Gå til innhold

Hva er så ille med Oslo Vest, Asker og Bærums "dialekt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen spesielle ord dere syns er irriterende eller hva? I så fall hvilke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig å høre hva som irriterer folk.

Skrevet

Veldig komisk når folk sier "håber" i stedet for håper :-D

Skrevet

Haha det er det vel helst de eldre som sier. Enig, det høres utrolig teit ut!

HI

Skrevet

De eneste gangene jeg hører noen si jenten, da er de fra Bergen :)

Skrevet

Det er Bergen da. Jeg kjenner ingen her som sier det.

HI

Skrevet

Jeg kjenner en jente på Skillebekk som sier jenten. ;)

Skrevet

det er vel mest tonefallet med det "pipet" på slutten

Skrevet

Jeg bor 5 min unna asker, og vil bare poengtere at ikke alle snakker så jålete som visse gjør innover mot oslo..hehe..

Mormoren min er født og oppvokst i oslo og hun sier sepe (såpe) og sne (snø) o.l.. Det høres bare teit ut.. hehe.. Heldigvis er farmor fra Drammen så vi får litt "motvekt".. hehe

Men det som virkelig irriterer meg, er de som prøver å virke "finere" enn det de egentlig er ved og gjøre om dialekta, og de som snakker så pent at de snakker feil.. Eks; .."jeg snakket til hun" istedenfor "jeg snakket til henne".. Vi har heller ikke så mange -en endinger som de skal ha det til i asker, bærum og oslo

Skrevet

Hehe. ;)

Hun er nok oppvokst på Skillebekk hun her altså.

Skrevet

Men når man er født og oppvokst med "sepe" og "sne" og -en-endelser, hvorfor er det teitere enn de som er født og oppvokst med "såpe", "snø' og -a-endelser? Det ville vært like feil for min mormor å si "snø" som for deg å si "sne".

Det kuleste er å snakke sånn som er naturlig for en, den samme dialekten som alle rundt en snakker (eller snakket da man vokste opp). Da er det ekte, og det er det viktigste.

Jeg vokste opp i Bærum, og jeg synes det høres falskt ut når gamle venner av meg plutselig begynner å pepre setningene med -a-endelser. Hva prøver de å bevise?

Men ikke alle i Bærum bruker -en-endelser, da. Nå er det lenge siden jeg har bodd der, men jeg husker at de som bodde i Lommedalen snakket mye bredere enn oss som bodde nærmere Oslo.

Skrevet

He he... Kom til å tenke på en pårørende (datteren) til en gammel dame på en sykehjem jeg jobbet på i Oslo vest.

Hun bodde tikke på Bekkestua eller (om det går an) Bekkestue, nei hun bodde på BEKKESTU!!! En ting er å si Majorstuen i stede for Majorstua og sånt, men det er for faen ingenting som heter Bekkestu engang! Da blir det snobbete!

Skrevet

Og dessuten sa hun til morens primær-kontakt at hennes mor ville satt pris på om han ikke snakket med så mange a-endelser! Er det mulig??? Han bare rista på hodet og lo! :)

Skrevet

Har faktisk hørt at noen sier MAJÅRSTUEN istedenfor Majorstua..

Men det er vel også de som sier "værelse", "ransel" og "piken".

Blir ikke helt samme kraft i det når du skal be ungen gå på rommet:

"Ta med deg ranselen og gå på værelset, der kan du være til du er snill pike"

Skrevet

"jeg snakket til hun"

Sånn ungene snakker når de leker...hehe. Legger jo om til "søring" da, og det gjorde vi også da vi var små ; )

Nordlending

Skrevet

"Ta med deg ranselen og gå på værelset, der kan du være til du er snill pike"

Tror jeg skal prøve den neste gang på sur tenåringsdatter...hehe

For å teste reaksjonen

Nordlending

Skrevet

Dialekta er Ok, det er holdninga til en del av Oslo Vest-, Asker- og Bærumsfolkene som kan være litt i overkant. Jeg er vokst opp på et sted hvor det er mye badegjester om somrene, og de fleste kom med holdning som var direkte ufin! Type: herregud, så usivilisert det er her! At det går an å bo her fast! Jøss, har de TV her?

For oss fastboende føles det veldig lite hyggelig, og siden vi aldri har hatt noe ønske om at de skal beære oss med sitt nærvær, så er det liksom ikke så lett å skjønne hvorfor de kommer hvis det er så forferdelig her.

Jeg har laaangt større problemer med Østfolddialekter, forresten.

Skrevet

Ransel, værelse og pike, er ikke det bare litt gammeldagse ord da?

Moren min bruker de ordene, hun er ikke mye snobb altså.

Datteren min på 7 sier også værelse, snappet opp av bestemor. :)

Skrevet

De verste Bærumsklæddene er ille når de er på ferie ja, det er jeg enig i. De ødelegger jo for resten av oss her. Selv om Asker og Bærum er to helt forskjellige ting, heldigvis!

HI

Forresten, pike, værelse og ransel er da helt vanlige ord?

Skrevet

Det offisiell navnet er faktisk Majorstuen da;o)

Ikke så mange som sier det da, men det er dèt heter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...