lillelilly Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Kan jeg spørre deg om noe? Så på oppdateringslista at du skal ta laparskopi og hysterioskopi etter at du har satt inn en del ganger allerede. Kan jeg spørre hvorfor? Jeg har selv ikke tatt disse undersøkelsene da jeg i utgangspuktet var skeptisk og legene ikke mente det var nødvendig. Har tatt innvendig røntgen med kontrastvæske. MEN, nå etter 10 innsettinger uten at jeg har kommet noen vei. ( kun 1 MA og 2 kjemiske) lurer jeg jo på om det evt. kan være lurt. Lurer jo på hvorfor i all verden det ikke blir noe barn. De finner ikke noe feil på oss, har flotte egg og alt ser bra ut. Har du fått noen beskjed om hvorfor de ønsker å ta disse undersøkelsene nå?
finetine Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Hei:o) Jeg har endometriose, en cyste og noen muskelknuter som en lege på Ullevål mente kunne ha sammenheng med at det ikke har festet seg. Muskelknutene er blitt fler de siste månedene og han på Ullevål mente at de også lå helt inntil livmorveggen. Dette kan ødelegge evt forsøk mente han. MEN var hos gynekologen min i forrige uke,hun er spesialist på kvinnesykdommer og fødselshjelp, hun mente at det kanskje ikke var så lurt å fjerne muskelknutene. Årsaken til det var at i verste fall kunne det ødelegge en lukkemekanisme( i livmoren eller noe sånt) og at det derfor ville bli ennå mer vanskelig å bli gravid.............. Hun skulle derfor ta kontakt med dr.Langbrekke på Ullevål som er en av de beste i landet på dette og høre hva han mente;o). Endometriosen er foreløpig forklaringen mener St.Olavs til at det ikke fester seg. Akkurat som deg er eggene perfekte hver gang og legene har vært helt sikre på at denne gangen kommer det til å sitte. Men det fester seg ikke:o(............. Så jeg tror kanskje litt på en operasjon, noen her inne har også lyktes med engang etter dette...............Jeg tenker at hva har vi å tape?? Etter 10 innsettinger synes jeg at legene kanskje burde tenkt en operasjon på deg. For å sjekke at tilstanden der inne er grei;o). Er endel de ikke ser på vanlig ultralyd som vises på en lapraskopi. Vet du om du har endometriose? Eller cyster? Det var egentlig jeg som først ymtet frempå om en evt operasjon, har hatt to men den siste er det 4 år siden jeg hadde. Gynekologen min sa at det kanskje kunne være lurt og henviste meg derfor videre. Så summa sumarum ønsket jeg operasjonen fordi jeg også har begynt å lure på hvorfor i all verden det ikke fester seg, når legene faktisk er superpositive i forkant. Så nå venter jeg på svar fra gynekologen min og dr.Langbrekke,blir spennende å høre hva de mener.
lillelilly Skrevet 29. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2008 Hei finetine! Takk for svar! Ved MAèn hadde jeg en muskelknute som lå å skygget for livmora når jeg tok UL i uke 7. Jeg måtte dermed tilbake i uke 8 slik at de kunne bekrefte at det ikke var noe hjertelyd. Jeg fikk da beskjed om at muskelknuten muligens kan ha hindret blodtilførsel og dermed videre utvikling, men sikkert kunne de ikke vite. Jeg spurte da hva de ville gjøre med det, men som du også fikk beskjed om var de skeptiske til å fjerne den. Legen regnet med at den ville trekke seg tilbake av seg selv og at det var noe som kunne "komme og gå" av og til. Ved senere UL og innsettinger har de aldri kommentert noen muskelknute...... Når jeg pratet med legene om en evt. laparskopi mente de at det evt. var for å oppdage/fjerne endometriose. Samtidig sa de at stort sett alle med endometriose endte med å måtte få hjelp via IVF og at det dermed ikke var noe poeng i å finne ut av om man hadde det eller ikke. Ser jo her at du har fått en annen beskjed så jeg bør kanskje ta det opp på nytt! Har aldri hatt noen cyster, i hvertfall ikke som jeg vet om..... Tror nesten jeg får høre litt med legene igjen. Det er jo ingen stor operasjon så det er jo sant som du sier, hva har vi å tape?! Begynner jo å lure på hvorfor i all verden det ikke går. Tror vi kommer til å vurdere assisted hatching hvis det ikke blir noe av det siste egget vi har her på frys i Norge. Har allerede kjøpt et forsøk utenom de tre offentlige, så noe annet må vi jo snart prøve..... Kom gjerne med en oppdatering om hva gynekologen og Langbrekke sier om laparskopi!!! Lykke til videre
