Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg liker å nyte god, litt dyr vin. I det siste drikker jeg hver kveld 1-3 glass vin. Jeg drikker ikke sprit eller noe bare for beruse meg, men nyter god vin... Har jeg et problem som jeg ikke innser?...
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Antageligvis Jeg har det på samme måte og har vel sakte men sikkert begynt å innse at jeg har ett problem. Tenker jeg ikke har problem med å slutte, men det holder sjeldent mer enn en dag eller to, ergo så har jeg jo ett problem eller iallefall står tett inntil ett problem. Huff :-(
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Du kan teste deg selv, klarer du la flaska stå noen kvelder uten å drikke? Klarer du la vær å kjøpe vin? Tenker du mye på vin ellers? Jeg tror ikke at du har er alkoholliker, men du er kanskje avhengig, men kanskje ikke på en usunn måte hvis du skjønner hva jeg mener. Har en mor som er alkoholiker, og hun drikker ikke for at det er kos. Hun drikker for at hun ikke klarer og være uten den rusen.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Et glass vin hver dag anses som sunt. Så sant det som regel ikke blir mer enne det er det ikke noe problem. Er det 3 glass hver kveld, vel, kanskje. Gå ned til ett hver kveld og se om det er et problem. Er det det, oppsøk hjelp
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Hvis du ikke klarer å avstå fra alkohol (vin) en hel uke eller lengre vil jeg mene du er alkoholiker. Alkoholiker er en som er avhengig av alkohol,en så bare må ha. Behøver ikke å drikke deg fra sans og samling og drikke hus og jobb til bunn.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Enkelt spørsmål. Du er på ei hytte langt i fra folk og kvelden nærmer seg. Du finner ut at du har glemt vin. Får du panikk? Jeg tar ofte et glass om kvelden, men kan godt la det være hvis det ikke er tilgjengelig. Ingen panikk.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 14 enheter i uken regnes som høyrisiko for kvinner og 10 enheter for risikofylt alkoholforbruk. En enhet tilsvarer et glass vin, en drink eller en liten flaske pils.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Jeg har ofte tenkt den tanken. Delvis fordi jeg er fra et sted hvor det er vanlig for alle å drikke vin når de føler for det, ung og gammel(ikke FOR ung såklart) men mest fordi min mor har blitt alkoholiker(Ca 5 år siden). Jeg drikker flere ganger i uken. Da dreier det seg om 1-3 glass vin to ganger i uken, og 1 flaske til helgen. Dette fordi jeg drikker mye vann til, og ikke kjenner noen særlig rus av en flaske(4 glass) vin, og heller aldri har gjort det. Ikke at jeg fikk det inn med morsmelka, men har en høy toleranse. Mine veninner både med og uten barn, som fester endel, drikker 2 flasker vin hver eneste helg, i tillegg til mye øl og sprit, og også vin ellers i ukedagene. Det kommer helt an på alder og jobb osv... Jeg synes grensen går når man tenker på alkohol daglig, og bare MÅ ha det. Jeg kan ofte tenke på jobb at jeg har skikkelig lyst på vin ikveld. Da går jeg og kjøper en flaske av en dyr og god vin, men jeg nipper til glasset og koser meg for smaken!..Det er det samme som å nyte en sjokolade? Jeg hiver ikke innpå fordi jeg vil ha rusen! Min mor drikker hva som helst. Hvis jeg er på denne hytta som du nevnte her over, og har glemt vin, får jeg ikke panikk. Er jeg på en fest og har gledet meg til å drikke vin, men vinen ikke faller i smak, da drikker jeg heller brus. Lytt til egen fornuft heller enn å høre på andre. Naboen min mente jeg hadde et alkoholproblem fordi jeg skjenket meg et glass 2-3 ganger i uka etter gutten hadde lagt seg. Men det var vel mest fordi hun var alkoholiker(tørrlagt) selv, og av den grunn en selverklært ekspert
Anonym bruker Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Jeg drikker også vin ganske ofte. For å vite at jeg ikke har et begynnende problem kutter jeg ut vinen i noen dager innimellom. Blir suget etter alkohol for stort i disse dagene tar jeg det som et tegn på at jeg har et problem. Drikkekulturen i Norge er ganske merkelig. Det er mye vanligere å drikke god vin til maten i andre land, og de er ikke mindre vellykkede enn oss av den grunn. Jeg nyter vin med god samvittighet iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå