ønkedrøm Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Lurer på om det er mest sjangs med å klare det,ved at man setter inn to egg? vet dere om man får lov til d på førsteforsøk? noen som vet?
Gjest Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Jeg fikk vite at sjansen øker ca 10% med og sette inn to egg kontra ett. Synes kanskje det var litt lite, men det var det legen i Finland sa. Om du har forsøkene dine i det offentlige er det nok veldig tvilsomt at du får sette inn to egg på første forsøk. Er du i det private er mulighetene for det mye mye større:)
♥ Bea savner nurket i magen♥ Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 I Tromsø har de sagt at dersom de satte inn to egg og det ene ''slipper taket'', så er det lettere at det andre også slipper taket! Vet ikke hva som er riktig, men jeg syntes dette virket rart,- sikkert fordi de ikke ville sette inn to på meg!!
Egen-liten Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Jeg holder til i Porsgrunn, som er offentlig, og fikk satt inn 2 egg på det første og andre forsøket.Det gikk nok litt på at det bare var to egg som delte seg bra, og ingen på frys, så da ble de brukt med det samme i og med at oppfrysningsforsøk på bare ett egg ikke kanskje lyktes. På det tredje forsøket, hvor jeg ringte inn dagen etter uttak og fikk høre at det var 6 egg som var befruktet, fikk jeg spørsmål om jeg ville sette inn ett eller to egg. Jeg tok gjerne to i slengen....! På samtalen før forsøkene sa de at de vurderer antall og kvalitet på eggene, pluss vedkommendes ønske, for det kan jo hende at det faktisk blir to barn på ett forsøk....! Jeg er tvilling selv, og har to venninner med tvillinger, så den "risikoen" tok jeg gjerne. Ikke vær redd for å si hva du ønsker! Men husk at to egg kan utvikle seg til å bli `to` par eneggede tvillinger på èn gang. He-he! Jeg tar 2 egg også på neste forsøk,jeg
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 kommer helt ann på hvor du tilhører, hvor gammel du er osv. - vet det er forskjellig praksis - men det holder med ett egg, bare det er gullegget ;o) vi satte inne ett på første IVF og jeg har termin om èn uke..... Lykke til
Ina75 Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 I Norge driv dei på å prøve å begrense antal tvillingsvangerskap pga faren for komplikasjonar undervegs. Det er jo betre med eitt sunt og friskt barn enn to premature, kanskje veldig handicappa barn? Derfor har mange sjukehus slutta å sette inn meir enn 1 egg ved 1. og 2. forsøk (i det offentlege, i alle fall). Om du treng eit 3. forsøk, set dei heller inn 2 forsøk, for d har du jo bevist at du ikkje er "superfertil". I alle fall er dette praksis i Haugesund, og dei har no ein kjempehøg suksessrate. Men ting som alder, eggkvalitet o.l. spelar nok inn. Eg fekk blankt avslag på spørsmålet om å sette inn to egg ved 1. forsøk, men fekk sett inn 2 ved 3. forsøk. Grunnen var at dei ikkje var av god kvalitet + at sjansane mine var relativt små sidan eg ikkje var blitt gravid på dei to første forsøka. Ventar no tvillingar og er GLAD for det, men vegen har vore lang med ein del komplikasjonar og fare for tidleg fødsel. Lykke til.
Søskenhåp adopterer Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Kjempe glad for innlegget ditt Ina - fordi jeg synes så alt for mange her er sånn "tvilling-gale" - selv om de hører at det er en grunn til at de vil bare sette inn ett egg, fare for komplikasjoner osv. så virker det som veldig mange ikke tror dette skal gjelde dem. Setter man barnet/barna sitt beste og ikke sine egne ønsker først om 2 barn "på rappen" så er det bedre sjanse for at det skal bli et problemfritt svangerskap, fødsel og mindre risiko det skal bli noe galt med barnet etterpå med bare en. Jeg er GLAD jeg for at det offentlige tar et ansvar her og prøver begrense flerlingsvangerskap. Mange her inne synes at de private er mye "greiere" fordi de lettere setter inn 2 egg og ser på det som problemfritt med flerlinger, men dette synes jeg blir å sette det på hodet. Har satt inn både ett og to egg jeg også underveis og stoler helt på legenes vurderinger. Blir det 2 så tar man den utfordringen, men det er ikke noe jeg absolutt har noe ønske om i alle fall. Lykke til med dine 2!
ønkedrøm Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for fine svar:) jeg hører til Tromsø, og har ikke spurt dem der om antall på hva de setter inn på første.Det er egentlig d samme for meg,de gjør vel d som er det beste.Men trudde kanskje d var størst sjang hvis d ble sotte inn to. For hører jo så ofte om de som har sotte inn to så har d bare blitt en.Vil så gjærne klare d på første forsøk.
ønkedrøm Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2008 Og foresten:) Julie lykketil med fødselen og lillebabyen:) kor va d du hørte til?
Søskenhåp adopterer Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 De mener litt forskjellig om det er større sjanse for å lykkes med å sette inn 2, jeg fikk beskjed om at det var omtrent like stor sjanse - men kommer an på om det egget de da setter inn er optimalt selvsagt. En teori går også på at eggene "forstyrrer" for hverandre i festefasen hvis det er 2. Jeg har blitt gravid både med innsett av 2 (ble ett barn) og innsett av 1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå