Gå til innhold

Jeg går ned i vekt , er nå 28+5

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg er just bynt på tredje trimester og vekta har den siste halvannen måneden gått ned 3-4 kilo. Matlysten er liksom ikke der, jeg glemmer ofte å spise, og får skikkelig dårlig samvittighet når jeg finner ut at jeg ikke har spist på mange timer. Lurer på hvordan dette påvirker barnet. Burde jeg ikke legge på meg jevnt og trutt de siste månedene?

Hvor mye MER må jeg spise nå se siste månedene for å dekke barnets, og mitt, behov for energi og næring?

Noen som har det på samme måten? Kommentarer og tips?

Fortsetter under...

Hei :)

Skjønner godt tankene dine, jeg gikk med konstant dårlig samvittighet i starten fordi jeg ikke spiste nok... Men baby tar det den trenger, det er DU som taper. Jeg ble underernært etter 2 uker med nesten ingen mat og drikke, og hadde da plutselig tapt 5kg. men dette skyldtes faktisk begynnende nyresvikt og ikke bare svangerskapet. så etter en liten tur på sykehus og sykemelding, så begynte ting å gå rette veien :) nå har jeg lagt på meg 7kg og er 29+3.

Mitt råd: ikke stress over tingene! babyen har det fint, og du kan spørre jordmor om du er bekymret, men kjenner du liv, så er nok alt ok :)

Føler du at allmentilstanden din svekkes, så kontakt lege.

Jeg sliter fremdeles med dårlig matlyst, men da ba jordmor meg tenke: så lenge jeg spiser NOE, så går det bra :)

dårlig samvittighet gagner ingen.

Lykke til, og det er bare å spise det du orker, og med en gang du kjenner du har lyst på noe, uansett hva, så spis akkurat den tingen :) blir nok lettere etter hvert, selv om vi får mindre og mindre plass til mat der inni :P

Hei Doxy :) Tusen takk for svar, det var en lettelse å høre at det er flere som ikke klarer å få i seg all verden, og som forstår at dette ikke dreier seg om slanking, og et ønske om å holde seg slank gjennom svangerskapet. Skulle gjerne lagt på meg jevnt og trutt slik jeg gjorde tidlig i svangerskapet, men når matlysten er så lav som den er er det et ork å spise rett og slett. Har stort sett bare lyst på iskald frisk frukt jeg, isvann og cola light (som jeg jo ikke kan drikke særlig mye av) :(

Håper det går bedre med deg nå, nyresvikt er jo ikke noe å tulle med, bra du kom deg på sykehus og fikk behandling. Vil jo ikke risikere noe når man bærer en slik dyrebar og verdifull skatt i magen :)

Masse lykke til videre, er jo ikke lenge igjen nå :D

Klem fra Trøndelag

Hei igjen :)

Ja, jeg ble tidlig syk i svangerskapet, og ble ikke trodd av leger, de sa bare at dette var det å være gravid og at jeg burde venne meg til det... men etter 3 runder på legevakta vant jeg :P og da var sykehuset en utrolig god plass å være, husker hvor stolt pleierne ble, da jeg 3.dagen dinga og spurte etter mat før lunsjen var klar :)

Etter det har jeg ikke hatt noen plager ang svangerskap, frisk som en fisk! Og siden jeg ikke spiser så mye og variert som jeg burde, så tar jeg Jern, B-kompleks, Omega 3 + ACDE, og Kalsium. Er bare å spørre betjening på apoteket hva man trenger ekstra, etter hva man selv spiser.

Jeg hadde dilla på frisk frukt da jeg ikke klarte spise særlig! Frukt og vann er fremdeles et must for meg. og pressgrillede ost+skinke baguetter m frø på, det er det eneste som funker når jeg har en "klarer ikke spise" periode. Men faktisk, etter det store fruktrushet, så kom matlysten seg litt etter litt :)

Kanskje det skjer hos deg og?

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...