Gå til innhold

Noen som har vannbåren varme her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på et par ting:

1. Hva koster det sånn ca å kjøpe? (er til hus som skal bygges)

2. Sparer man virkelig mye strøm på det? (har hørt litt ymse her)

3. Er det noen forstyrrende lyd el med dette?

4. Ville dere valgt det om igjen?

5. Går det an å søke om støtte til dette siden det er miljøvennlig oppvarming?

Fortsetter under...

Skrevet

Heia:)

Noen jeg kjenner vurderte vannbåren varme, de gjorde det ikke pga prisen det kostet å få det kjøpt og gjort. Koster hvertfall 100 000, sa han.

Om man sparer mye strøm, det tror jeg, men det tar jo uansett tid innen det har spart opp det den kostet.... Men vi har spart endel strøm på den varmepumpa vi har. Men vi har varmen ut i radiatorer.

Lyd vet jeg ikke, vi har ei vannpumpe som jeg en sjelden gang kan høre en summende lyd fra, men det er først når den setter i gang litt, og da må det være dønn stilt i huset fra før. Da kan det hende jeg legger merke til den.

Det er en god varme utfra vannbåren varme, så om vi skal bygge, så kommer jeg til å gjøre det jeg kan for at vi skal ha det.

Det siste vet jeg ikke, og ingen klare svar fra meg da, men.... :)

Skrevet

1. Rundt 100 000

2. Ja på hus større enn 100 kvm

3. Kan være litt susing i rørene, men da er det som regel for lite vann som står på å man må stille inn. Så nei, det skal ikke være noen lyd.

4. Vi har det ikke, men skal seff ha det om vi bygger hus.

5. Ja.

Finnes ikke bedre varme, rå hærlig å ha =)

Skrevet

Takker for svar og tar gjerne i mot flere erfaringer :-)

Dette ser jo bra ut da. Er det ca 100 000 uansett eller kommer det veldig an på størrelsen i huset? Vi har tenkt et ganske stort hus, så da vil vi ha dette + pelletsovn eller noe sånt tenkte vi.

Vet du hvor mye støtte man kan få evt?

Skrevet

Vi bygger på nå og veide for og imot kabler, vannbåren varme og varmepumpe. Etter mye regning osv. falt valget på varmepumpe. Vi har varmepumpe i huset nå og skal ha opp en til i den nye delen. Vannbåren varme ville kommet på ca 100000,- ferdig lagt her, 50 kvm.

Skrevet

1. Når vi bygget i 2004 kostet det i underkant av 200.000 kr med pumpe luft til vann, lurt å ha ekstra stor varmtvannstank (har vannbåren varme i alle rom 305 m2)

2. Har egentlig ikke peiling, men det kommer nok på hvordan man velger å kjøre systemet

3.Pumpe som står utenfor ser ut som en vanlig varmepumpe og bråker litt når den går og slipper ut dampo o.l. så ikke noe å ha rett utenfor soverommet.

4. Uten tvil

5. Vet ikke, kan jo hende, men vil tro det muligens er noe å hente om dere borer etter brønnvarme eller legger slynge i sjøen. Vi har bare vanlig pumpe, mens noen bare fyrer det på strøm.

Annonse

Skrevet

Nei jeg husker ikke.. tror det var at man får tilbake 10 000, så det er jo ikke så mye. Tror ikke det kommer an så veldig på størrelsen, for det har mer med utstyret og installasjonen å gjøre. Jeg ville tatt kontakt med et firma (rørlegger f.eks) og spurt om pris. Det er mange typer vannbåren varme.

Skrevet

Vi har vannbåren varme og det er kjempedeilig. Varmen er jevnt fordelt over hele gulvet og utrolig behagelig. Det skal være ekstra godt for innemiljøet også. Jeg vet ikke hvor mye ekstra vi betalte for å få vannbåren varme, da mannen er rørlegger og gjorde jobben selv og vi fikk rabatter på innkjøpene. Vi har veldig lave strømregninger, noen tror ikke på oss når vi sier hvor mye strøm vi bruker:) Vi har luft-vann pumpe og i det romet som er nærmest utedelen av pumpen kan vi høre når denne slår seg på. Det er ingen grusom lyd altså, men kanskje ikke så gøy å ha rett ved soveromet. (vi har den utenfor vaskeromet) Vi ville helt klart gått for vannbåren varme om igjen. Jeg blir overrasket når jeg kommer på besøk til de uten, over at det virkelig er så stor forskjell på varmen. Huset er varmt både morgen og kveld, vi trenger ikke å skynde oss å sprengfyre hverken før eller etter arbeid. Her fyres det kun for kosen sin del og hund og barn kan leke på gulvet året rundt uten å bli kalde. (vi går nesten alltid rundt barføtt) Når det gjelder støtte, så har det i perioder vært tildelt penger. Vet ikke om dette er mulig nå, men husker vi fikk støtte for 5 år siden.

Skrevet

De som jeg snakket med bygger ett hus på ca 140-150 kvm, de tror jeg har innstallert varmepumpe i stedet, sånn luft-luft. Men tror budsjettet begynte å bli litt stramt, så muligens derfor...

Skrevet

Hm, var jo litt ulik sum dette da med 200 000 kr i forhold til de andre som svarer 100 000 kr. Er det pga størrelsen på huset? Vi planlegger som sagt veldig stort hus, så da må vi evt beregne mer? Eller var det luftpumpen som kostet? Trenger man annen oppvarming i tillegg? Tenkte å ha en peis uansett for kosen sin del, men den vil sikkert ikke bli brukt så mye.

Skrevet

Hei!

Vi holder på å bygge hus nå og fikk nylig pristilbud på vannbåren varme fra rørleggeren. Ca 100.000,- skulle de ha for vannbåren varme med elkasset (varmer opp vannet med elektrisitet, den dyreste måten man kan varme opp huset...). Vannbåren varme med luft/vann-pumpe skulle de ha 190.000,- for, og vannbåren varme med vann/vann-pumpe skulle de ha 280.000,- for. Huset vårt blir 240 m2 (3 etg), men tilbudene gjaldt ikke for kjelleren og ikke soverommene.

Tilbud 1 var ikke noe alternativ for oss, og de to andre ble rett og slett for dyre da budsjettet har sprukket for lengst pga blant annet prisstigninger. Vi kommer til å kjøpe lune gulv og legger varmefolie under deler av stuegulvet (i tillegg til varmekabler på bad, wc, gang) og kjøper en god vanlig luft til luft varmepumpe.

Håper svaret er noe til hjelp:)

Skrevet

Hmm... 200 000 kr var litt mer det jeg først trodde ja. Vi får vurdere det og prute som bare juling, hehe. Kommer litt an på hva resten av husbyggingen vil koste.

Skrevet

Det har nok mye med størrelsen på huset å gjøre ja. Antall meter rør, antall termostater (vi har trådløse som koster litt mer), antall innganger til systemet, størrelsen/kapasiteten på pumpa, størrelsen på varmtvannstanken, antall arbeidstimer osv. Luftpumpen tror jeg kostet ca. 40.000 om jeg ikke tar feil. Vi har ikke annen oppvarming i tillegg, bortsett fra en leke/kosepeis som ikke avgir særlig mye varme.Hadde vi hatt en vanlig vedovn som gav mange kw varme hadde vi nok krepert om vi skulle fyre i. Greit å ha pipe i huset så en har mulighet til å sette inn en effektiv vedovn e.l. om det skullle bli noen form for krise en gang i framtida. Det blir jo store engangskostnader med vanbåren varme. Vi valgte det pga. komfort og fordi det var noe som måtte gjøres nå og ikke kunne utsettes til senere. Dette gikk på bekostning av diverse småting vi har kjøpt etterhver som skyvedører til garderobene, kjøkkeninnredning på vaskerommet, uinredete kjellerstue, uinredet gjesterom, urinredet kontor og garasjeporter. Fremdeles står badet i underetasjen uinredet og kommer til å gjøre det noen år til. Heller det enn å ikke ha vannbåren varme.

Annonse

Skrevet

Er litt slik jeg også tenker. Om noen rom må stå urinnredet en tid så får det heller være. Det som er viktig å få på plass er jo slike ting, strukturen i huset, kjøkken, hovedbad, soverom og stue. Det andre kan tas litt etter litt.

Får jeg være frekk nok til å spørre hva dere betalte for selve byggingen av huset? Altså utenom tomt, grunnarbeid, støp ol, kun selve huset, rør, eletrisitet, vinduer, dører, kjøkken osv.

Skrevet

Hei. Vi holder på å skal bygge hus og skal legge inn vannbårn varme. Det pristilbudet vi fikk var på kr 130 000 inkl mva, Dette er 6 sløyfer/kretser hvor av en er i 2 etj og resten i 1. Vi skal fyre dette opp med en van n til luft varmepume. Vi har et hus med ca 120 m2 i grunnflate og kjører vannbårnvarme i alle rom nede pluss bad oppe.

Tilbudet vi fikk inneholdt 3 muligheter og prisene varierte fra 80 til 180 tusen alt etter hvordan du ønsker det.

Skrevet

Når vi skulle bygge for to år siden fikk vi beskjed om at vi ikke kom til å tjene inn igjen det det ville koste med vannbåren varme... Vi er kjempe fornøyd med varmepumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...