Rivjerntilkjeft Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 junior på 5 mnder sovner så sent på kvelden! og om han sovner til rett tid er det snakk om en halv time før han våkner og gråter og gråter... helt til seent driver han på sånn.. på natten når jeg går å legger meg ligger han å vrir seg til han begynner å sutre igjen.. hvordan er deres rutiner på barn rundt 5 mnder? både til legging og mat.. min vil ikke legge seg uten å ha sovnet halveis ved brystet!!
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Bingo!!! Jeg har det likedann, nesten som når jeg prøver så forsiktig jeg bare kan å legge han i senga si.... *poff* våkner som ett lys idet han treffer madrassen. Så ligger han der å smiler så sjarmerende han er å vil ikke sove nei, da er det opp igjen å holder på til jeg går å legger meg. Selvsagt med pupp kommer søvnen :/ Han er 3,5mnd men vet ikke hvorfor han er slik
Nuffeli Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Vi hadde det slik m vår lille frem til vi lærte han å sovne selv i sengen sin...Fra den første kvelden han fikk sovne i sengen sin har han sovet MYE bedre om natten og lengre lurer på dagen. Alle har det mye bedre nå
hallais Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Det blir nok bedre hvis du lærer han å finne søvnen selv... Han våkner sikkert og så klarer han ikke å sovne godt selv igjen..
lille_my:) Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 slenger meg paa her jeg... hvordan laerer man babyen til aa finne soevnen selv? min blir saa forbanna og sint som en okse om jeg legger han i senga mens han er vaaken, da bruker jeg resten av kvelden til aa roe han ned...
Rivjerntilkjeft Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2008 akkurat! det lurer jeg og på, gutten ligger ikke mange minuttene før det er hylgrining og raseri for at han ligger våken i senga å skal sove.finnes det ingen vidunder kur??
Helann og lillebror Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Hadde vært greit om det fantes en vidunderkur:-) Men alle barn er forskjellige - noen sovner av seg selv uten videre, andre må lære det. Vi hadde det som du beskriver fram til vesla var 5 1/2 mnd og endelig klarte å sovne selv. 1) FAST KVELDSRITUALE og FAST LEGGETID innenfor 30-45 minutter er superviktig, slik at de skjønner at nå skal de sove. Her er det grøt, kveldsstell på badet, si "natta" til lysene (skru av alle lysene), amming på soverommet, rape, opp i senga, av med lyset, 3 faste nattasanger. Sitter ofte ved senga til hun har sovnet. Tar nå stort sett fra 5-30 minutter. 2) I starten er det veldig viktig å LEGGE DEM FØR DE ER OVERTRØTTE. Her resulterte det i at vi en periode la henne kl 18, nå er det stort sett kl 19-19.30. Vi måtte bare gi oss med en gang hvis hun skrek idet vi la henne ned i senga... (Da var det bare puppen som funket). Hvis hun var mer våken, lå hun gjerne og lekte med bamsen sin og styrte litt rundt til hun ble trøtt, og da fant hun ut at senga ikke var så farlig. Nå som hun har lært å sovne selv, går det greit å legge henne også etter at hun er blitt litt overtrøtt, fordi hun skjønner poenget med en gang hun kommer opp i senga. Ikke så lett det her, vi styrte lenge. Du må ikke forvente effekt fra 1.dag. Men plutselig en dag går det:-)
Rivjerntilkjeft Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2008 da får jeg vel bare brette opp ermene og sette til verks allerede ikveld da! dette skal bli spennende å se hvor mange dager det tar.. takk for svar alle=)
frkG Skrevet 1. oktober 2008 #9 Skrevet 1. oktober 2008 kan anbefale en bok som heter "the no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley, jeg var så heldig å høre om den før jeg fødte og gikk tilogmed på et kurs om søvn og babyer. Det viktigste du kan gjøre er å se og observere babyen din hver dag, og kveld, og se etter når den magiske "søvnluken" er. Altså, når de er mest trøtte. Merk deg dette tidspunktet, og start leggeritualet minst en halv time FØR dette, så unngår du overtrøtthet. Boka anbefaler å føre skjema, men det har jeg aldri gjort. Bare sett på datteren min. Feks så hadde hun et voldsomt skift da hun ble 3 mnd, (hun er nå 5,5mnd) da gikk hun, i løpet av en uke, fra å legge seg kl 22 til å legge seg 1830! Hadde vi ikke fulgt godt med da, så kunne vi ha fortsatt med å legge henne kl 22, og det er ikke sikkert det hadde gått så bra. Vi har en leggerutine som ligner mye på den over her, og det funker som bare det. Legger henne ca kl 18! og hun har ligget på eget rom, i egen seng, siden hun var 4 mnd. Jeg ammer henne også inne hos seg selv, i en stol. Hardt for meg i begynnelsen, men vi har mye igjen for det i mer nattesøvn, for alle sammen. Lykke til!
Rivjerntilkjeft Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2008 får man bestilt den boka på nett??
Helann og lillebror Skrevet 1. oktober 2008 #11 Skrevet 1. oktober 2008 Når det er snakk om bøker, kan jeg også anbefale "Sov godt!" av Karin Naphaug. Her i byen hadde de den på biblioteket!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå