Gå til innhold

Hva synst dere om å få valp når baby er 4,5 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har enn mann som lever og ånder for jaktliv og nå fått eit fint tilbud om en veldig dyktig valp. Skal for det meste vere ute i en hundegård..

Er det noen som har positive eller negative erfaringer når det gjelder hund og småbarn?

Vi har hatt moren til denne valpen hos oss i noen mndr og hun var helt fantastisk på alle måter og veldig snill med barn osv. så vil tro valpen kan vere likedann.

Skrevet

Du spør, så jeg svarer. Synes ikke noe om kombinasjonen baby og dyr, men det er jo helt opp til dere. Jeg er skeptisk til dyr sammen med små barn. Uansett hvor snille dyra er, føler jeg meg ikke trygg. Fetteren min kvitta seg med hunden da de fikk sin første fordi den ble aggressiv mot den lille, det gikk fint, ingen alvorlige episoder, men de var ikke trygge på den.

Du sier hunden er snil og alt det der, og den skal vere mest ute, men jeg stoler ikke på dyr. De har et annet instinkt enn oss. Selv om de vil beskytte, kan det få alvorlige utganger.

Skrevet

Hei!

Jeg har selv ei jente på 10 mnd og to hunder i tillegg, så jeg kan svare utifra egen erfaring...

Hadde jeg vært dere, ville jeg ventet en stund til med å anskaffe valp. Valper er fryktelig mye arbeid, så kanskje alternativet kan være å anskaffe en voksen og "ferdig trent" hund? Ulempen kan jo da være at den voksne hunden ikke er vant til små barn...

Jeg synes ikke noe om "oppbevaring" av hund ute i hundegård, sånn som mange desverre gjør. En hund, og spesielt en valp trenger masse miljøtrening og sosialisering med både folk og dyr i alle slags varianter og aldre. Dessuten trenger jakthundraser mye mosjon og stimuli for å trives. En hund som ikke er fornøyd mentalt og fysisk trenger ikke alltid å bli så trivelig å ha med og gjøre..

Men hvis dere er villig til å bruke mye tid på hunden, og inkludere den som en del av familien, vil dere få mange fine og morsomme opplevelser framover! :)

Skrevet

Tror nok jeg hadde venta noen år!

Kombinasjon baby/små barn som krabber/leker på gulvet og en liten valp som vil leke å bite i ting.. Og ikke minst med tanke på instinktene til en jakthund.

Ellers må jo valpen også sosialiseres godt med mennesker og dyr for å ikke bli en problem hund.

Skrevet

nå er jeg litt imot å skaffe seg hund for å ha den i bur ute hele livet, ser lissom ikke helt poenget med å skaffe hund og putte den ut i bur for å bruke den 1 gang i året...(beklager, vet du ikke spurte om det)

når det er sagt jeg hadde også ventet med valp til ungen er eldre, vi har en 2 år gammel tispe og ei nå 10mnd gammel jente, det går fint men jeg er glad hunden vår ikke er valp! Det er MYE jobb...spesielt hvis mannen din skal trene hunden opp til å bli flink...kan jo ikke bare være ute i buret alene

Skrevet

Ja her kommer jeg med et helt annet svar!

Vi får hund neste uke, valp, da er jentungen 9 uker! Men er innstilt på at det går bra. Vi har hatt mange hunder, valper. En ting jeg syns er fint er at hunden kommer inn i huset sist. Skulle vi fått baby mens vi hadde den forrige hunden, ville det blitt kræsj, for vi var jo som mor og far for den..

Man skal være ganske forsiktige, oppmerksomme og alt det der, foe en hund blir fort sjalu!!

Vi bor på gård, hvor vi ikke ser nærmeste nabo, så her får hundene gå løse, og tur hver dag..

Syns dere skal prøve jeg.. Går det ikke så går det ikke...

Det er du som må føle på det;)

Lykke til!

