Gå til innhold

Vinterbarn... hvilke vogn passer best? HJELP!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da hadde jeg nesten bestemt meg for en OTH (mest fordi TFK gir meg litt mye grilldress følelse med alle glidelåser) men så begynte jeg å tvile igjen...

Har termin 23.11 og det betyr at det blir mange trilleturer i snø og kulde. Bor litt oppe i høyde. Det sies at det trilles enklere med 4 enn 3 hjul - er det noe dere andre har tatt hensyn til? Og så er den baggen til OTH kanskje litt liten for dunpose evt skinn under og en unge som vokser? Hva tenker dere?

Har begynt å titte på Simo eller Emmaljunga, og synes at de ser veldig praktisk og stor ut ift OTH. Men så er det vekta da - det som trilles nedover må dyttes oppover også. Plass i bilen er ikke akkurat det største problemet, plass i gangen er derimot ikke alt for stor.

Hva tenker dere - gå for noe lett, moderne, litt liten og praktisk eller velge noe tradisjonelt med stor plass men tungt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter mitt fjerde vinterbarn og sverger til simo kombivogn. Der er det plass til voksipose, og jeg synes slett ikke at den er for tung. Nå må jeg legge til at jeg ikke har prøvd moderne tre-hjuling, men jeg er så fornøyd med simo at jeg har tenkt å fortsette med den. Den er veldig god å trille også. Er ikke Emaljunga en del lavere enn simo?? (Understellet) Tenk gjennom høyde når du skal bøye deg ned i bagen før du kjøper.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lettest å trille i snø, men er jo veldig mange som har trehjuling da, og som fint klarer å trille i snø.

Ang bag så vil det nok gå helt greit med en oth. Du får plass til dunpose når babyen er liten. Når babyen blir større blir det samtidig varmere ute og du kan etterhvert bytte ut dunposen med en tynnere variant.

Ville ha gått for oth jeg, så har du en lett og lekker vogn!

Skrevet

Kjøp en liten dunpose da vel. Jeg har kjøpt Ticket to Heaven til min Teutonia Fashion bag, da er det også plass til skinn under.

Skrevet

Jeg har en oth (min andre hadde en til eldstemann også), og den er veldig god på vinterføre. Lettere å trille enn brio kombi vognen min.

Har ikke hatt bagen selv, men er to ting jeg har sett folk "klage" på.

Dempingen på selve understellet er ikke veldig mye fjæring i. Når man bruker sportsvognen er det ikke noe problem i det hele tatt, for sportsvogndelen fungerer nesten som en hengekøye, stoffet gynger og gir en veldig behagelig demping for barnet. Også veldig greit å trille vognen når den ikke gynger så fælt, både lettere å trille, lettere i trapper o.l.

Bagen derimot står jo fast, og jeg har hørt at den rister veldig mye på snø/is/terreng. Men dette er en stund siden jeg har hørt, og lurer på om ikke dempingen på vognene er litt bedre nå. Men verdt å tenke på!

Så er det jo det at den er litt smal og litt grunn. 07 og 08 modellen er jo dyperer og lunere enn de tidligere bagene, men den er likevel grunnere enn mange andre bager på markedet.

Men om du får babyen i slutten av november er den jo ikke mer enn 4-5 mnd i mars/april, og da kan du jo ha litt mindre i bagen. Såååå liten er den ikke, så tror nok du får plass til god pose evt. skinn, dyne og tepper de første mnd uansett.

Velger du f.eks en odenwälder lammy pose så får du en myk og kompakt dunpose med skinn i bunn, voksi urban er en dunpose med ull i bunnen og med to overdeler for to ulike lengder.

Jeg har tenkt å kjøpe bag til oth`en vår om/når vi får flere, men beholder også brio kombien.

I din situasjon tror jeg at jeg enten hadde kjøpt oth med bag + en billig brukt simo bagvogn til turbruk.

Evt kjøpt en brukt simo bagvogn (selges ikke kun bagvogner lenger) og så heller kjøpt oth til sommeren når barnet er klar for sportsvogn.

