aomeg Skrevet 30. september 2008 #1 Del Skrevet 30. september 2008 Fikk påvist dette idag..DVS jeg sku hatt beskjed på 6 ukers kontrollen for 4 år siden men legen har vært forskjellig omtrent fra gang til gang. Var en ganske så paff lege som fortalte meg dette ifdag men må tilbake imorgen for mer info siden jeg kom på akutt-time idag for migrenen min .haha...Flott oppfølging gett Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138804765-hva-kan-dere-om-leiden-mutasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. september 2008 #2 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg har leiden mutasjon, men den snille varianten med enkelt arveanlegg. Har ikke satt meg så mye inn i det men vi som har leiden har lettere for å danne blodpropp enn andre. Jeg har aldri hatt blodpropp slev men mamma hadde det da hun var ganske ung. Så jeg ble gikk på klexane sprøyter (blodfortynnende) hele svangerskapet for å forebygge blodpropp hos meg og i morkaka. Har et laaangt skriv om leiden en plass her hjemme, kan sikkert lete det opp og gi deg noe mer info, lenge siden jeg har lest på det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138804765-hva-kan-dere-om-leiden-mutasjon/#findComment-138804801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aomeg Skrevet 30. september 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. september 2008 Oki..er spent på om det blir noe sprøyte opplegg på denne fronten.Hun hadde ikke tid til å informere meg idag .takk og ja takk til enda mere info =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138804765-hva-kan-dere-om-leiden-mutasjon/#findComment-138804828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dibberinnen Skrevet 30. september 2008 #4 Del Skrevet 30. september 2008 Leidenmutasjon er ikke en sykdom, det er egentlig bare en sjelden variant av et arveanlegg som har noe med måten blodet koagulerer på. De fleste mennesker har den vanlige varianten av denne såkalte koagulasjonsfaktoren, faktor 5, og Leiden-mutasjonen er en variant av denne. (Kalles ofte Faktor V Leiden-mutasjon) Man arver ett arveanlegg for Faktor 5 fra far, og ett fra mor. Dersom bare én av foreldrene har mutasjonen, kan barna arve denne, men blir da det som kalles "bærere" av mutasjonen, dvs de går med mutasjonen i kroppen, men får ingen problemer med det, blodet koagulerer som normalt. Dersom begge foreldrene bærer mutasjonen, kan barna risikere å arve Leiden-mutasjonen fra begge, og da vil barnet ha en lett økt risiko for blodpropp i blodårene, spesielt i beina og i lungene. Risikoen for blodpropp er likevel bare lett øket. Man har ingen symptomer med mindre man får en blodpropp. For å unngå å få plager kan man gjøre noen ting selv for å forebygge blodpropp: Unngå å stå eller sitte i samme stilling i lengere tid, f.eks. under lange reiser . Da er det viktig å bruke spesialt leggmuskulaturen jevnlig, "pumpe" opp og ned med foten opp på tå og ned igjen mens man strammer leggmuskulaturen. Overvekt og sannsynligvis også røyking øker risikoen for disse blodproppene, så dette bør unngås. P-piller gir også en lett øket risiko for blodpropp. Ettersom mutasjonen sitter i arvestoffet, kan ikke Leiden-mutasjonen behandles, men blodproppdannelsen behandles og kan evt. forebygges. Dette gjøres med blodfortynnende behandling. Som du kanskje skjønner, så trenger man ikke ta noen spesielle forhåndsregler dersom man bare er "bærer" av mutasjonen. Dersom en bærer skal få barn, kan bare barnet få økt risiko for blodpropp hvis også partneren er bærer, og selv da vil statistisk bare hvert 4. barn arve mutasjonen fra begge, mens halvparten av barna blir bærere, og den siste 1/4-delen ikke arver anlegget fra noen av foreldrene. Dette er vanskelig faglig stoff! Dere bør oppsøke legen som har gitt dere diagnosen og be om å få en skikkelig samtale om hva dette innebærer for hver og en av familiemedlemmene. (Lommelegen) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138804765-hva-kan-dere-om-leiden-mutasjon/#findComment-138804841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla84 Skrevet 30. september 2008 #5 Del Skrevet 30. september 2008 Hei. jeg ahr noe som heter protein s mangel og muligens leiden mutasjon. det er en slags sykdom som gjør at blodet levrer seg når det ikke skal levre seg og da kan det danne seg blodpropper. Som regel skjer dette ved f.eks svangerskap operasjoner o.l. Jeg tror det varierer veldig fra lege til lege om de gir blodfortynnende medisiner under svangerskapet. Har litt å si om noen i familien din har hatt det og om du røyker osv. Jeg ville nok ha spurt etter blodfortynnende uansett, men det er nå meg da. . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138804765-hva-kan-dere-om-leiden-mutasjon/#findComment-138804872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå