Gjest Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Det går kjappere å rette engelskstilenen enn dem på nynorsk fordi man er stødigere i engelsk, hehe... Neida, jeg har faktisk kommet meg veldig og klarer meg tålig bra i nynorsk nå enn for bare noen uker siden. Må jo skrive nynorsk på jobb hele tiden og får god veiledning fra kollegaer, men du verden så befriende å komme inn her å skrive bokmål igjen ;-) Skal bli deilig til jul når jeg kan overlate norskfaget tilbake til hun jeg er vikar for og heller få ansvar for annen undervisning. Fatter fortsatt ikke at de kunne finne på å gi meg ansvar for norskundervisningen jeg, de vet jo at jeg har bokmål selv, et snev av dysleksi og ingen utdannelse akkurat her, men de mente at nettopp derfor ville det gå veldig bra fordi da måtte jeg være ekstra nøye fordi jeg ville være redd for å gjøre feil. Noe som forsåvidt stemmer, hehe... Nei, takke meg til engelsk, det er mye enklere! ;-)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Nå er jeg langtfra noen lærer, men ja - engelsk er lettere enn nynorsk syns jeg også, hehe. Nynorsken min er en salig blanding av dialekt, og blandingsbruk av nynorskformer også... med litt bokmål innimellom.
hamsterpia Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Huff ja, husker med gru nynorsktimene på skolen. Men på videregående ble det mye morsommere, for da fikk vi en lærer som var skikkelig kul. Han kom med gitaren over skuldra og ba oss skrive om en engelsk sang til nynorsk, slik at det gikk an å synge den. Jeg fikk utdelt Tears in heaven. Var morsomt faktisk. Og så fikk vi 50 øre(!!) hver gang vi svarte riktig! hehe! Og når det nærmet seg eksamen, så sa han at bare vi husket å skriv "eg" og "ikkje" så sto vi!
Gjest Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Hehe... Nuvel, så enkelt er det vel ikke ;-) Men her må jeg liksom kunne det perfekt da, ikke overse noen feil og skrive helt korrekt tilbake til elevene. Er blitt skikkelig godvennermed ordboken for å si det slik.
Nyseryllikberta Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Enig med deg;) Sitter og kvinner meg opp til å ta fatt på engelskrettebunken, men regner med det går raskere enn nynorsken ja... Bare et tips til ordbok, slika at du slipper å bla... http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html... UiO sin online ordbok, det er mye raskere enn å bla:)
hit og dit Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Om det er ei trøst: Det vert enklare. Nynorsken min er langt i fra perfekt, men det kjem seg gradvis. Eg skreiv bokmål i mange år, før eg vendte heim til mine røtter =) MEn engelsk er lettare ift stavinga, men mange av oss gjer mange feil i setningsoppbygginga som me faktisk ikkje er klar over. Me har ein tendens til å fornorske setningane, og det hjelper ikkje words oss med ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå