Lillemann blir storebror! Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Hei der! Var det ikke du som lagde ett innlegg her i forrige uke eller noe om at dokker hdde problemer me at mni var fornøyd når pappan sku legge hun??.. så i ett annet innlegg her at du var gla for at dokker hadde fått det til.. å no må eg bare spørre... kossn fikk dokker det til?.. ka e hemmeligheten?.. Her har pappen lagt mini 2 dager på rad no.. første kvelden var det skrik i over 30 min i strekk.. mens igår var det ikke noe skrik.. han lå å pratet en stundt og pappaen puttet i smokken noen ganger.. så det var jo veldi bra.. spent på kossn d går idag.. : )
2 hjertegull :) Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har sett flere som har "mamma mia" nick, bare med forskjellige tegn inni, men jeg tror det er meg du mener, for jeg har skrevet en slikt innlegg.. Har nettopp endret på mitt nick, hadde hjertet (♥) i midten tidligere Første kvelden her hadde hun grått i en halv time.. Men jeg klarte ikke å være hjemme, så jeg dro ut.. Vi hadde bestemt oss for at jeg skulle kunne gjøre det så jeg ikke knekker sammen av å høre henne gråte der inne.. Hun har jo pappan sammen med seg hele tiden, hun er ikke syk eller har vondt noe sted, så vi må bare bestemme oss, og stå på vårt! Andre kvelden tok det...ehh.. max 5 minutter... :-D Tredje, ett kvarter ca... Så har det variert litt kveldene etter det.. Har vel tatt opp til en halv time egentlig.. Men det er ikke like intenst lenger... Nå er det ikke marghyling, men bare alvårlig klaging Ingen hemmelig mirakelkur, bare tålmodighet Dere er jo kjempegodt i gang!! Men ikke forvent at det skal være like enkelt hver kveld.. Som sagt, her har det variert veldig.. Nå er det jo ganske seint på natta, så da kan jeg jo spørre samtidig hvordan det gikk i dag? Hvor gammel baby har du? Jente eller gutt? Forresten; hvor er du fra? Du skriver dokker, ka, me, d og kossn.. Å d e sånn som æ skriv når æ skriv på dialækt Bortsett fra at æ skriv "æ" å ikke "eg"...
Lillemann blir storebror! Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2008 Åh men så bra for dokker då.. d e utroli deili å være i leiligheten å slippe å høre på den sinnsyke hylingen..han har jo aldri hylt aleine her heller, pappaen har allti vært deer og holdt han i hånden eller strøket på han osv.. men no har han lagt han 3 kvelder på rad.. første kvelden, intens hyling i 30 minutter.. 2 kvelden ingen hyling i det hele tatt, og det var det ikke igår heller.. han har sovnet ganske fort.. men våkner netsen allti etter en halvtime for å få smokken.. men pappaen har kunnet gått inn da ogås uten at det har blitt skrik.. så no blir d spennende å se kossn dette går.. utfordringen ligger jo egentli i det når vi begge to skal legge han.. sånn annenhver dag eller sånn.. så idag skal eg legge han, og imorgen ska mannen legge han.. så får vi se då, om han hyler imorgen, eller om alt e fint då.. hehe.. litt av en tålmodighetsprøve dette ja.. men so far so good... Min lille gutt e 4 måneder og 1 uke.. han e så søt altså.. akkurat lært å rulle og e stort sett bli hele dagen lang... va din 7 mnd eller?.. husker eg rett no?.. Eg e fra Bergen.. men bor på sørlandet no.. kjærligheten som fikk meg hit vet du.. hehe.. de mennene altså.. hehe.. : ) Du då?..
2 hjertegull :) Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Sorry at det tar litt tid for meg å svare.. Dagene går litt i ett for tiden.. Hun er så aktiv.. Kryper rundt og reiser seg etter ting, kan ikke sitte oppslukt i pc'en da Det stemmer at hun er 7 mnd, bra hukommelse Jeg bor i Finnmark.. Ekte nordlending.. Ja den kjærligheten drar oss jo overalt.. Og hvorfor er det damene som flytter alltid egentlig? Hehe, jeg flyttet til Tromsø da jeg møtte min kjære.. Men ingen av oss hadde no familie der, så da valgte vi å flytte tilbake til min hjemplass da jeg ble gravid med Mia, så jeg kunne ha litt hjelp i mamma å pappa mens han var borte på jobb.. (jobbet borte hele uka de fem første månedene).. De to siste dagene har han jobbet overtid og har ikke kommet hjem før elleve, tolv på kvelden (de holder på å rive noe på et tak på et kjøpesenter her, og må da vente til senteret er stengt, derfor holder de på så lenge:( ), så da har jeg lagt henne.. Så fra i morgen prøver pappan på nytt for å se om det går like smertefritt.. *sukk* krysser fingrene og håper på det.. Han takler litt skriking, så jeg kan bare dra ut en tur, så ringer han jo selvfølgelig om jeg skal komme hjem å hjelpe til.. Roer hun seg ikke i det hele tatt, så er planen at jeg skal ta over, så prøver vi på nytt seinere.. Jeg vet det er viktig å være konsekvent og stå på sitt som jeg selv sier.. Men, er det riktig å la henne gråte i flere timer? Hva tror du? Det er vel ikke noe fasitsvar, men hva ville du gjort?