Skrevet

Hvis økonomi ikke spiller en stor rolle hadde jeg gjort følgende:

1) Kjøpt Simo som første vogn.

Hadde selv Simo Duo til vinterbarn og den har definitivt mange fordeler. Er lun, vindtett og vanntett med bag forholdsvis høyt over bakken slik at en slipper å bøye seg så langt ned og husk at det er kaldere jo nærmere bakken en er. Store, gode lufthjul brøyter seg godt gjennom ulike vinterføre. Bagen er stor og romslig. Mange sier at andre vogner har store bager, men husk at bredden ofte er viktigere enn lengden med tanke på store vinterposer. Vi brukte bagen i 8 måneder. Veldig fin demping og gynging i understellet.

Minus med vogna vekta, men synes ikke dette er et problem det første året da de ikke er så tunge, særlig ikke første halvåret.

Synes heller ikke at sportsdelen er optimal.

2) Kjøpt ny sportsvogn tidligst ved 1-års alder. Vær bevisst på at man ikke kan ha barnet vendt mot seg hverken med OTH eller TFK. Synes det er veldig viktig. Så koselig å trille å snakke sammen, peke og forklare. Det gir barnet en veldig trygghet å se den som triller. Barnet mitt er snart 2 år og først nå har jeg tenkt å bytte til en fremovervendt vogn. Synes også det er vanskelig å dra 3-hjulinger etter seg i vind og ved sol. Når de sitter fremovervendt så triller en jo mot lufta noe som blir kaldere og mer trekkfullt.

Dette er mine tanker og erfaringer. Den perfekte vogn finnes dessverre ikke.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor ikke prøve en Emmaljunga Citycross??

Den har stor og god plass i bagen (ikke så stor forskjell fra edgen som er av de største), den er veldig lun og fin på vinteren både som bagvogn og sportsvogn. Jeg syns den så så liten ut når jeg fikk tulla mi oppi at jeg trodde ikke den kom til å holde lenge som bagvogn, men hun bruker den ennå og er snart 7mnd! (har ticket dunpose og hun har god plass)

Sportsdelen kan også snus begge veier(er jo og et pluss)

Og d som er d beste er at den er bare 11kg me bag, noe som er nesten halvparten av simo ol.

Jeg lånte en simo kombi da vogna mi ble borte på flyet, tenkte ikke såååååå mye over at den var tung, men når jeg fikk igjen min egen så var d jammen STOOOOOOOOR forskjell synes jeg da! Ihvertfall når man skal løfte den ut og inn i bilen.

Hvis du har lyst på OTH etter å ha brukt denne, kan du jo bare selge den å kjøpe en brukt til tilsvarende d du solgte for??

Bare et forslag frå min side;o)

LYKKE TIL;O)

Skrevet

jeg syntes det er lettest å trille 3hjuling i snø, det var veldig tungt å trille emmaljunga egde duo i oppoverbakke i snø, det skal eg love dg! mens quinny var mye lettere selv om den veier så pass mye som 15kilo, men det e veldig liten bag på den.. se på emmaljunga cangaroo, den har romslig bag og veier vel rundt 9kilo. har selv bestillt dne no men bare sportsdel, men skaø bruke den med bag til neste barn. sto mellom den å emmaljunga egde duo når jeg skulle kjøpe den første vognen å jeg angret veldig på at jeg tok 4hjulingen. så tenk nøye igjennom det..

lykke til:D

Skrevet

Takk for masse bra innspill!

Må nok legge til at jeg er førstegangs og ikke er fra Norge så det er nok en del å finne ut mht å trille i kulde og snø =)

Helt ukjent med fenomener som dunpose, lammeskinn og å la barnet sove utendørs. Ikke noe som man gjør i Nederland ihvertfall. Lærer mye av å lese her på BIM. Og så blir en jo fortvilet med så mange meninger ;-)

Det blir vel en ny tur til butikkene på lørdag for å se oss litt rundt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...