Gjest Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Holder på å skal steke opp kjøttboller eller kjøtt kaker til imorgen. men sønnen min på 13 mnd er allergisk mot egg og melk..... må da gå ant å lage noe som ligner på kjøttkaker for det , eller??? tenkte å ha i litt løk og hvitløk, brødsmuler og vann? men aner ikke om dette blir bra. og potemos uten melk? går det ? håper noen kan hjelpe meg er så sugen på dette !!!
jordbærsjokolade Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Datteren min har de samme allergiene:) Det år hlet fint å lage kjøttkaker på den måten du beskriver, ha et par teskjeer potetmel i for å binde kjøttet sammen, bland indgrediensene for hånd. Hvis du gjør det i kjøkkenmaskinen kan de fort ble "for" blandet og da kan kjøttbollene bli litt for harde (syntes jeg da:) Jeg har ikke laget potetmos uten melk før, men du kan jo prøve havremelk eller rismelk kanskje? Men mulig det blir litt søtt. Det går uansett sikkert fint uten melk!
Gjest Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Jeg har laget sånn Mills Potetmos med rismelk mange ganger, det går hvertfall kjempebra! Smaker akkurat likt! Jeg laget kyllingkjøttkaker en gang med melkefri smøreost og kyllingkjøttdeig. Det var rågodt. Hadde det på brødskive da, du vil kanskje ha det i saus?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Snuppa har melkeallergi og vi lager kjøttkaker med havremelk med kalsium. Blir minst like godt!! Følger ellers oppskrift som vanlig. Bruker havremelk med kalsium som erstatning i matlaging og bakst og det fungerer supert! Ellers finnes det egge erstatning du kan kjøpe.
jordbærsjokolade Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Titten på hjørnet, hvor får man kjøpt havremelk med kalsium?
Gjest Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Tusen takk for gode tips Har nå stekt en "prøve runde" med mager svinekjøttdeig, potetmos, 1 fedd hvitløk, pittelitt løk, vann og brødsmuler (kjøpt ferdig) Og det ble kanon godt !!! blandet for hånd og de ble luftige og fine Tenkte å lage potetmosen i morgen, MEN Jeg har ikke brukt noe erstatning før jeg. Hvor kjøper dere dette? Og kan jeg da gi det til min sønn som "bare" er 13 mnd enda? Tar gjerne i mot andre tips på ting vi kan lage til hele familien
marinas skatt Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Sjekk nettsidene : allergimat.no og utenmelk.no masse nyttige tips ;-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Jeg kjøper det på ica maxi, meny og obs. Baksten særlig blir faktisk bedre med havremelka. Og vi lager alt fra kjøttkaker til fiskekaker med havremelka i matlaging og ingen merker forskjellen. Det eneste vi bruker rismelk med kalsium til her er risengrynsgrøt. Den blir best med det :-)
Gjest Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 wow tusen takk, marina. disse skal sjekke asap.
marinas skatt Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Her lager vi allergi mat til hele familien , mye enklere :-) Smaker godt også :-) Ikke er det vanskelig heller , må bare bli vant til det , boller med rismelk eller appelsin juice er faktisk kjempegodt ;-)
jordbærsjokolade Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Da skal jeg sjekke Ica snarest:) Meny her har det desverre ikke, tusen takk:)
Gjest Skrevet 29. september 2008 #12 Skrevet 29. september 2008 Hva pleier det å stå i nærheten av? kjøledisken ? eller i tørrvare hyllen ? må kjøpe dette altså
tudelideisann Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 Hvorfor må du lage potetmos fra pose da? Kok opp poteter til de er ihjel kokte og mos de med en klatt smør i. Smaker mye bedre enn de posene! Og kjøttkakene lager du som skrevet over med potetmel i stedet for.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Det pleier å stå litegrann i kjøledisken i nærheten av den vanlige melka. Og der finner man også soya youghurt og andre erstatningsprodukter. Ellers pleier det å stå i tilegg der hvor de har annen "allergi/spesial mat". Tofuosten finner man i ostedisken. Vi var rimelige skeptiske i starten her da vi startet med å bytte ut melk med havremelk i matlaginga, men oppdaget kjapt at vi faktisk ikke merket forskjell. Så her var det bare "fremmedfrykt uten grunn..".
OsloMor Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Vi lager alltid potetmosen fra bunn og grunn, koker potetene i terninger (ikke til de blir kokt ihjel, da blir den vandig), tar en klatt blå soft margarin, en kopp varm havremel (varmer den i mikroen) (melke og soyafri), evt. salt og pepper, revet muskatnøtt (riv selv) og gressløk. I kjøttkaker har jeg aldri melk eller egg, p.g.a.allergi, bruker bare kjøttdeig og hvetemel ( synes potetsmel tørker de ut).
Gjest Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 he he he der satte du spissen på fingeren, eller hva det heter. Har ikke noe fremmedfrykt jeg nei ... nei da ikke i det hele tatt. Får åpne øya litt neste gang jeg handler..... har aldri hørt / sett / prøvd noe av dette. Skal bli artig å prøve noe nytt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå