Gå til innhold

Lite melk om kvelden...

mammalea med to i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger som er 11 uker som jeg fullammer. Har gjort d siden de ble tatt av sonden på nyfødtintensiven. Vi kom hjem 5 august, da var tvillingene 19 dager gamle. Alt har gått veldig bra frem til nå.

Har slitt med at de ikke vil legge seg til å sove om kvelden, og har funnet ut at jeg ikke har nok melk til de begge om kvelden. Resten av døgnet har jeg nok, de er i allefall fornøyde. Fra mellom 6 å 8 om kvelden skal de ha pupp hele tiden, og når vi legger dem gråter de i mange timer. Har de jevnlig oppe å legger dem til puppen, men d virker ikke som de er fornøyde.

I dag har jeg pumpet litt, og den ene tvillingen fikk 60 ml på flaske og den andre (som ikke vil ta smokk eller noen ting) tok 15 ml og fikk etterpå fra begge brystene.

Trenger hjelp/gode råd for hva jeg skal gjøre for å få nok melk på kveldene og'. Å når er d best å pumpe for å få opp produksjonen?

Har god ammeerfaring fra før, men hadde da for mye melk til sønnen min var 1.5 år så jeg hadde ikke slike problemer.

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du allerede kan fullamme med to! Her var ikke vår premature sterk nok i starten. Så vi fikk vanen med å pumpe for å gi på kopp/flaske.

Antagelig har du ikke for lite melk, melka er bare feitere om kvelden (du kan lese mer om dette på ammehjelpen.no) Morgenmelken er for tørstedrikk og kveldsmelken er for å sove på....

Jeg valgte å pumpe hver gang etter at hun hadde spist for å ha klar til neste måltid. Ville jo ikke være "tom" når hun pluselig skulle ha mat igjen. (Var dysmatur også - og inmari sulten hele tiden de første 5-6 mnd). Det ble jo ikke alltid rare skvetten, men litt ble det jo i løpet av dagen.

Det er ikke krise å gi litt mme i tillegg om det er litt dårlig med egenproduksjonen en periode.

Når du pumper anbefaler jeg å masere samtidig - da får du ut mere/"all" melken. Det er også til hjelp mot tette melkeganger.

Lykke til!

Skrevet

Nå har jeg bare en bebi, men har også sliti noen kvelder med at han vil puppe "hele tiden". Den verste dagen tror jeg det var spising, raping, neste pupp, raping, første puppen igjen osv. Det gikk her, siden han roet seg med en gang han kom til puppen, så lenge det var noe der, hehe. På den måten fikk jo jeg opp produksjonen også.

Kanskje du kan pumpe litt om morgenen (da er gjerne produksjonen på topp), så har du litt i bakhånd til kvelden hvis det blir helt umulig? Jeg pumper fortsatt den ene puppen om morgenen, siden Jr bare spiser av en om gangen (men gir det ikke om kvelden uansett, for vil jo amme isteden, for hvis det er for lite så må jo produksjonen opp, og det gjør jeg bare ved å amme mer. Men det er sikkert lettere med en enn med to). Det blir jo litt verre for deg, siden du gir fra begge. Men kanskje du kan pumpe en time etter første pupping, hvis du da f.eks. har en times tid fra pumping til neste pupping igjen?

Ellers håper jeg du får mye avlasting og tid til å slappe av, så puppene får ro til å produsere masse herlig melk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...