Gå til innhold

Ble hastekeisersnitt. Hva skjer neste gang? Noen som har erfaringer å dele?

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk min første datter i våres hadde jeg full åpning (og smertefulle rier...) men jenta vår kom ikke ned i bekkenet og hadde sterkt misfarget fostervann. Da pulsen falt på begge to, ble det et hastekeisersnitt. Jeg hadde på forhånd målt bekkenet mitt fordi jeg er liten av vekst (150cm) og fikk da beskjed om at jeg skulle føde normalt. Så viser det seg altså under fødselen at bekkenet ikke er stort nok.... Jenta vår var ikke noe stort barn - 3,2 kg.

Etter fødselen snakket jeg med legen på sykehuset om hva som skjer neste gang jeg skal ha barn. Da fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne prøve å føde normalt, for så eventuelt å ta keisersnitt om det ikke går...!! Jeg ble så provosert av dette at jeg gråt og gråt i lang tid etter fødselen. For hva er sjansen for at det skal gå bra neste gang?? Bekkenet er jo like lite og mest sannsynlig får jeg jo ikke noe mindre barn.

Noen som har erfaring fra dette? Kommer vel ann på hvilket sykehus man føder på kanskje? Hva skal til for å få garantien på et keisersnitt neste gang? Kjenner jeg blir irritert av at mange leger og jordmødre skal ha oss til å føde normalt uansett.

På forhånd takk :)

Fortsetter under...

Hei, jeg har ca samme erfaring som deg, full åpning, men en baby som ikke kom ordentlig ned i bekkenet og derfor ks. Jeg aner ikke hvordan bekkenet mitt er (ikke målt hverken før eller etter fødsel), men jeg fikk vite at det ikke er noe i veien for normal fødsel neste gang (til tross for baby på nesten 5 kg) fordi årsaken mest sannsynlig skyldes at babyens hode ikke roterte og fikk den riktige skruen, og derfor ikke kom dypt nok ned i bekkenet. Sjansen for at akkurat det skal skje igjen er veldig liten. Vet du at det var bekkenet ditt som var for lite? Litt rart når det ble målt til å være stort nok? Det er andre grunner enn størrelsen på bekkenet som gjør at noen barn ikke kommer ut, bl.a. dette jeg nevnte med at de ikke roterer slik de skal. Ellers tror jeg sjansen for at du kan få planlagt ks neste gang er større nå som du allerede har hatt ks, men det varierer nok fra sykehus til sykehus. Jeg vil helst ikke ha ks, og vil nok gå for vanlig fødel igjen, men man han har jo ingen garanti for at det ikke blir haste-ks igjen.

• 3 uker senere...

Jeg fikk akutt ks ved full åpning første gangen pga at barnet mot slutten av åpningsfasen hadde dreiet seg i "stjernekikkerposisjon" og ble liggende og stange i bekkenet.

Ved andre fødsel håpet vi alt skulle forløpe normalt,noe det også gjorde fram til slutten av åpningsfasen.Det ble også da akutt ks.Det viste seg når de skar meg opp at han lå litt skjevt med hodet,og dermed ikke dreiet hodet riktig og derfor ikke kom ned den siste lille biten.

Bekkenet mitt er ikke målt og jeg liten av størrelse,men jeg spurte kirurgen rett ut og han sa at det er svært sjeldent at bekkenet er for lite og at mitt er normalt,men det ofte er små tilfeldigheter som er årsaken.

Jeg sørger over å ikke ha fått oppleve vaginal fødsel og skal undersøke muligheten til å "få prøve" igjen ved et ev. tredje barn!

Hadde jeg vært deg,ville jeg prøvd igjen,for det er små marginer og tilfeldigheter som gjør at det går/ikke går og du har jo en reell sjangse til å få det til selv om det ikke gikk første gang. Men det er min mening fordi jeg ønsker så inderlig å oppleve å presse barnet ut selv! Er jo ikke alle som synes det er så "big deal"...

Jeg har også tatt hastekeisersnitt pga at barnet ikke kom ordentlig ned i bekkenet, jeg hadde også full åpning, men ingen ting skjedde... Jeg har ikke målt bekkenet mitt, men skal etter jordmors anbefaling gjøre det om noen måneder. Hun mente imidlertid ikke at bekkenet var problemet, men at det var dryppet som gjorde at riene ikke var effektive nok. Alternativt var det en veldig kort navlestreng som gjorde at barnet rett og slett ikke kunne komme lenger ned. Uansett: som skrevet over her, det er mange grunner til at dette kan skje, og kanskje er det ikke alltid like lett å finne ut nøyaktig hva som var grunnen til at det gikk som det gikk. Innimellom kan det kanskje være en kombinasjon av flere faktorer?

Selv håper jeg virkelig at jeg får til å føde normalt neste gang, og fagfolkene sier det er store sjanser for at det skal gå bra. Du har jo allerede målt bekkenet ditt, og det skal jo være stort nok. Jeg skjønner absolutt bekymringen din, men tror kanskje det er bedre at du tar opp problemstillingen med lege før du bestemmer deg for at du *skal* ha ks, uansett? Det er jo en grunn til at legene ofte velger å forsøke vaginal fødsel hvis det er mulig, ks innebærer en større risiko enn en vaginal fødsel - selv om du vet like godt som meg hvor slitsomt det er å måtte gå gjennom omtrent en hel vaginal fødsel bortsett fra "den siste lille biten" OG et ks.

Hva som skal til for at man får en "ks-garanti" varierer nok veldig fra lege til lege, og fra sykehus til sykehus. Men uansett vil terskelen for å ta haste-ks under pågående fødsel være lav når man tidligere har tatt ks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...