Gå til innhold

India?

M.O.S.H.I

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei Palma,

Jeg så dessverre ikke innlegget ditt før nå.. Regner med du har bestemt deg hva du vil gjøre når de kommer til India turen din, men jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring til andre i fremtiden.

Jeg har nettopp kommet tilbake fra en måned i India og Nepal. Jeg er i uke 26 selv nå. Det var andre turen min til området iløpet av graviditeten (begge turene var i forbindelse med jobb.) Begge turene gikk aldeles strålende, ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har vært en god del i India før og har en god reisemage etter å ha reist mer enn jeg har holdt meg i ro og bodd i utlandet i mange år, men jeg var veldig forsiktig disse gangene, jeg spise mildere mat enn vanlig og var 'kjedeligere' i matveien enn det jeg pleier (ikke noe fristende gatemat disse gangene nei..)

Jeg reiser mye både privat og i jobb og pleier å være godt vaksinert, men flere av mine vaksiner gikk ut rett etter at jeg ble gravid, så det var noen vaksiner jeg ikke kunne ta igjen. Jeg tok Ecoral (eller Ducoral) denne gang for første gang, vet ikke om det hjalp, men jeg tok den for sikkerhets skyld og jeg hadde ikke mageproblemer.

Det er ikke uvanlig at man blir syk i India, alle land har forskjellige bakterieflora og det betyr ikke at alle bakteriene er slemme, de er bare forskjellige fra de vi har. Skulle du merke at du begynner å bli dårlig i magen er det beste rådet å ikke spise annet enn ris, klar suppe (kylling suppe for eksempel, men drikk bare kraften, ikke spis noe av det som er oppi) og nan brød. Det er viktig å få i seg næring, men ikke utford magen. Apotekene i Norge har visst stoppet å selge salt og sukker erstatings poser, noe som er viktig skulle du få mageproblemer. Du kan få kjøpt det på apotek i alle andre land. Det hjelper deg fra å bli utmattet skulle du få diare eller oppkast. Selvsagt spør alltid de på apoteket om det er greit å ta når du er gravid.

Det du trenger å være veldig påpasselig med er hygienen, da ikke bare maten og drikken du får i deg men noe så elementært som det å vaske seg konstant på hendene. Jeg brukte antibakterie gele, noe jeg aldri har gjort tidligere, etter hver gang jeg hadde vasket hendene og før alle måltider, spesielt etter å ha tatt i penger...

En ting med New Delhi er smoggen og forurensingen på denne tiden av året. Jeg fikk en lei hoste mens jeg var i Delhi, men så fort jeg kom ut av byen forsvant den.

Så mine råd er:

* Vær forsiktig (med andre ord 'kjedelig') med maten, ikke prøv deg på den sterkeste vindalooen..

* Vask hendene, vask hendene, vask hendene (og bruk antibac gele)

* Spis bare frukt som kan skrelles - og skrell den helst selv

* Pass på at vannflaskene du kjøper er skikkelig forseglet og unngå isbiter (hvis du får isbiter forsikr deg om at de er laget av flaskevann)

* Unngå egg, mayones, iskrem og de vanlige bakteriebombene

* Jeg unngår salat, selv den på de fineste hoteller - den kan være behandlet med iodin / jod , noe som skal nøytralisere bakterier, men jeg vet ikke om store mengder av iodin / jod er heldig når man er gravid

* Vær litt forsiktig med sykkeldrosjer, det er noen ganger veldig humplete, ikke så godt for magen og rygg

* Kos deg og ha en fin tur!!

Håper noen drar nytte av dette - og Palma, hvis ikke du har reist ennå - ha en god tur!!

Hilsen

Bambina Mama

PS Av tre damer med sterke meninger på vaksinekontoret fikk jeg høre at jeg var regelrett uansvarlig som i det hele tatt tenkte på å reise til India under graviditeten, jeg gikk ut av kontoret med stor klump i halsen og tårer i øynene.. (Skal innrømme jeg var veldig fristet til å sende et 'ædda bædda' kort til de etter turene!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...