finetine Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Leger altså............... til å bli gal av, mange med endometriose får jo operasjon nettopp for å kunne bli lettere gravide. Ei jeg lå på rom med forrige gang, fikk beskjed om at de burde prøve de første mnd etter operasjonen for da ville hun ha ekstra stor sjanse for å bli gravid........... Veldig interessant det du skriver om muskelknutene og blodtilførselen. Det kan jo være svar da på hvorfor det evt går galt.......... Snakket med en proffessor ved Ahus ved en UL før et fryseforsøk for et par år siden og hun sa: De lærde strides da..................om muskelknuter. Hun mente at de absolutt burde fjernes, men at det var veldig uenighet her. Endometriosevevet er jo sammenvoksninger av vev og da sier det jo litt om at det vil være vanskligere for egget å ferdes fritt. Ikke til å bli klok på når legene har så forskjellig oppfatning! Vi har også snakket om assisted hatching, har veldig tro på dette:o). Hvis vi ikke lykkes etter uttak 3 med dertil fryseforsøk( forhåpentligvis noene som overlever frysing) blir det nok et forsøk i DK......... Skal oppdatere deg jeg når jeg har snakket med gynekologen min:o)
lillelilly Skrevet 29. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2008 Tror det er mye forskjellige meninger hos de forskjellige legene, ikke til å bli klok av........ Har i og for seg hørt at man kan lettere bli gravid på vanlig måte med en gang man har fjernet endometeriose, men at det kommer fort tilbake og at de fleste da ender opp med IVF uansett..... Fint at du oppdaterer
finetine Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 Ja det har du helr rett i, derfor man som regel må til pers i mnd etterpå;o)........... Snakket med gynekologen min igår kveld,hun ringte meg kl.21snakk om god service:o)!! Langbrekke anbefalte meg å gå for operasjonen, og at legen under lapraskopien vurderer om man bør fjerne den største muskelknuten eller ikke. Så da blir det spennende å se når det blir:o) Ett skritt videre i riktig retning..............
lillelilly Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2008 Så fint det går fremover Jøss for en service!!!! Det er i hvertfall det jeg føler er viktig etter så mange forsøk, at de gjør noen endringer så man kan få et mer positivt syn igjen. Hadde for første gang frys i naturlig syklus denne måneden og bare den lille forandringen gjorde så jeg fikk mer håp. Gjør de det samme gang etter gang uten å prøve å finne ut hvorfor det ikke går mister man jo bare motet etterhvert. Tror nok jeg får høre med de igjen ang. operasjon, dersom det ikke skulle bli et mirakel denne gang. Vet i utgangspunktet at det ikke har gått, satt inn for 2 1/2 uke siden, men legene vil ikke gi opp håpet helt enda. Går på Ovitrelle sprøyter så jeg har HCG i blodet uansett, men blodprøvene har hatt en bitte liten stigning...29, 42, 52. Antageligvis bare sprøytene som slår ut litt forskjellig, men de på sykehuset mente jeg evt. kan ha en liten egenproduksjon........ Ingen mens foreløpig da, så det er jo positivt. Jeg må få høre fra deg etterhvert! Veldig nyskjerrig på hva de bestemmer seg for å gjøre med muskelknuten!
finetine Skrevet 1. oktober 2008 #8 Skrevet 1. oktober 2008 Ja ikke sant, det viktigste er jo å føle at man gjør noe, og gjør noe som er nytt ikke bare det samme om og om igjen...... Å så spennende for deg, og sikkert slitsomt........... Har lest flere ganger her inne om såkalte slow startere, ennå det har vært lavt hcg nivå har det gått fint! Skal du gå på Ovitrelle frem til uke 7? Også UL da eller? Krysser fingre og tær for deg, du fortjener virkelig å lykkes etter så maaange forsøk!! ( alle fortjener jo å lykkes da;o)....) Jeg kan oppdatere vet du, er veldig spent selv;o). Klem
lillelilly Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for at du krysser fingre og tær Hadde vært fint om vi alle hadde sluppet alle disse forsøkene.... Skal ta ny blodprøve på fredag og se om nivået fortsetter å stige. Har dårlig erfaring med så lav HCG fra før. Den gangen jeg kom til uke 7 hadde jeg 298 på dag 14 så det blir jo til at jeg sammenligner med det. Kan jo håpe på et mirakel denne gang Det som i og for seg er litt spennende nå er jo at jeg ikke har fått mensen. I og med at jeg vet akkurat når jeg hadde eggløsning så skulle den jo ha kommet etter 14 dager, så da er jeg jo 5 dager på overtid...... Jeg trodde Ovitrelle kunne holde igjen mensen, men de på sykehuset sa det ikke var vanlig.... Så da er det jo i hvertfall et lite håp. Lykke til med undersøkelsene! Fint med oppdatering )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå