Gå til innhold

ditt/dine beste tips for å øke melkeprodusksjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

unskyld, vet det har vært oppe mange tråder om dette før, men har lett en liten stund nå igjennom forskjellige forum, og finner ikke igjen noen tråder med MANGE råd.

Så vil gjerne høre alle tips dere har, hva som har funket for dere osv :) har begynt med apoteket sin ammete nå, drikker mye, går tur hver dag, og prøver å slappe av når jeg ammer. i tilegg legger jeg hun til ofte når hun er våken, og pumper av og til

Takk for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo fått med deg en del allerede, da..

Men det er lurt å legge barnet til brystet ofte, det stimulerer produksjonen. Og prøve å legge livet til rette slik at det er minst mulig stress, for stresshormonene binder seg til de samme reseptorene som "melkehormonene", og da blir det mindre melkeproduksjon ved mye stress. (men allikevel hadde jeg nok melk i vår mens jeg tok tre eksamener - vet ikke hvor viktig det egentlig er...)

Husk at det kan føles ut som at du ikke har så mye melk lenger når du har ammet en stund, det er ikke spreng på samme måten lenger, men en god del melk likevel. Og den siste melka i puppen er den feiteste og beste, så selv om det virker litt kjipt å gi en litt sånn halvflat pupp, så er innholdet gjerne bra:)

Stå på med ammingen! jenta mi er 8 mnd nå, og spiser 3-4 måltider med fast føde om dagen, men er VELDIG glad i puppen enda, og det er skikkelig kosestund for oss!

Skrevet

takk for tips :)

ja det føles til tider stusselig ut å servere en halvtom pupp, men det eneste som hjelper på er vel at hun ammes ofte, pluss andre ting som mindre stress, drikke ol. så vi får bare holde hodet oppe :)

Skrevet

Det hjelper jo så klart å amme ofte da, og spesielt om natten da produksjonen er høyest!

Og så synes jeg det hjelper veldig å drikke alkoholfritt øl. Munkholm eller Clausthaler.. Merker faktisk forskjell da jeg har drukket det. Og så er det jo godt også,syns jeg da :P

Skrevet

Legge en varm klut på en liten stund før man ammer.

Bruek de amme sprayen (på resept)

Skrevet

Det aller beste er nok å amme, amme, amme... Evt pumpe, pumpe, pumpe.. Viktig å ta livet med ro et par dager mens man er i økefasen. Det kan være lurt å pumpe rett etter amming, selv om puppen er tom. Legge barnet til så ofte man orker. Drikke mye, holde seg varm, slappe av. Dropp husarbeide noen dager, ligg på sofaen, sov mye, og amm/pump så ofte det går uten å bli for sliten. 8-10 ganger i døgnet, dvs gjerne annenhver time/hver time på dagtid, litt sjeldnere på natta. Søvn er viktig :)

Skrevet

takk for tipset. etter et søvnløst døgn får jeg vel gi det litt ekstra tid. desverre vanskelig å finne tid til å pumpe + amme så ofte i tilegg til alt annet som må gjøres når jeg er alene med hun. (pappan i militæret så nesten bare hjemme i helgene, snufs) Men jeg skal ikke gi opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...