Gå til innhold

Har begynt med vanlig melk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

min gutt er 1 år og har begynt og gi han vanlig h-melk.Men han har hatt mye løs avføring.Tenkte det måtte være melka da.Er ellers en blid gutt.Spiser deres 1 åringer godt?Begynt med vanlig melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har en datter på snart 14mnd, drikker lett melk... Flaske på morgen kun, samt en del grøt om dagen og andre melke produkter. Spiser ellers nesten alt vi spiser, spiser ganske mye og det føles som om hun spiser hele tiden... :-)

Skrevet

Hvis barna reagerer på melk så får de somregel hard mage.

Jeg begynte med melk rett før ett års dagen og gutten min har ikke reagert på det i det hele tatt, men jeg ammer fortsatt to ganger i døgnet og da tåler de overgangen bedre også sa helsesøster.

Skrevet

Bruker forresten ekstra-lett melk til ungene. Den med ekstra d-vitamin.

Skrevet

Heisann.

Det vanlige er vel å få hard mage av melk...

Vi begynte med melk da småen var 12 mnd og det gikk helt fint :-)

Vil forøvrig anbefale deg å bytte ut H-melka med en lettere type.

I boken "mat for spedbarn" utgitt av Sosial- og helsedepartementet (fås på helsestasjoner f.eks) står følgende (på side 55).

Melketyper:

"Fra ett års alder anbefales lett-, ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling"

"De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner"

Så, med mindre man etter avtale med f.eks helsesøster/lege finner ut at barnets vekst ikke er tilfredsstillende, bør man velge noe annet enn h-melk.

Lykke til!

Skrevet

hehe ja er ikke de kalver da?

Men alle jeg kjenner som ikke tåler melk, løs i magen. Men d kan jo være annerledes for barn da, ikke vet jeg.

Men prøv en lettere melk da.

Så lenge barnet har normal vektoppgang skal de ikke ha H-melk.

Skrevet

Her er link til en interessant artikkel fra legeforeningen om h-melk:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1638883

I England hvor jeg bor sier de det helt motsatte som i Norge. Bare h-melk til de er i allefall 2 og ikke skummet melk foer de er 5. Det er heller ikke alle fagfolk i Norge som mener barn ikke skal drikke h-melk. Min gutt som er 15 mnd gir jeg bare h-melk og ikke noen lettprodukter.

Skrevet

Du kan jo kutte ut melka en stund og se hva som skjer.

Gutten vår fikk en elendig allmenntilstand etter at vi begynte med melk. Han fikk løs avføring, mistet matlysten og spydde en del i noen uker. Vi trodde det var omgangssyke, men det ga seg aldri. Vi har nå prøvd å kutte ut melk for en periode (brukte h-melk og lettmelk), og han har blitt frisk med en gang! Skal prøve på med melk igjen om noen mnd. I mellomtiden får han biola og morsmelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...