Klem fra en som gleder seg til nye familiemedlemmet kommer, men vet det kommer til å bli litt slitsomt de første mnd..

Skrevet

Tror flere missforstod dette med å ha hunden i utegård... vi bor på landet og utegården blir ganske så stor pluss at den får gå mye fritt her vi bor. Og selfølgelig blir det tur hver dag. men disse valpene er vandt med å bare vere ute i hundegård.Og selfølfelig får den ligge inne i gangen om natten. Det jeg prøver å si er at det blir mer en jakthund som mannen tar seg av enn en familiehund. Altså den får ikke vere inne i huset hele tiden og da kun i kurven sin..Dette fordi vi vil ha litt kustus og at den vet sin plass. Jeg tror det er sunt med slike regler for en hund og synst ikke det er så slemt men det er nå hver sin smak.

Skrevet

da stiller ting seg litt annerledes:)

Jeg bare synes ikke noe om gårdshunder som bare er i bur og hentes ut når man skal jakte med de 1 gang i året!

Poenget er jo at hvis dere vet hvor mye jobb det blir så må dere jo for all del gjøre det, ejg hadde ikke orka valp og en bitteliten baby!!

Skrevet

Valper er veldig mye da! De må trenes opp for å bli den hunden du vil ha, de må læres til å bli renslig osv.

En hund i seg selv er mye arbeid, å dere har jo et lite barn i tillegg!

Jeg "passet" hunden til søsteren min (hadde hatt henne i 3 år) før gutten min ble født! Jeg hadde henne i 3mndr etter at gutten ble født til det ble for mye å måtte gi henne tilbake til søsteren min! Å søsteren min ga henne til meg etter at hun fikk ett barn å hun også syns det ble for mye! Nå har hennes barn blitt eldre å det går da bra, men det var rett og slett for slitsomt! Hunden skal ut å vil ha oppmerksomhet, å det skal barnet også!

Skrevet

Det er mannen som skal ta seg av denne hunden for det meste.. så når han er på jobb så blir hunden til å gå fritt i hundegården i lag med en annen hund. Men jeg tar den selfølgelig med på trilletur. Men det blir ikke jeg som skal ha den gående her med meg og babyen nei...

Skrevet

Jeg ville, som mange andre her, ventet...

Vi har i noen uker nå hatt en kattunge her i huset, mora til samboerens datter flyttet inn i leilighet hvor de ikke kunne ha katt, og jeg sa ja til å prøve å ha pusen her.

Og nå skal katten ut....

Jeg vet det er forskjell på katt og hund, men dog...

Hovedgrunnen til at katten skal ut er fordi hun hopper opp i vugga til Frøkna. Hun har bare gjort det en gang mens frøkna lå oppi, og hun la seg bare ved bena hennes, men jeg tør ikke ha henne her.

Men en annen ting; kattunger (og valper) er lekne. Hun jakter på sprellende føtter, hun hopper etter veivende armer... Det er utrolig slitsomt å passe på at katten ikke hopper på frøkna når hun ligger på gulvet og leker....

Så selv om det er mannen din som skal ta seg av hovedjobben og valpen skal stå ute mye av tiden; tenk dere veeeeldig nøøøøye om. ;)

Skrevet

Er i utgangspunktet positiv til kombinasjonen av små barn og dyr. Det ble nevnt at en hund ble sjalu på ungen, og ja det forekommer, men har også hørt om dem som måtte kvitte seg med hunden da den ble fryktelig sjalu på den nye kjæresten. Men når det kommer til å skaffe seg hund etter at barnet har kommet til stiller det seg annerledes, slik som det evt vil bli hos dere. Men når det er sagt krever en hvalp utrolig mye om dere skal ha en veldressert hund. I tillegg vil et dyr alltid være et dyr, så man må ALLTID passe på dem rundt små barn (ikke bare babyer). Ettersom en valp fortsatt har mye å lære og er ganske leken av seg ville jeg nok ventet med hund til barnet blir litt større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...