Solsikk1 Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Vi har nettopp begynt på utredning for å se om det er noe som ikke funger som det skal hos meg og mannen min. I dag var vi inne til samtale og for å få "dommen" på hormontester og sædanalyse. Det viste seg at alt var tipp-topp hos oss begge! Jeg var kjempebekymret for at jeg hadde lavt østrogen nivå eller høyt testosteron nivå, men neida: alt var fint!:-D Det har vært maaange leger som har gitt meg slengbemerkninger om at jeg sikkert hadde problemer med noe av dette pga mine for mange kilo som jeg drasser rundt på. Neste steg er å sjekke ut om den ene egglederen min er tett. Har en forhistorie med exu m/operasjon i fjor pga tett eggleder. Den gangen ville ikke fastlegen sende meg på undersøkelse, mente det var liten sannsynlighet at det samme ville skje igjen. Men gyn mente at det var klart vi måtte undersøke dette. Føler meg endelig hørt, og tatt på alvor. Også bekymringer som statistisk sett ikke er reelle bekymringer, men så er det tankene som grubler i vei. Dette ble litt mye, men måtte bare dele det med noen. Forresten: noen som har erfaring med å få kontrastvæske inn i egglederne og hele det systemet?
håpet omden lille... Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Hei, så utrolig bra at alt var i orden, og enda bedre at du blir tatt på alvor. Er i gang med akkurat samme prosess, men hos meg viste det seg at jeg hadde PCO-preget eggstokkene men ingen disgnose. Neste skritt var å ta laproskopi(kontrastvæske), noe jeg gjorde for tre uker siden. Gruet meg skikkelig!!! Operasjonen forgår i narkose, det er litt vondt ittertid, mest luftsmerter som gjør vondt. Litt blødning og etter 7 dager er alt over. Så med andre ord det går bra og ingenting å grue seg for. Lykke til.
Solsikk1 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2008 Oj, du fikk gjennomført det med lap? Jeg skal til røngtenundersøkelse, og der skal de sprøyte kontrastvæsken inn for å se om de er tette... Vet du om det er noe forskjell på de to inngrepene? Er det sånn at den ene er "bedre" enn den andre? Da jeg gjennomgikk exu i fjor så var det gjennom lap, og da skulle visstnok den siste egglederen min se fin ut. Hmm... kjenner at jeg må spørre om dette neste gang jeg snakker med gyn.
håpet omden lille... Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Hei, jeg vet sannelig ikke om det er forskjell på de to inngrepene, men jeg har vært på en del gyn undersøkelser og røntgen før lap? jeg tror at jeg fikk lap, fordi gynekologen min ville ikke gi meg pergo før han var 100 % sikker at egglederne ikke var tette. Hva som er best er kanskje lurt å spørre legen om. Etter dette om pergo ikke funker skal jet søkes videre til inseminasjon eller prøverør( gunekologen min gjør det parallelt slik at jeg ikke mister flere måneder på dette.
Solsikk1 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2008 Oki. Jeg føler meg skikkelig grønn på alt dette. Fikk også beskjed om at vi måtte sjekke om egglederen var åpen, og så skulle vi starte på pergo. Kan få prøverør etter det, men da må jeg ned til bmi på 30, og det er ikke gjort i en håndvending, men men... I alle fall: lykke til til deg!
MK73 Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Joda, det er forskjell på de to inngrepene :-) Jeg har hatt begge to, pluss en saltvannsundersøkelse av livmoren. Ved bruk av kontrastvæske og UL ser man om egglederne er åpne eller ei, hvordan de ser ut, og ikke så mye mer. Ved laparaskopi får man mer informasjon, for det er jo en kikkhulssoperasjon, og da går man også inn for å se på livmor etc. F.eks kan man ved laparaskopi avdekke og fjerne endometriose og evt andre problemer. I tillegg kan det av og til se ut som om egglederne er kronglete ved kontrastvæskeundersøkelse f.eks pga krampe, men ved laparaskopi kan man også sjekke dette med sikkerhet (pga narkosen er man rimelig godt avslappet, kan du si..). Lykke til!
Solsikk1 Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Åh, tusen takk for svar! Jeg venter i spenning på rekvisisjon til videre undersøkelse. Gyn skulle lese journalen min ang den lap'en jeg hadde i fjor. Og så skulle han sende meg til røntgen og kontrastvæske. Kanskje jeg ikke får lap pga allerede hatt en i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå