Gå til innhold

Ang. amming!

Gleder_oss m. komplett familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med ammingen. Primært så er problemet å få lagt henne til. I det jeg legger henne brystet bøyer hun ryggen bakover og blir urolig. Mulig hun merker på meg at jeg er litt stresset ang. dette...

Det hender vi får det til, men det er sjelden. Det har vært problem siden dag 1. Har vært på ammepoliklinikken, men har vel egentlig bare fått til svar at de "skjønner problemet" og at jeg bare må fortsette å prøve.

Har bestemt meg for å prøve litt til, men lurer lit på hvordan dere gjør det ang. sittestilling (liggende får vi ikke til i det hele tatt).

1.Har dere egen ammestol? Er den rett i ryggen. Vi har dyp sofa med lange seteputer som jeg synes kanskje gjør det værre..

2.Brukte dere lang tid på å få til ammingen?

3.Går alle måltidene greit eller er det enkelte måltider som er vanskligere å legge til? F.eks når babyen er skrubbsulten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har en slik soffa også, og jeg må ha en ekstra (liten) pute bak ryggen for å sitte godt. jeg setter meg ved det armlenet som hodet til tuppa peker mot, slik at jeg har armstøtte mens jeg ammer.

jenta mi har alltid lagt seg greit til puppen, men vi holdt på en god stund før selve produksjonen var på topp!!

når babyen er skrubbsulten kan det være mer krevende. det tar litt tid før utdrivingen kommer for fullt. du kan prøve å håndmelke litt før du legger babyen til, slik at melken kommer raskt når h*n suger.

hender at tuppa her også kaster seg ut og svaier med ryggen, er svært så sta og nyskjerrig. da bruker jeg tuppen av lillefingeren mot munnviken hennes, og "lokker" henne ned mot brystvorten.

Lykke til:)

Skrevet

Hei!

Har nå fått nummer to og fullammer. Fullammet nr.1 også. Å ligge når jeg ammer fikk jeg ikke til noe særlig. Syns det er best å sitte. Syns det var vanskelig å legge til de første ukene pga sprengt pupp og liten baby. Gikk bedre etterhvert som han vokste. Jeg satt i rett stol på sykehuset og sitter i sofaen hjemme. Syns det funker greit. Bruker ikke ammepute. Jeg har mye melk så ammingen går ganske fort.... 5-15 min. Syns kanskje det verst å legge til morran når puppene var størst.

Masse lykke til... ikke gi opp. Det vil bli lettere for hver dag som går og ungen vokser.

Skrevet

Jeg sleit akkurat som du,men e var sta nok til å ikke gi opp.Var litt staere enn hva gutten var.hehe Han var på samme måte som du beskriver at jenta de er.Det e gjorde var at e valgte å amme han liggende noe som er dumt men e har jo ammet han nå i over 4 mnd så er jo bra d oxo.Fullammer han enda.Så ga e han mat annenhver time.Så e ga han altså mat hver gang før han ble sulten,følte e.Og da slapp e at han ble urolig både pga han var sulten og pga han ble etter hvert sliten og trøtt,siden amminga gikk så tregt.

Ellers så er d bare å bruke mange puter,bruk maaaange... så du får bygd det opp slik at du sitt rett i ryggen.Gjør ikke noe at du ikke har ammestol. bare bygge opp rundt deg.

Skrevet

Slet med litt av det samme i starten (første par ukene), men skjønte etter hvert at når lillegutt skrek som besatt, så var det fordi han ikke ville ha pupp! Når jeg forsøkte igjen senere, og enda senere, så gikk det plutselig greit. Det var liksom en a-ha-opplevelse. Trodde liksom at han var sulten hele tiden, men så var det andre grunner til at han gråt da!

Har ikke hatt egen stol, ammer stort sett liggende.

Brukte to-tre uker på å få det til, seks-syv uker før jeg ble skikkelig trygg. Ringte ammehjelpen og fikk trøst når det røyna på! Det beste "rådet" derfra var at babyen faktisk tåler en liten hungersnød. Ikke stress, om det går noen timer uten mat, så ikke fortvil, og ikke kast deg over mme-flaska (hvis du ikke gjerne vil gi mme i stedet da).

På spørsmål tre er det vanskelig å svare, for de første seks ukene lå han ved puppen heeele tiden. Hadde aldri sprengte bryst, men derimot slunkne pupper som han sugde på i ett sett (bortsett fra den første uka hvor han ikke var særlig sulten og jeg trodde han ville ha hele tiden...)

Uff; når jeg tenker tilbake på den første tiden; puh!!! Synes det er skikkelig tøft. Gikk rundt i ørska, minimalt med søvn, hormoner, gråt, sliten....

Men etter at poden har begynt å spise selv er tenker jeg liksom vemodig tilbake på da han var såå liten. Nå er han syv og en halv måned og det blir mindre og mindre pupp. Sukk!

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger og tips :-) Skal absolutt gi dette her en mulighet til.. Har kommet så godt i gang med økning i melkeproduksjonen (pumping) også nå, så hadde jeg klart å få til ammingen så hadde jeg blitt så glad :-)

Ha en fortsatt fin kveld :-)

Skrevet

Hvis ikke du allerede har, så kjøp deg ammepute. Hadde ikke til 1. mann, men kjøpte nå, og det var utrolig når han var nyfødt, da er det lettere å legge til, du er friere med 2 hender. Lykke til, det er ikke alle barn som er skapt til amming, men ikke gi opp, det ka gå

Skrevet

Hei

Et lite tips til - det som har virket på begge mine er å bysse dem. Når de av og til var på sitt mest kavete så virker det nesten slik at de roet seg om jeg kavet/bysset for dem. Da sluttet de selv med å sparke fra, veive og bue ryggen. Det jeg har gjort er å rugge forsiktig i dem eller jeg har reist meg opp og gått litt med dem på armen. Da har de roet seg og tatt brystet. Når de har tatt brystet og melken kommer slutter jeg med byssingen/setter meg ned.

Lykke til

Skrevet

Uff, høres akkurat ut som min lille gutt. Fikk aldri lagt han til, verken sittende eller liggende, slo ryggen i bue og ble kjempe urolig som endte opp i skrik både for ham og meg. I motsetning til de andre her, måtte vi gi opp å prøve etter 6-7 uker, min gutt var IKKE skapt for pupp. Hadde dessuten ikke mulighet til å få pumpet så ofte pga diverse grunner, så melkeproduksjonen forsvant også da. Synes det var helt grusomt at vi ikke fikk det til, men har innfinni meg med at det ble sånn. Trøster meg med at flaskebarn blir også som andre barn, han er sunn og frisk og verdens herligste. Sier ikke med dette at du skal gi opp, men for noen går det rett og slett ikke.

(tror nok føden var en av årsakene til at han ikke ville, han ble presset på puppen flere ganger daglig fordi han slo tungen opp i ganen og søstrene skulle "hjelpe". Dessuten ga de ham flaske fordi de ikke hadde tid til koppmating... pluss at melkeproduksjonen min ikke kom igang for dag 3 og han var skikkelig utålmodig. Skjønte fort at flaske var tingen).

Skrevet

Høres ut som min første uke! Jeg hadde nesten ikke noe melk og ble superstressa fordi jeg ikke fikk lagt til jenta mi. Prøvde å pumpe meg, men det var bare så vondt og det kom ingenting. Det var utrolig varmt i sommer og lillejenta ble så slapp av sulten at hun bare sov. Jeg måtte bare gi henne en flaske MME for å få i henne noe. Den tok hun så godt og jeg ble helt på gråten; endelig hadde jenta mi fått noe å spise. Og DA slappet jeg av og melka kom plutselig! Masse melk. Da ble det så mye spreng at det var vanskelig å få henne til å suge. Men etter å ha pumpet meg da så gikk det som smurt! Jeg bruker ammepute innimellom, da har man hendene fri og slipper å holde babyen oppe, og er godt å lene albuene oppå noe når man ammer. Hvis jenta mi er veeeldig sulten så er hun litt vanskeligere å få til å suge for hun kaver sånn, men det gir seg fort

Lykke til og gi ikke opp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...