Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Siden gutten vår var så enkel med legging som liten og aldri måtte lære å finne søvnen så har det blitt så vanskelig å takle dette med at det er så vanskelig å legge seg. Vi har egentlig slitt i 6 mndr, emn jeg syns det blir værre og værre. Nå er jeg gravid og syns det er tungt. Han klarer ikke å legge seg og jeg må synge til han er passe døsig før jeg legger ham ned.. Når jeg legger ham ned så føler jeg at det kan tippe begge veier, enten er det deilig og han vil bli der eller så vil han opp og ligge i fanget mer Om jeg legger ham og går og han blir missfornøyd så reiser han seg i sengen å hyler. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og jeg vet han utnytter meg elelr hva man kaller det. Han er greiere med pappaen og andre. Det er et stort problem oppi det hele at pappaen stadig nekter å legge Det er alltid et mas så det er lettere å gjøre det selv. Jeg mener at pappan kan ta leggingen nå frem til fødsel så det blir en vane, men om jeg ber så får jeg høre at det er min tur i dag. En umotivert pappa klarer ikke å legge. Resultatet har jo blitt at det er mamma som gjelder, Jeg har ikke helt troen på skrikekurer, men noe må vi gjøre. Gud som jeg savner å legge en smilende gutt...... Føler at alle de hyggelige dagene vi har ender i et h.....
mor_til_2_84 Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vi hadde en lang periode der spesielt jeg hadde vanske med å legge han, fordi han skulle ha kos, og var blitt litt bortskjemt der. Du kan få min oppskrift, men er jo absolutt ikke sikkert det vil fungere på din sønn... Jeg har heller absolutt ikke troa på sånn skrikekur, det river jo langt inn i hjerterota, og føler ikke at jeg oppnår det jeg vil. Man vil jo ha et fornøyd barn som sovner, ikke en som sliter seg ut ved å gråte seg i søvn... Vi begynte med å planlegge en fast rutine som både jeg og sambo skulle følge. Starter ved kveldsmaten, ved at vi snakker om hva vi skal dagen etter, og informerer om at han nå skal få legge seg snart. Så går vi på badet og vasker/bader han. Tar på pysj, koser klemmer og tøyser litt. Så er det tannpuss før vi finner kveldens bok. Tar med boka ut i stua og leser et eventyr i saccosekken. Når eventyret er over, går vi på soverommet hans, gir nattaklem, og så er det natta. Lager han noe nr ut av det, får han beskjed om at det ikke skjer noe spennende på natta, og at han enten må sove, eller gå og sette seg i trappa. Det har endt med å måtte sitte litt i trappa, men det blir han fort lei. Nå holder det gjerne å nevne trappa før han bestemmer seg for å slappe av i senga. Sånn er det her, men aner jo ikke om det vil funke hos dere. Prøv å finn en rutine så han ihvertfall skjønner at natta er natta, og at man kan kose og hygge seg litt før man sovner istedet. Det har funket supert her.
Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Hei Har ikke noen oppskrift, men forstår at det er slitsomt når en må bruke så lang tid på leggingen. Av erfaring ser jeg at barn er sånn at de elsker å strekke tøyen lengst mulig, og de finner fort våre svake punkter. De ønsker å være den som er "sjefen". Men tror de merker fort når en er bestemt og viser at det faktisk er dere foreldre som er sjefen. Har ikke tro på skrikekurer jeg heller. Syntes det hun over skriver var kjempefint. Bruk god tid på å roe ned før leggetid, med kosing og planer for morgendagen. Snakk også om ting som en har opplevd i løpet av dagen. Vi begynte med det, og du verden hvor han forteller (med de ordene han kan ;-) ) Blir overivrig, og legger i veg om alt mulig. Får jo bearbeidet inntrykk som er kommet i løpet av dagen. Tror det er viktig at de kjenner at vi nyter den siste tiden på dagen sammen med dem. Da blir barna ofte fornøyde og glade, og sovner kanskje fortere. Lykke til med den lille og den som snart skal komme. Klem fra meg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå