Gå til innhold

jeg har så lyst å lage juleflesk(sånne gelebiter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har oppskrift? Jeg har lett etter dette overalt men finne ikke. Tenkte å lage i november/desember å gi i gaver til jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp igjen

Skrevet

opp

Skrevet

JULEFLESK

1kg sukker

2 1/2 dl vann

-varmes opp til kokepuktet

75 g gelatinpulver

1/2 dl vann

- løses opp

3ts sitronsyre (pulver)

1 bs ananas essens

kontidorfarge

Fant denne oppskrifta ii ei gammel kokebok , vet ikke hva bs står for...

mer kan jeg ikke hjelpe, lykke til! :-)

Skrevet

Glemte å skrive at du må rulle bitene i melis etter oppskjæring så de ikke klistrer seg...

Skrevet

bs er barneskje ;) litt større enn ts

Skrevet

Hehe, var ikke kkurat dette jeg så for meg når du spurte etter juleflesk...så for meg noen ekle fleskeklumper ala picles eller noe jeg...hihi;) Dette kan jo være godt, kanskje noe jeg prøver og:D

Skrevet

tusen takk, du er en engel:)

Skrevet

Samme her, temine! Jeg ble så nysgjerrig på hvem som i all verden ville lage flesk liksom ...:P Det høres jo veldig godt ut da! Smaker det bare som geleklumper?

Skrevet

He he..Barneskje ja...så klart, nå føler jeg meg lur, det visste jeg vel egentlig!

Skrevet

smaker som deilige gelebiter, litt seigere enn vanlig gele...barndoms drømmen min dette....

Skrevet

hehe, så koselig! Jeg prøvde å google på det for å finne noen bilder, men fant ingenting :(

• 2 måneder senere...
Skrevet

noen som vet hvor lenge og hvordan jeg oppbevarer disse?

Skrevet

Juleflesk:

1 kg sukker

1/2 liter vann

11 pl. gelatin

2 pk. gelatinpulver

1 pk. sitronsyre (ca 25-30g)

Essens

Farge

Sukker til å "tørke" geleen i

Sukker, gelatinpulver og vann kokes opp i 15 min., ha alt i gryten mens det er kaldt.

NB. Det koker lett over, så det er en fordel med stor gryte

Etter 15 min. koking tas gryten av varmen, ha i syren og ferdig bløtede gelatinplater. Røres godt ut. Fordeles i skåler og ha så oppi essens og farge. Dette må smakes frem, men ca 1 - 2 ts essens i hver skål ( ca 4 forskjellige smaker), det skal være ganske sterk smak når det er flytende.

Geleen hellis i bakepapirkledde fat / skåler. La det stå i kjøleskapet i 1 - 2 døgn.

Ha så sukker i en langpanne som geleen vendes i. Klipp opp geleen i passe store biter, dekk godt med sukker. Tørkes i 1 - 2 døgn (ligge romtemperert i sukker i langpannen)

Skrevet

Vi fikk bestandig juleflesk i julegave av en venninne av mamma, og det var bortimot julens høydepunkt - så dette må jeg prøve.

Men jeg har et spørsmål:

Essens vs farge: Er essensen fargeløs, og så må man tilsette konditorfarge?

Skrevet

Disse oppbevares f.eks i små metalbokser/kakebokser og gjerne litt kjølig. Tror det er laang holdbarhet på dem, og de varer iallfall t.o.m 20.dag jul, og sikkert til påske og :)

Pleier ha disse hjemme hver jul, nam nam

.. men i de siste har vi ikke fått tak i ananasessens, får man det noe sted nå?

Noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...