ta. Farlig her, skader der osv osv.... Har slitt i nærmere en uke nå og får ikke sove pga hostekuler hver time (eller oftere).

Er det noen der ute som sitter på et fantastisk kjerringråd som ikke skader den lille? Dagtid er overkommelig ettersom det bare er hesheten og litt hoste som plager.

Host, host. Æhhhhhhh!!!!!

Fortsetter under...

Mørk sjokolade :-). Det er gjort en del forskning på dette, og man har funnet et stoff i sjokolade som virker hostedempende. Dette er noe jeg selv har forsøkt, og det virker her i huset. Jeg har hatt kokesjokolade liggende på nattbordet, og tar noen ruter og suger langsomt når hostekulene kommer. Synes faktisk at det har bedre virkning enn reseptfri hostesaft. Ulempene er jo selvfølgelig åpenbare. Vi gravide er jo utsatt for både dårlig tannhelse og masse ekstrakilo, men du trenger å sove, og dette er ikke skadelig for fosteret :-).

Håper det hjelper.

I går kveld slet jeg også forferdelig med tørrhoste når jeg skulle sove. Merkelige greier for i dag kjenner jeg ingenting. Hva kan det komme av da???

Sjokoladetipset har jeg aldri hørt om før, men det skal jeg jammen prøve neste gang :)

Jeg har selv vært plaget mye av tørrhoste både før og under graviditeten. Det som har hjulpet meg før er astmamedisin. Nå klarer jeg meg stortsett uten, men ved ekstreme behov tar jeg bricanyl for å åpne opp før jeg legger meg.

Det skal også sies at jeg har blitt mer tungpusten nå mens jeg er gravid, og da er det verst å ligge på siden. Føler da at jeg klemmer sammen det lille som er igjen av lungekapasitet i brystet.

Har akkurat sendt gubben ut på handletur, det rådet kan ikke oversees av flere grunner ;) Mmmmmmsjokolade......

Ellers må det sies at jeg suger sukkerfrie eukalyptuspastiller til den store gullmedaljen, er bare redd jeg skal få den i halsen hvis jeg sovner før den er borte.

Er åpen for flere råd........host...kreeemt!!!! :(

Jeg også!!! (Og så tisser jeg nesten på meg hver gang jeg setter igang.) Men fatt mot, det går over, jeg hadde det i ca 9 dager tror jeg. Ligg med hodet litt høyere, og sug på fishermans friend, de svarte hjalp meg best. Og så tok jeg nestespray, den for barn, hjalp merkelig nok...

Lykke til og god bedring!!

Annonse

Hmmmmm det funket sånn passe, ble i hvertfall litt mer slim i halsen noe som gjør det mindre vondt å hoste/harke.

Uansett, gubben følger ordre. Kjøpte tre plater til meg i går og han er treningsnarkoman og alltid påpasselig med at vi ikke spiser for mye søtsaker (kjøper aldri sjokolade)....hi hi. Svangerskapet har gitt meg en merkelig "jeg har fått supermakt" effekt, snurrer ham lekende lett rundt lillefingeren :)

Morro!!!

Mørk sjokolade skal herved testes! Er det noen av dere som har erfaring om det hjelper på slimhoste også?

Jeg har brukt både Bisolvon og Solvipec (begge reseptfrie hostesafter), og begge er trygge for gravide og ammende. Men de hjelper så saaaakte....! Når jeg først får sove i lengre perioder, hoster jeg så jeg brekker meg... Så alle råd mottas med takk. Og mørk sjokolade skal herved hentes ned fra skapet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...