Gå til innhold

Gynekologen anbefaler at jeg ikke blir gravid igjen etter mitt 3. KS

Anbefalte innlegg

Han mener jeg bør steriliesere meg under inngrepet ettersom alle organene er tilgjengelige. Dette er en svært hyggelig og all right lege som tok seg god tid på undersøkelsen i dag, men han anbefalte altså at jeg ikke blir gravid igjen. På grunn av sjans for livmor ruptur, økende sammenvoksninger etc.

Andre som har blitt frarådet så sterkt KS 4 og 5. Jeg spør for jeg ser flere her inne som tar mange KS. Har dere fått anbefalinger som dere evt ikke tar hensyn til?

Min mann ønsker seg veldig 4 barn.... jeg vet ikke hvor langt jeg vil strekke behovet for det dersom risikoen for komplikasjoner blir så stor etterhvert.

Takker for erfaringsutveksling

Fortsetter under...

Jeg personlig hadde hørt på legen. Skal du ha en fjerdemann og livmora er tynn nederst kan den sprekke av kraftige kynnere. Det er livsfarlig for dere begge. Enda et KS må du da ta i god tid før termin og det er jo ikke bare bra for barnet det heller.

Jeg vet ikke om de godtar at du ikke bestemmer deg før de ser hvordan det ser ut inni? Noen har så tynn livmorvegg at det går hull på den med bare fingertuppene - uten skalpell. Da sier det seg selv at man ikke bør få flere barn. Dette er individuelt..

Hei.

Dette lurer jeg også på. Jeg har tatt to KS, mitt siste i jan-08.

Gutten vi fikk da levde bare i 4 dager pga en alvorlig hjertefeil.

Skal nå ha barn igjen i mars. Blir vel KS på meg igjen tenker jeg.

Men hva om vi ønsker oss et fjerde barn?

Vet du når de tar stilling til dette med KS i tredje svangerskapet?

Er bare 15 uker på vei, men ønsker svar fort som mulig.

De spurte faktisk oss om sterilisering på KS to, noe som jeg syntes var litt underlig. Og takk og lov for at vi svarte nei.

Men sier legen at man bør unngå å bli gravid igjen, så vet de sikkert hva de snakker om.

Hei Neslesommerfugl,

Så trist å lese om barnet som dere mistet. Kan godt forstå at når dere først er keisersnitt fødende i denne sammenheng, betyr antall mulige svangerskap mer.

MIn gynekolog er virkelig lydhør og grei, han sa at jeg kunne bestemme meg underveis i KSnr 3 som er i februar. Han sier at dersom han underveis i operasjonen ser at jeg har masse innsnevringer og sammenvoksninger så vil han anbefale meg der og da og ikke bli gravid igjen. Tror jeg kommer til å takke ja til sterilisering da.

Sterilisering koster ellers 6000 kroner. Ikke det at det betyr alt, men deilig å slippe hormoner i 10 år til.

Lykke til til deg. Ta en prat med gynekologen når du skal på ultralyd.

Takk for svaret.

Skal høre med legen/gynekologen på Riksen da vi skal dit i slutten av oktober. Hvis ikke hun har noe svar, så får jeg be kommunejordmora mi

ringe sykehuset så jeg får en grundig sjekk.

Men er litt enig med deg. Er det for mye innsnevringer så kan man jo like greit hoppe i det. Så slipper man f.eks en operasjon senere, eller må gå på hormoner i lang tid til.

Tiden vil vise.

Håper du koser deg i svangerskapet.

Klem

Jeg hadde nok også hørt på hva legen har å si. Jeg venter mitt 4. barn og skal ha keisersnitt for 4. gang. Etter forrige fødsel hadde jeg samtale med gynekologen i etterkant som sa at livmor og forrige arr så helt greie ut og at det ikke var noe da som tilsa at jeg ikke burde få flere barn. Jeg har også snakket med 3 uavhengige gynekologer om dette for å få deres mening og de svarene de gir samsvarer. De sier at det vil være helt individuelt fra kvinne til kvinne hvor mange barn de kan få når de tar keisersnitt. Den ene gyn sa at hun hadde frarådet en kvinne å få flere etter 2. barnet da livmor var så tynnslitt at hun kunne se hår og ører gjennom livmor før hun åpnet opp. En annen gynekolog sa hun hadde tatt keisersnitt på en kvinne som hadde hatt 6 foregående keisersnitt (dvs 7 keisersnitt tilsammen...) og livmoren hennes hadde leget seg helt fint alle de foregående gangene. De har sagt til meg at om sårtilhelingen i etterkant er ukomplisert - dvs. at man ikke får noen infeksjoner o.l., samt at livmoren ser fin ut når de åpner - dvs. ikke tynnslitt og ikke sammenvoksninger, så kan man regne med at det er slik ved neste svangerskap også. Men helt sikker kan man jo ikke være i forkant da man ikke alltid får kontrollert sammenvoksninger. Resultatet får man når man åpner opp.

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har bedt om sterelisering etter 3 og 4 ks, med forbehold, det vil si, at om livmoren er så utslitt, at et nytt svangerskap setter meg, eller barnet i fare, så skulle jeg stereliseres, hvis det så fint ut, og ingen fare ved neste svangerskap, så ble jeg ikke sterelisert!!

Så nå venter jeg ks nr 5, med gooood samvittighet, både ovenfor barnet i magen, og de andre barna! Mente ved ks nr 4, at jeg kunne ta 2 ks, så jeg krysser fingrene for at jeg kan slippe sterelisering en gang til!! ;)

Livmor ruptur betyr det at livmoren kan sprikke? Så han at livmorensveggen var tynn? Jeg spør for min egendel. Jeg har tatt 3 keisersnitt. Etter andre keisersnitt sa hun som utførte keisersnittet "når tid skal du ha neste?". Etter 3. keisersnitt spurde jeg hvordan det gikk forsto som alt så bra ut og ingen sammenvoksninger. Senere ringte jeg en gynekolog som jeg hadde gått til tidligere om det var greit å bli gravid å ta det 4. keisersnittet. Jeg sa jeg ringte pga at jeg hadde hørt tidligere at en ikke tar mer en 3 keisersnitt. Hun sa hun ikke anbefalte det pga faren for at livmoren kunne sprikke. Jordmoren jeg snakket med senere om dette og som kontrollerte såret mitt sa at det var mange som hadde født mange barn selv om de hadde tatt keisersnitt. Hun anbefalte meg å bli gravid dersom vi ønsket. Jeg tenkte nå om det er mulig å ta direkte kontakt med sykehuset og spørre etter papirene fra keisersnittet og om det ut fra dem kan si noe om hvordan det så ut om det var tynnslitt? Men jeg tenker selv at de hadde vel sagt noe siden jeg spurde om hvordan det så ut eller hvordan det gikk. Husker ikke helt. Han sa jo bare positve ting. Hvordan går jeg fram for å få tak i de rette personene på sykehuset i tilfelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...