Lillemann blir storebror! Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2008 jaja.. e visst ikke så go til å svare eg heller.. hehe.. dagene bare flyr avgårde, og i helgen va vi på hyttetur.. deili å komme vekk litt.. å d e jo ikke noe problem å ha lillemann me på tur.. så snill en gutt.. : ) Kossn går d me leggingen no då?.. Her virker d som om vi har komt over en kneik no.. d har bare løsnet helt.. (bank i bordet)... No legger vi han ned (begge to kan gjøre det) åså iløpet av 5-20 minutter så sover han..Noen ganger klager han litt, andre ganger bare prater han, mens noen ganger så sovner han nesten me en gang.. d e helt utroli.. å så har vi begynt å gå ut fra rommet med en gang vi har lagt han ned.. så går vi innå putter i smokken hvis vi hører han har mistet den.. d e helt rart altså.. plutselig så bare løsnet det.. I tillegg har han blitt enklere å legge på dagtid også.. på hytteturen hadde vi bare med reiseseng som han lå i, og der måtte han jo også sove på dagen når han sku sove.. la han bare oppi, åså skjedde akkurat d samme som på kvelden.. småklaging, prating eller bare soving på få minutter.. tar maks 15 minutter.. å som regel går d ikke mer enn 6-7 minutter før han sover.. så fra no av så tror eg nok at han får sove i sengen sin på dagtid når vi e hjemme.. d e vell ikke noe farlig det??... d e jo lys på i rommet og sånn, så det må vell gå greit.. Håper at det går like greit me dokker altså.. d e ihvertfall godt å være to om det når ting e litt vrient.. Når d gjelder d me den griningne i flere timer.. så vet eg egentli ikke helt.. eg har og tatt over ganske mange ganger, men d e jo noe me d at så lenge hun har noen der så e hun ikke utrygg ihvertfall.. hun kan jo være sint og ville at du skal komme inn.. men pappaen e jo go nok på dagtid, så då e han go nok på natten også.. d e bare å få hun til å innse d.. lillemann her har aldri grene i mer enn 40-45 minutter sammenhengende før han har roet seg.. ikke lenger enn d selv om pappaen har lagt han helt aleine.. tror nok at man vinner på d i d lange løp å være konsekvent... Imorgen begynner vi me litt grøt her i huset.. han e 4,5 måneder til helgen.. å har egentli begynt å våkne mer på natten.. e ikke sikkert han trenger mer mat (han får forsatt bare en gang), men han e en ganske stor gutt (8,5 kg og 70 cm), så kan være bra for han å få litt mer næring i seg enn bare mme.. Hvilke erfaringer hadde dokker me grøten og kossn begynte dokker me.. har bare kjøpt inn den derre risgrøten for 4 måneder fra nestle.. satser på at den e go.. hehe.. : ) Blir spennende ihvertfall.. gleder meg litt, for han elsker å ha skje i munnen.. fruktmos går ned på høykant.. hehe.. ha en forsatt go søndag då..
Lillemann blir storebror! Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2008 dytter litt på denne eg... e du her mamma mia?...
2 hjertegull :) Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Forsvinner jo så fort ned disse inleggene våre Så utrolig bra at det løsnet hos dere!! Her er det ikke helt optimalt ennå.. Pappan fikk noen dager han jobbet seint igjen, og da skar det seg helt.. *sukk* Det er jo som du sier, hun er jo bare sint,og så lenge pappan er der så har hun det ikke utrygt.. Max gråtetid på henne er 1 time, en av de første gangene, så det er jo ikke såååå ille som mange andre kanskje.. Åh, dere starter med grøt! Så spennende Mia var 5,5 mnd da vi så smått startet.. For egentlig ville jeg gi henne allerede da hun var 3 mnd.. Vi hadde verdens beste soverutiner, og så begynte hun å vokne mer.. Men HS sa at på grunn av dette med tarmene deres, så måtte jeg vente til 4 mnd..Prøvde da, men hun sov ikke noe bedre eller lenger.. Fant da ut at det er bare 50 % av babyene som sover lenger etter innføring av grøt, og Mia var jo da ikke en av dem.. Og det gjorde meg ingenting, for det viste seg jo at det bare var en periode.. Så da ammet jeg heller en ekstra gang om natten, så gikk det seg til; heldigvis (leggerutinene våre gikk til faens etter sommerferien, om ikke jeg har nevnt det tidligere.. åh, jeg angrer så vanvittig!!) Vi brukte også risgrøten fra nestle til å starte med... Jeg liker generelt ikke barnemat jeg da, men pappan sa den var god :-D Mais grøten er også sterkt annbefalt av andre mødre her inne har jeg sett.. Selv har vi aldri brukt den, for vi rakk ikke å bruke opp den ene pakken før vi kunne gå over på 6 mnd grøt Du er jo heldig i og med at han allerede liker å ha skje i munnen, for Mia brukte laaaaangt tid på å venne seg til det, og skjønne hva hun skulle gjøre.. Men nå gaper hun villig når skjea kommer Hehe, lille søtingen min :-D De må lære å bruke tunga.. De deler maten opp i passelige mengder for svelging.. Så la han bare bruke god tid.. Heller varme grøten litt i mikroen hvis den blir kald.. Men det er vel ikke så mye han spiser til å begynne med.. Nå når hun er 7 mnd, så bruker vi hvetegrøten (6mnd- med frukt) fra nestle og småfolk sin risgrøt med pasta god natt (til kveldsgrøt).. Risgrøten er så tam på smak at vi varierer med forskjellig fruktmos.. Det kan du godt gjøre allerede nå hvis han ikke liker grøten.. Mia likte det ikke til å starte med.. Vi blandet halvt om halvt med grøt og fruktmos i en kaffekopp vi.. Og det gjorde vi inntil nå nylig.. Og til sist.. Beklager igjen at jeg er så treg å svare.. Og kjempefint at dere koset dere på hytta.. Sååå godt å komme seg bort litt, trenger ikke å være så langt, bare bort.. Og puste litt frisk luft.. Mmmmm..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå